Directorul tehnic al Direcţiei Silvice Iaşi, Valentin Clain Stratulat, a declarat că la începutul acestui an se observă o anumită scădere a cererii de masă lemnoasă, comparativ cu perioadele similare ale anilor precedenţi. De exemplu, la sfârşitul săptămânii trecute, Direcţia Silvică Iaşi a organizat o licitaţie pentru vânzarea a aproximativ 13.000 mc de masă lemnoasă fasonată. Deşi cantitatea şi calitatea produselor au fost la standarde ridicate, lemnul rotund pentru cherestea fiind din tei, stejar, paltin, fag, plop şi carpen cu diametrul de maxim 66 cm, firmele care au participat la licitaţie au achiziţionat doar 2.000 mc de masă lemnoasă. "E prea devreme să spunem că producătorii din industria mobilei se confruntă cu probleme. Datele necesare unei analize în acest sens le-am putea avea la sfârşitul acestei luni. Cu toate acestea, se observă o anumită diminuare a cererii, comparativ cu anii anteriori. De exemplu, am înregistrat săptămâna trecută o solicitare de amânare a unei comenzi pentru masă lemnoasă subţire, cum ar fi teiul, din partea unui client fidel din Rădăuţi. Firma a anunţat că amână până pe 10 februarie luarea unei decizii privind această achiziţie. Anul trecut, clientul a cumpărat de la noi aproximativ 10.000 mc masă lemnoasă subţire, în valoare de aproximativ 650.000 lei. Masa lemnoasă cu diametrul cuprins între 4 şi 14 cm este folosită în special în fabricile de pal", a declarat Valentin Clain Stratulat.
Un indicator al problemelor cu care se confruntă industria mobilei poate fi campania de reduceri de preţuri iniţiată de curând de o parte dintre comercianţii acestor produse. Printre producătorii care au magazine de desfacere în Iaşi şi care au lansat astfel de promoţii se numără şi compania Agape Mob Style. Astfel, Agape Mob Style promovează reduceri de până la 10% prin RBS Bank, dacă produsele achiziţionate prin credit bancar depăşesc 2.000 lei, şi de 5%, în cazul cumpărăturilor cu o valoare mai mică de 2.000 de lei, prin credit bancar. Administratorul firmei, Liviu Aviziteiţei, a declarat că reducerile care au fost promovate în această perioadă s-au ridicat şi până la 20% din valoarea produselor din stoc. "Am apelat la această soluţie din cauza cererii foarte scăzute de pe piaţă. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, cererea s-a redus la jumătate, ceea ce determină şi o scădere a producţiei de piese de mobilier", a precizat Liviu Aviziteiţei.
La rândul său, directorul general al Moldomobila Iaşi, Adrian Butucă, susţine că societatea pe care o conduce nu s-a confruntat cu o reducere a cererii din partea clienţilor persoane fizice, ci din partea companiilor din sectorul HoReCa. "Luna trecută am înregistrat o creştere de 11% a cererii din partea persoanelor fizice, comparativ cu perioada similară a anului 2008. În schimb, ne-am confruntat cu scăderi de circa 25% din partea sectorului HoReCa. Acest lucru este explicabil prin faptul că majoritatea firmelor achiziţionează produse de mobilier prin credite bancare, spre deosebire de persoanele fizice, care cumpără mobilier cu bani cash. Anul trecut doar patru clienţi persoane fizice au apelat la credite pentru a-şi cumpăra mobilierul necesar", a spus Adrian Butucă.