Gradul de adopţie a inteligenţei artificiale generative (Gen AI) a ajuns într-o fază cheie, şapte din zece participanţi (67%) la cea mai recentă ediţie a studiului Deloitte "The State of Generative AI in the Enterprise: Now decide next" susţinând că organizaţiile lor cresc investiţiile în această tehnologie datorită avantajelor sale considerabile. Creşterea eficienţei şi a productivităţii este cel mai frecvent beneficiu obţinut prin iniţiativele Gen AI (34%), urmat de stimularea inovaţiei (12%), îmbunătăţirea produselor şi a serviciilor (10%), reducerea costurilor (9%) şi o mai bună relaţie cu clienţii (9%).
În ceea ce priveşte provocările, studiul arată că trei dintre cele mai importante patru bariere în implementarea Gen AI sunt legate de riscuri, şi anume preocupările legate de respectarea reglementărilor (36%), managementul dificil al riscurilor (30%) şi lipsa unui model de guvernanţă (29%). Cel mai probabil, aceste îngrijorări sunt generate de riscuri specifice asociate Gen AI, cum ar fi crearea de conţinut inadecvat din cauza prejudecăţilor incluse în trainingul modelului (model bias), informaţii incoerente sau neclare (hallucinations), posibile încălcări ale prevederilor de confidenţialitate, încredere şi protejarea noilor puncte de vulnerabilitate. Pentru a ajuta la construirea încrederii şi a asigura o utilizare responsabilă, organizaţiile iau măsuri, inclusiv stabilirea unui cadru de guvernanţă pentru utilizarea instrumentelor şi aplicaţiilor Gen AI (51%), monitorizarea cerinţelor de reglementare şi asigurarea conformităţii (49%) şi efectuarea de audituri/testări interne asupra instrumentelor şi aplicaţiilor Gen AI (43%).
"Rezultatele promiţătoare ale proiectelor pilot şi diversele beneficii tot mai evidente ale soluţiilor Gen AI au crescut atât nivelul investiţiilor, cât şi cel al aşteptărilor, iar acum echipele de top management vor să se asigure că extrag valoare din astfel de proiecte în mod semnificativ şi sustenabil. Pentru a evita o scădere a entuziasmului şi a sprijinului pentru iniţiativele Gen AI, acestea ar trebui prioritizate în funcţie de rentabilitatea şi scalabilitatea fiecăreia. Provocările care trebuie gestionate sunt la mai multe niveluri: angajaţi, procese, date şi tehnologii, cu accent pe managementul schimbării şi pe transformarea organizaţională", a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România şi Moldova.
Privind în perspectivă, va fi necesară implementarea unui set cuprinzător de măsuri de natură financiară şi non-financiară pentru a evalua corect beneficiile generate de investiţiile în iniţiativele de Gen AI, arată studiul.
Legat de gradul de pregătire a organizaţiilor pentru a extinde iniţiativele de Gen AI şi în alte arii ale companiei, infrastructura tehnologică (45%) şi managementul datelor (41%) au fost cel mai bine plasate, urmate de strategie (37%), risc şi guvernanţă (23%) şi angajaţi (20%). Pentru a se pregăti mai bine, organizaţiile iau noi măsuri de protecţie, îşi educă forţa de muncă, efectuează evaluări şi dezvoltă noi modalităţi de supraveghere.
"Diferitele tipuri de avantaje evidenţiate de studiu arată potenţialul şi versatilitatea soluţiilor Gen AI. Liderii din domeniul tehnologiei ar trebui să ia în considerare şi alte potenţiale oportunităţi pe care această tehnologie le oferă, inclusiv stimularea inovaţiei, îmbunătăţirea produselor şi a serviciilor, a relaţiilor cu clienţii, precum şi impactul direct în creşterea veniturilor, deoarece multe organizaţii obţin deja rezultate tangibile cu ajutorul Gen AI în aceste arii, mai arată studiul. Companiile care vor să exploateze Gen AI la adevăratul său potenţial au nevoie să-şi îmbunătăţească ariile de colectare şi gestionare a datelor - securitate, confidenţialitate, extragere sau etichetare", a declarat Andrei Ionescu, Consulting Market Leader, Deloitte România.
De altfel, studiul arată că problemele legate de managementul datelor au determinat 55% dintre organizaţii să evite anumite implementări de Gen AI. Pentru a-şi perfecţiona capacităţile legate de prelucrarea datelor, organizaţiile iau măsuri precum îmbunătăţirea securităţii (54%) şi a calităţii datelor (48%).
Potrivit studiului, multe iniţiative Gen AI sunt încă în stadiul de teste sau de proof of concept, marea majoritate a respondenţilor (68%) menţionând că organizaţiile lor au implementat 30% sau mai puţin din experimentele bazate pe Gen AI. În contextul în care companiile încă sunt în faza de experimentare, creşte nevoia de a demonstra beneficiile iniţiativelor Gen AI, 41% dintre respondenţi încercând să definească şi să măsoare impactul exact al eforturilor lor din zona Gen AI; doar 16% dintre ei pregătesc rapoarte regulate pentru directorii financiari privind beneficiile concrete obţinute cu Gen AI.
Cea mai recentă ediţie a studiului Deloitte "The State of Generative AI in the Enterprise: Now decide next" a fost efectuată în rândul a peste 2.800 de lideri de business şi tehnologie cu expertiză în inteligenţă artificială, direct implicaţi în testarea sau implementarea soluţiilor bazate pe Gen AI în companii mari din 16 ţări şi şase industrii, pentru a analiza stadiul de integrare a tehnologiei Gen AI în organizaţii.
Opinia Cititorului