"Despre creditare (i)responsabilă"

Profesor universitar GHEORGHE PIPEREA
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 15 ianuarie 2015

"Despre creditare (i)responsabilă"

În septembrie 2014, în Parlamentul României s-au vehiculat câteva proiecte de legi care îşi propuneau, ca măsură de protecţie a consumatorilor de credite în valută străină, o îngheţare a cursului leului faţă de francul elveţian la nivelul celui din data acordării creditului (1,7-2,2 lei/chf faţă de nivelul actual de 3,7 lei/chf). În acea perioadă devenise notorie decizia Tribunalului de la Galaţi în speţa Costache vs Volksbank România care dispunea îngheţarea cursului la nivelul celui din data acordării creditului, plus o marjă de variaţie de 10% faţă de nivelul iniţial (de la 1,8 lei/chf, la 1,98 lei/chf). După ce, personal, am mediatizat această speţă, chestiunea îngheţării cursului a devenit un fenomen mass-media. Aceasta a creat panică în rândul celor 8 bănci care erau deja pârâte în miile de dosare din ţară în care consumatorii cereau îngheţarea cursului.

Şi atunci s-a apelat, ca de fiecare dată, la lobby-ul bancar.

BNR şi ceilalţi soldăţei ai acestei armate de lobby-işti au declanşat dezbateri, mai mult sau mai puţin publice, au fost în Parlament, au sesizat Guvernul şi, desigur, FMI, arătând cât e de gravă măsura îngheţării cursului. Unii dintre ei au organizat şi organizează şedinţe vodoo la adresa mea (le mulţumesc pentru faptul că m-au primit în coşmarurile lor...).

Şeful supravegherii din BNR nu a ezitat să arunce în luptă, ca în vremurile bune ale războiului rece, ameninţarea cu falimentul a nu mai puţin de 4 bănci care ar fi intervenit în secunda următoare adoptării (pe cale legală sau judiciară) a acestei măsuri a îngheţării cursului. Ţinta ameninţării a fost auditoriul care trebuia descurajat.

S-a renunţat, între timp, la acele proiecte de lege. Nu neapărat pentru că autorii s-ar fi temut de bomba termo-barică cu care îi descurajase BNR, ci pentru că proiectele erau slabe, iar autorii populişti.

Mai important a fost însă efortul de descurajare a consumatorilor şi de avertizare a judecătorilor. Iar pentru aceştia s-a folosit ca sperietoare Directiva creditelor acordate consumatorilor pentru imobile rezidenţiale (Directiva 2014/17/EC). BNR, prin chiar vocea guvernatorului, a spus că această directivă interzice îngheţarea cursului la nivelul istoric, din data acordării şi că, mai mult chiar, Directiva obligă la efectuarea conversiei la cursul de azi. Cei mai mulţi consumatori au crezut şi s-au abţinut de la a-şi mai cere drepturile, iar cei care erau deja reclamanţi au început să se teamă că vor putea pierde.

Iar multe instanţe au luat aminte.

Dar apărarea băncilor cu această "argumentaţie" este o mare şi descalificantă minciună, iar poziţionarea BNR ca vârf de lance al acestei apărări este o manipulare periculoasă pentru statul de drept şi pentru poziţia României în cadrul Uniunii Europene.

Directiva 2014/17/EC este o directivă de protecţie a consumatorilor şi nu de protecţie a băncilor contra consumatorilor, ea urmând a fi implementată de statele membre, deci şi de România, până la data de 21 martie 2016. Până atunci ea nu este în vigoare. Directiva nu se aplică, oricum, contractelor încheiate înainte de 21 martie 2016 (art.43 alin.1). Dacă s-ar pune problema retroactivităţii ei, atunci aceasta ar fi acceptabilă numai dacă ar fi în favoarea consumatorilor.

Zisa directivă, oricum, conţine dispoziţii care contrazic clar apărările făcute de BNR pentru bănci.

Spre exemplu, directiva dispune că, dacă se observă o creştere a cursului la care se efectuează schimbul valutar cu cel puţin 20% faţă de momentul iniţial, ceea ce s-ar traduce într-o creştere a cuantumului total plătibil de consumator, atunci banca are obligaţia să îl avertizeze de urgenţă pe consumator, în scris şi în mod clar, şi să îi prezinte dreptul de a efectua conversia într-o monedă alternativă sau alte metode de reducere a riscului de schimb valutar la care a fost expus. Avertizarea trebuie făcută de bancă, de urgenţă, şi nu la 4 luni şi în nici un caz la 4 ani de la apariţia riscului. În aceste condiţii, se naşte dreptul consumatorului de a cere conversia la cursul din data conversiei; data conversiei este, practic, identică cu cea a apariţiei riscului de creştere/explozie a cursului, întrucât banca are obligaţia să emită avertismentul şi înştiinţarea imediat. Este ceea ce rezultă din art.23 alin.3-4 din Directivă. În plus, acest mecanism favorabil consumatorului (şi nicidecum băncii) rezultă şi din Preambulul Directivei, paragraf 4 şi, mai ales, paragraf 30. Evocarea acestui drept în Preambul are importanţă sub două aspecte : (i) în afară de conversia la un curs îngheţat la momentul istoric, se prevede şi modalitatea plafonării cursului, ca modalitate de limitare a riscului la care este supus consumatorul (este ceea ce, ex ante, a dispus Tribunalul Galaţi în cauza Costache vs VBR, adică un curs majorat cu max 10% faţă de cel din data acordării creditului); (ii) textul se referă şi la contractele actualmente în curs de derulare, supuse reglementărilor aflate încă în vigoare.

Paragraful 3 din Directivă (ca, de altfel, şi paragraful 4) arată negru pe alb că actuala criză economică europeană este nimic altceva decât rezultatul creditării iresponsabile. S-au dat credite imobiliare rezidenţiale în condiţiile în care riscurile specifice ale acestor credite (perioada lungă de timp şi caracterul de locuinţă familială a imobilului cumpărat/construit pe credit) au fost ignorate. S-au dat credite în franci elveţieni sau în alte monede exotice în condiţiile în care riscurile specifice acestor credite au fost dispreţuite sau "acoperite" prin tehnici frauduloase de evaluare a riscului. În România, aceste credite în CHF s-au dat în condiţiile în care limitele de îndatorare ale consumatorilor erau cu mult depăşite în ipotezele în care s-ar fi împrumutat în lei sau în euro. Aceste credite au fost date de bănci marginale, care şi-au dorit o expansiune rapidă şi o profitabilitate pe termen foarte scurt rezultată din volumul de creditare şi nu din calitatea produselor vândute, ceea ce a dus nu numai la ruinarea consumatorilor şi a băncilor respective, ci şi la o concurenţă neloială faţă de celelalte bănci din sistem. Trebuie spus că Directiva 2014/17/EC este rezultatul unui survey efectuat de autorităţile europene pe perioada 2003-2013 care şi-a propus să evalueze impactul reglementărilor europene relative la protecţia consumatorilor. S-a constatat că aceste reglementări nu şi-au atins scopul. Profesioniştii nu şi-au corectat comportamentul abuziv, autorităţile de control şi supraveghere nu şi-au luat rolul în serios, iar statele membre nu şi-au respectat obligaţia de a asigura efectivitatea acestor dispoziţii. Preambulul Directivei arată, pe multe pagini, că deşi reglementările relative la protecţia consumatorilor şi la gestiunea riscului existau, erau clare şi întărite de jurisprudenţa CJUE, băncile le-au ignorat fie din ipocrizie, fie din orbire fariseică, autorităţile de supraveghere şi control s-au prefăcut că supraveghează, iar statele, inclusiv România, s-au prefăcut că impun efectivitatea acestor norme. Iar criza economică şi lipsa totală de încredere a consumatorilor în sistemul bancar s-au instalat şi au devenit remanente.

Să aperi aceste bănci iresponsabile invocând în apărare, culmea, chiar o directivă care constată că iresponsabilitatea creditării este cauza crizei economice cu care încă ne chinuim, este nu numai penibil şi ridicol, este elucubrant.

Să o faci din postura de autoritate de surpraveghere, prin vocea guvernatorului, al doilea cel mai credibil român în viaţă, este penal.

Această directivă este un act normativ atipic - este compus dintr-un preambul care are 85 de paragrafe şi un număr de doar 50 de articole (din care 6 sunt dedicate modificării nesemnificative a unor alte directive). Ce ne spune această realitate? Că, la fel ca într-un rechizitoriu, Comisia Europeană acuză toţi participanţii la această "piaţă" că nu au respectat reglementările anterioare sau cele în vigoare, că spiritul acestor reglementări a fost dispreţuit şi că protecţia consumatorilor în Europa este încă un deziderat care pare greu de atins, dată fiind puterea economică disproporţionată şi abuzul de această putere pe care îl practică încă marile corporaţii financiare transnaţionale, cu sprijinul tacit al autorităţilor. Directiva reafirmă aceste principii şi impune statelor să se asigure că ele sunt respectate. În paragraful 76, de exemplu, Directiva impune statelor membre să stabilească norme privind sancţiunile aplicabile pentru nerespectarea acestor principii, arătând că sancţiunile ar trebui să fie "eficiente, proporţionale şi cu efect de descurajare".

Se impune, printre altele:

- ca informaţiile puse consumatorilor la dispoziţie să fie corecte, publicitatea "înfrumuseţată", deceptivă, incorectă, fiind interzisă; publicitatea "necinstită" sau cea care poate induce în eroare trebuie sancţionată, pentru că poate afecta interesele consumatorilor; paragraful 37 din preambul este o invitaţie adresată unor autorităţi ca CNA sau BNR să ia măsuri pentru a preveni astfel de prejudicii, interzicând reclame care au acest potenţial şi impunând sancţiuni;

- ca DAE (dobânda anuală efectivă, costul total al creditului) să fie precis identificată, inclusiv cu exemple de modele de calcul, şi să prevadă inclusiv potenţialul de fluctuaţie a sumelor plătibile de consumator, în aşa fel încât acesta să poată lua o decizie în cunoştinţă de cauză, înainte de încheierea contractului, şi nu în derularea acestuia;

- ca evaluarea riscului consumatorilor să fie mai strictă; spre exemplu, nu este indicat ca în evaluarea riscului să se ia în calcul estimarea de valoare a imobilului ce urmează a fi cumpărat/construit pe credit, ci estimarea veniturilor şi situaţiei familiale viitoare a consumatorului;

[citind paragraful 55, mi se pare evident că Preambulul Directivei ne arată că, la 7 ani de la declanşarea în SUA a crizei creditelor sub-prime, în Europa încă se mai practică acest tip de creditare, care nu ia în calcul potenţialul de plată al consumatorului, ci potenţialul de creştere a valorii imobilelor; oamenii aceştia, deştepţii planetei, nu au învăţat chiar nimic din această criză];

- ca evaluarea imobilelor să fie făcută corect (de aici concluzia că, până acum, evaluările nu au fost corecte, ci artificiale);

- ca personalul bancar să se educe şi să se perfecţioneze (n.n. - aceasta este o frumoasă palmă morală dată celor care, sub cuvânt că banca e alchimie, ne indică nouă să nu ne băgăm, că nu ştim, iar judecătorilor le cer să se specializeze, pentru că nu se pricep la această alchimie);

- ca remuneraţiile personalului să fie orientate către calitatea produselor şi rezilienţa pe termen lung a clienţilor corect evaluaţi din perspectiva riscului (rating) şi nu în funcţie de volumul de credite acordate; bunusurile de milioane de euro ale establishment-ului băncilor iresponsabile nu sunt justificate şi (după părerea mea) ar trebui de urgenţă restituite, pentru a se acoperi, măcar în parte, pierderile acestor bănci (pierderi care, în prezent, sunt acoperite din diverse comisioane şi costuri ascunse impuse clienţilor buni platnici, din taxele şi impozitele noastre, prin proceduri de bail-out, şi din depozitele şi economiile noastre păstrate "în siguranţă" la bănci, prin proceduri de bail-in).

În legătură cu imobilele cu destinaţie de locuinţă, se impune un regim de protecţie similar celei propuse de insolvenţa particularilor, regim ce rezultă, de altfel, şi din recenta decizie a CJUE dată în speţa Kusionova (sept 2014). Reamintesc că în România anului 2014 nu există încă o legislaţie a insolvenţei consumatorilor întrucât băncile iresponsabile s-au opus cu succes implementării ei, bazându-se pe eternul lobby al BNR care, în această privinţă, şi-a aliat FMI-ul care a impus timp de 4 ani Guvernului român să se abţină de la promovarea unei astfel de legi. Şi aceasta în condiţiile în care România este, totuşi, o ţară membră a Uniunii Europene unde existenţa unui astfel de regim legal este obligatorie.

În plus, se remarcă o primă reglementare a soluţiei ştergerii datoriei către bancă prin lăsarea imobilului în mâinile băncii (datio in solutum). Poate că din 100 de români împrumutaţi la bănci şi legaţi cu lanţul (juridic) de acestea pe 25 de ani de acum încolo, 70 ar fi de acord să lase în "mâinile" băncii apartamentul de 2 camere pe care au dat în 2007 suma de 100 de mii de franci, dar care acum nu mai valoreaza nici 20 de mii. În loc să plătească tot restul vieţii acest amărât de apartament, cei 70% ar putea să îşi reia viaţa de la capăt, mutându-se într-un apartament cu chirie.

În fine, am găsit la paragraful 55 din preambul o constatare a Comisiei relativă la modul superficial şi iresponsabil în care s-a calculat ratingul, mai ales în cazul creditelor în moneda străină. Vă reamintesc că, cei mai mulţi dintre consumatorii de credite în franci elveţieni sunt salariaţi cu venituri relativ reduse, între 1500-3000 lei lunar (redus şi acesta cu 25% de domnul Băsescu, în mai 2010). Ei nu s-ar fi calificat pentru credite în lei sau euro de 50 de mii de euro, de exemplu. Costurile cu acest credit ar fi depăşit 70% din veniturile lor lunare, ceea ce legea interzice. Dar, printr-o oribilă manipulare a legilor statisticii, ei s-au "calificat" pentru credite în franci elveţieni.

După explozia cursului leu/chf aceşti oameni nu numai că nu mai acoperă costurile din venitul lunar, dar mai trebuie să facă rost de un surplus faţă de aceşti 1500-3000 lei ca să plătească rata lunară la bancă. Iar acum, culmea tupeului şi a abuzului, două bănci care au dat acest gen de credite iresponsabile cer ca, în cazul în care se admite conversia şi se acceptă îngheţarea cursului la nivelul din data acordării creditului, să se treacă la costurile creditelor în lei din data acordării creditului în CHF. Nu doar că un astfel de drept nu există în întreaga legislaţie a protecţiei consumatorului şi în întregul drept comun, dar a se aplica o astfel de cerinţă ar însemna pur şi simplu dublarea DAE. Or, aceasta este deja o încălcare a regulilor Basel II, pentru care BNR ar trebui de urgenţă să sancţioneze băncile - pirite cu sancţiuni dure care să meargă până la suspendarea sau retragerea autorizaţiei de funcţionare. Aşadar, dacă se vor găsi judecători suficient de neatenţi care să accepte aceste cereri ale celor două bănci care au practicat această creditare iresponsabilă, atunci va fi îinceputul sfârşitului pentru aceste bănci.

Ştiţi, desigur, acest proverb: ai grijă ce îţi doreşti, că s-ar putea să se întâmple.

Opinia Cititorului ( 14 )

  1. Inghetarea cursului nu are nicio legatura cu economia de piata, - are legatura cu Coreea de Nord.

    Sa se duca d-nul Piperea in USA sa-si dezvolte aplicatiile comuniste, sa vedem ce zic americanii de teoriile lui. 

    Daca d-nul Piperea a dat imprumut in dolari, platibil ulterior in lei, si dolarul creste mulr, ( ceea ce se si intampla), si imprumutatul zice sa-i plateasca la cursul inghetat, initial, - cum ar vedea problema.? 

    Publicitate isi face de fapt, pe banii altora. 

    Imprumutul luat se plateste la loc, plus costul banilor. 

    Asa e de sute de ani.

    1. argumentarea ta ar avea relevanta daca banca nu ar fi aplicat dobanzi aiuritoare, comisioane fara numar si daca ar fi incercat sa ajunga la o intelegere cu de bitorul afectat de curs; altfel ce spui tu nu are nicio valoare, e ca o afirmatie teoretica intr-o lume concreta

      Dragi intervenienti, cred ca putina decenta s-ar impune de ambele parti ( debitori si creditori, ca d-lui Piperea nu i se poate cere asta).

      Exista in codul civil de la 1864 un principiu, numit al nominalismului monetar, care dixit pe scurt, ca imprumutul de bani trebuie restituit in aceeasi moneda in care a fost luat/dat. Deci franci ai luat, franci dai inapoi. Asta e logic si decent de sute de ani, de cand se dau/iau imprumuturi.  

      2. A exclude orice responsabilitate a celui care ia creditul, e fariseism sau, in cazul dlui Piperea, sofism. Daca punem la socoteala ca e vecin de camera cu directoarea Directiei juridice a unei mari banci, situatia devine indecenta.  

      3. Din cresterea cursului Banca nu castiga nimic pt ca fie a dat franci/euro de acasa, fie i-a cumparat de la deponentii romani si ei ca si debitorii, ea trebuie trebuie sa restituie aceeasi suma in aceeasi moneda. Ca sa restituie deponentilor ar insemna sa cumpere acum valuta, la cursul pietei, nu la unul "inghetat" candva in trecut.  

      4. De cealalta parte insa, pentru cei care nu obtin venituri in franci/ euro (dar stiau asta cand au luat creditul), este evident ca li s-a ingreunat indecent de mukt sarcina de plata raportat la veniturile lor in lei.  

      Dar asta nu din vina Bancii, ci pur si simplu a crizei care nu putea fi prevazuta de banci. Daca bancilea puteau prevedea, nu ar fi existat atatea falimente de banci, incepand cu Lehman Br.  

      6. Prin urmare, solutia decenta este una politica, guvernamentala, dar necesar echilibrata, nu una populist-comunista de inspiratie Piperea. Si in niciun caz supraimpozitarea firmelor de recuperare nu e solutia, acea discutie in care, fireste e prezent cu un raspuns lipsit de logica si decenta si dl. Piperea, e un alt motiv de populism ieftin.

      Prin urmare, putina decenta si echilibru dragi tovarasi de discutii/articole prin ziare.  

      Ma bucur ca angajatii PR ai bancilor sunt foarte prezenti in comentarii pe net.

      Pentru a reveni la subiect, nu stiu unde se afla sutele de milioane de CHF date pe credit Romanilor. Oare de fapt nici un franc nu a iesit din banci, ei fiind urgent convertiti dupa primirea creditului in lei sau EUR. 

      BNR ar putea sa ne arate volumul depozitelor in CHF din 2008 sa vedem daca a existat vreunul. In concluzie bancile au dat lei imprumut, dar cu o dobanda mica atunci. Acum dobanzile sunt mai mari la CHF decat la lei, bancile considerand ca nu le ajunge castigul din diferenta de curs.

      ps Si eu am lucrat in banca, dar am plecat. 

      bancile stiau foarte bine ca francul este o moneda toxica si ca debitorii vor avea mari probleme in achitatrea ratelor de aceea si-au asigurat creditul prin ipotecarea imobilului

    Acest haiduc al imprumutatilor, ar trebui controlat la portofel pentru a se vedea cati bani a incasat, in timp, de la cei pe care i-a pacalit sa reclame bancile si pe cati dintre acesti napastuiti i-a scapat de ratele/dobanzile contractate cu bancile? 

    Daca din miile de cazuri in instanta a castigat cateva (posibil cu concursul "gratuit" al judecatorilor) imediat s-a aruncat la lobby in presa. 

    Situatia pare trasa la indigo cu cea a fostilor depunatori la CEC pentru cumparare Dacia: imediat dupa 1990 un avocat (baiat istet) a infiintat Asociatia depunatorilor .....ptr cumparare Dacia ) , a initiat un proces in instanta, avand grija sa aranjeze cu un fost coleg, ajuns judecator, ca sa-i fie repartizata si castigata cauza (pe atunci cauzele nu se repartizau aleatoriu).  

    Imediat dupa aceea, cateva ziare au vuit ca Statul roman a fost ingenunchiat si ca va fi obligat sa plateasca ....... bineanteles ca a inceput si ofensiva invitarii detinatorilor la CEC sa se inscrie in asociatie, pentru ca, nu-i asa? vor fi despagubiti doar membrii asociatiei - acestia fiind "reclamantii" din cauza solutionata. S-au aruncar romanasii in asociatie....pentru o taxa de inscriere suficient de piperata (nu are nicio legatura cu numele Piperea)....cauza si-a urmat cursul in caile de atac si s-a evaporate in neant. 

    Banii contribuabililor, nu. In final Guvernul a decis despagubirea fostilor depunatori/ a celor care nu si-au lichidat depunerile.  

    Cam asa si cu intreprinderea piperata (acum exista legatura) a domnului Piperea.

    Si m-am suit pe-o sa si v-am spus povestea mea. 

    Acest haiduc al imprumutatilor, ar trebui controlat la portofel pentru a se vedea cati bani a incasat, in timp, de la cei pe care i-a pacalit sa reclame bancile si pe cati dintre acesti napastuiti i-a scapat de ratele/dobanzile contractate cu bancile? 

    Daca din miile de cazuri in instanta a castigat cateva (posibil cu concursul "gratuit" al judecatorilor) imediat s-a aruncat la lobby in presa. 

    Situatia pare trasa la indigo cu cea a fostilor depunatori la CEC pentru cumparare Dacia: imediat dupa 1990 un avocat (baiat istet) a infiintat Asociatia depunatorilor .....ptr cumparare Dacia ) , a initiat un proces in instanta, avand grija sa aranjeze cu un fost coleg, ajuns judecator, ca sa-i fie repartizata si castigata cauza (pe atunci cauzele nu se repartizau aleatoriu).  

    Imediat dupa aceea, cateva ziare au vuit ca Statul roman a fost ingenunchiat si ca va fi obligat sa plateasca ....... bineanteles ca a inceput si ofensiva invitarii detinatorilor la CEC sa se inscrie in asociatie, pentru ca, nu-i asa? vor fi despagubiti doar membrii asociatiei - acestia fiind "reclamantii" din cauza solutionata. S-au aruncar romanasii in asociatie....pentru o taxa de inscriere suficient de piperata (nu are nicio legatura cu numele Piperea)....cauza si-a urmat cursul in caile de atac si s-a evaporate in neant. 

    Banii contribuabililor, nu. In final Guvernul a decis despagubirea fostilor depunatori/ a celor care nu si-au lichidat depunerile.  

    Cam asa si cu intreprinderea piperata (acum exista legatura) a domnului Piperea.

    Si m-am suit pe-o sa si v-am spus povestea mea. 

    "Francul elvețian s-a apreciat, joi, cu aproape 30% în raport cu moneda euro, după ce Banca Națională a Elveției (BNS) a abandonat pragul de 1,20 franci pentru un euro, pe care l-a practicat în ultimii trei ani, transmite Reuters. "

    Chiar daca gasim niste explicatii bazate pe teorii cu totul depasite, cum este posibil acest lucru? Ce s-a schimbat de ieri pina azi? A devenit economia elvetiana mai performanta si mai puternica decit economia europeana?

    Ar fi bine ca cineva destept si pregatit sa modereze o discutie pe forum. Subiectul este de-a dreptul fascinant. 

    1. PS

      Poate ca chiar domnul Piperea. S-ar oferi si ocazia comentatorilor asupra temei avansate alalta ieri: "Despre bani creaţi din nimic. Şi despre deştepţi.". Subiect referitor la care simt ca multi au ramas nevorbiti. :))

      Am scris "alataieri". :))

      Raspuns BN a Elvetiei a hotarat prin 2011 parca sa utilizeze din rezerva federala CHF si sa mentina un raport EURO/CHF la 1.20-1.22.Inainte de cirza raportul era de 1.69.Dar din cauza ca desi au luat masuri de aparare a CHF din cauza intrarii masive de lichiditati in sistemul bancar elvetian acest raport era din ce in ce mai greu de tinut.Cauza ;fata de zona EURO si zona USD unde tiparirea de bani s-a facut in zona CHF nu s-a admis tiparirea de moneda si de aceea francii erau cautati dar din ce in ce mai putini la cumparare.Deci crestea cursul acestuia ca la aur.Daca maine ar incepe un exod de pe piata elvetian si s-ar vinde franci multi cursul ar incepe sa scada.Dar in conditiile actuale este un refugiu chiar daca banca elvetiana a redus dobanda la minus ca sa mai descurajeze intrarile.Azi banca elveta nemai considerand ca merita efortul de a mentine raportul de 1.2 EUR/CHF prin infuzii de FRANCI/moneda pe piata -din rezerva federala -a permis aceasta crestere brusca a CHF.Sa vedem in ce masura va fi afectata economia elvetiana -export etc si dupa aceea mai vorbim.Oricand mai revin cu amanunte.

      Dl.Piperea minte prin omisiune.Creditele in CHF nu erau bagate pe gatul nimanui, fiindca BANCA STIA zice dansul ca va creste cursul.In anii 2006-2008 cand creditele in lei si euro erau mai scumpe decat in creditele in franci elvetieni – daca mergeai la o banca unde se putea lua credit in CHF sumele pe care le puteai imprumuta erau intotdeauna mai mari.Si era normal –la o dobanda de 3.99-4.25% si un commision de 01 sau 0.22 luai o suma mai mare ( la RON si EURO costurile erau mai mari ).Evident fiecare cerea cat se putea lua.Asa erau vremurile !Unde era atunci dl Vasilescu –(Distonocalm cum ii zicea prof Cosea M la o emisiune)-sau unde era dl Mugurel ISARESCU ? De ce au avizat cei de la BNR –fisele de produs in CHF ?????Daca nu era avizul BNR nu exista acest tip de credit .Asta ca sa se stie.Orice produs bancar are viza BNR !Asa ca daca acum cursul a crescut nu este vina bancilor care au dat credit in CHF , fiindca acele banci trebuie si ele sa ramburseze tot in CHF liniile de credit externe. Dar clientii cu credit in EUR sau USD ce fac ?Si la ei tot creste cursul.Iar referitor la Ungaria –ca unul care cunosc foarte bine fenomenul NU S-A FACUT INCA NIMIC CONCRET PENTRU DEBITORII PF ! S-au facut proiecte , promisiuni este adevarat dar concret inca nici o banca nu a inceput actiunea la vreun curs privilegiat !

      Raspuns BN a Elvetiei a hotarat prin 2011 parca sa utilizeze din rezerva federala CHF si sa mentina un raport EURO/CHF la 1.20-1.22.Inainte de cirza raportul era de 1.69.Dar din cauza ca desi au luat masuri de aparare a CHF din cauza intrarii masive de lichiditati in sistemul bancar elvetian acest raport era din ce in ce mai greu de tinut.Cauza ;fata de zona EURO si zona USD unde tiparirea de bani s-a facut in zona CHF nu s-a admis tiparirea de moneda si de aceea francii erau cautati dar din ce in ce mai putini la cumparare.Deci crestea cursul acestuia ca la aur.Daca maine ar incepe un exod de pe piata elvetian si s-ar vinde franci multi cursul ar incepe sa scada.Dar in conditiile actuale este un refugiu chiar daca banca elvetiana a redus dobanda la minus ca sa mai descurajeze intrarile.Azi banca elveta nemai considerand ca merita efortul de a mentine raportul de 1.2 EUR/CHF prin infuzii de FRANCI/moneda pe piata -din rezerva federala -a permis aceasta crestere brusca a CHF.Sa vedem in ce masura va fi afectata economia elvetiana -export etc si dupa aceea mai vorbim.Oricand mai revin cu amanunte.

      ... pe scurt: pleznesc derivatele finaciare asociate tranzactiilor cu petrol, risc: masa critica, contagiune necontrolabila ... se cere o "insula" de refugiu (financiar), Elvetia o ofera salvandu-si industria cea mai de pret - industria bancara (dobanda negativa este doar o taxa de vrei sa fi elvetian cu banii) ... dolarul pare mare dar e mic fara opec, euro fara exporturi e doar hartie iar sanctiunile "palesc" hartia, rubla e libera dar nedorita, yuanul e aici dar e discret si nu-i al nostru ... iar noi, si noi cu francul, vedem acum "rezervele excedentare", caci mie imi miroase a taxa, poate-n petrol ca s-asa-i ieftin, de parca ar fi prima oara ... dezbatem ce?! putini sunt cei ce vor a intelege aceasta "limba"; mai bine ne lasam si ne mutam la tara ;) ...

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb