Reporter: Aţi spus că la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Turism a început o campanie agresivă de promovare a ţării. În ce constă această promovare?
Răzvan Filipescu: Vorbim de un mix de marketing - prin intermediul mediilor TV, în presa scrisă (generalistă, dar şi de nişă, din domeniul turismului), despre o campanie online, una outdoor, vizite cu jurnalişti pe care le finanţăm în mod constant, despre participarea la târguri internaţionale de turism şi, nu în ultimul rând, despre aceste coproducţii TV. Avem numeroase proiecte de coproducţii TV.
Reporter: Ce aşteptări aveţi în urma desfăşurării acestei campanii?
Răzvan Filipescu: A fost un pariu pe care l-am făcut cu mine însumi la începutul lunii mai, când am fost numit la conducerea ANT. Din păcate, efectele nu sunt atât de rapide pe cât ne dorim, pentru că atunci când vorbim de strategii multianuale, mai ales în turism, efectele nu sunt imediate. Eu sper să avem primul feedback în 2014-2015. În primul rând, ne aşteptăm să ne crească vizibilitatea la nivel intern şi internaţional, să fim mult mai prezenţi şi mult mai activi pe pieţele externe şi, automat, să crească numărului turiştilor.
Reporter: Aţi accesat fonduri europene pentru campania de promovare?
Răzvan Filipescu: Cea mai mare parte din finanţare provine din bani europeni, pe care îi atragem prin programul care vizează promovarea României pe plan intern şi internaţional.
Reporter: Ce sumă aţi accesat până acum din fondurile UE?
Răzvan Filipescu: Ceea ce vă pot spune este că, dacă la sfârşitul anului 2012 gradul de absorbţie era de 5,80%, la finalul lui septembrie ajunsesem la peste 13%, iar, dacă luăm în calcul şi cererile de rambursare, vom atinge un grad de absorbţie de 19-20%. Pe partea de promovare a brandului de ţară au fost alocate 75 milioane euro, în perioada 2007-2013.
Reporter: De câţi bani a fost nevoie pentru documentarul TV Wild Carpathia?
Răzvan Filipescu: Partea de coproducţie pe care noi o asigurăm a costat sub un milion de euro. Aceasta vizează distribuirea filmului timp de un an în 115 ţări, fiind tradus în 21 de limbi.
Reporter: Ce ar mai trebui făcut, pe lângă promovare, în vederea dezvoltării turismului autohton?
Răzvan Filipescu: Pe partea de autorizare şi clasificare, ce se regăseşte în atribuţiile noastre, am schimbat tot ce înseamnă legislaţie, pentru încurajarea şi îmbunătăţirea serviciilor. Pe partea de promovare, după cum am menţionat, începem proiecte concrete, evenimente în afară - culturale, artistice şi chiar sportive. În ceea ce priveşte infrastructura, însă, consider că ar trebui să existe un dialog permanent cu autorităţile locale. Încercăm să tragem semnalele de alarmă, dar nu ţine totul de noi.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre turismul eco de la noi?
Răzvan Filipescu: Săptămâna trecută am organizat a doua conferinţă pentru eco turismul din România. Suntem prima ţară care are implementat un standard de desemnare a destinaţiilor eco turistice din Europa, ceea ce este un lucru bun. A fost pentru prima dată când străinii au preluat modul nostru de lucru. Important este să existe comunicare şi implicare şi să tragem semnalele de alarmă. Trebuie să punem accent pe cultură şi pe natură. Cel puţin partea de vest a Europei se îndreaptă spre urbanizare, căutând legătura pierdută cu lumea rurală şi cu natura. În aceste condiţii, ţara noastră poate să fie o destinaţie. Trebuie să ne întoarcem la sat , unde găsim autenticitate, tradiţii, gastronomie, lucruri foarte căutate la ora actuală.
Reporter: Care dintre destinaţiile turistice de la noi sunt cele mai căutate de turişti?
Răzvan Filipescu: Circuitele culturale sunt foarte bine promovate la extern. Delta este o zonă care creşte şi care promite, dar avem partea de sud a Apusenilor, bisericile, care atrag foarte mulţi turişti.
Reporter: Cum a evoluat numărul turiştilor în acest an?
Răzvan Filipescu: La sfârşitul lunii august aveam o creştere a numărului de turişti, atât a celor din ţara noastră, cât şi a celor străini. Cea mai mare parte a turismului este reprezentat, însă, de turiştii autohtoni.
Reporter: Mulţumesc!