Un colecţionar amator, Fabrice Fourmanoir, crede că National Gallery din Washington şi Museum of Fine Arts din Boston expun pânze atribuite pictorului Paul Gauguin din greşeală sau din rea-voinţă, scrie Le Figaro şi News.ro
Vânătoarea de tablouri falsificate, semnate Gauguin, este la început. După o descoperire în ianuarie, Fabrice Fourmanoir, colecţionar pasionat, a mai găsit două lucrări cu probleme: "L'Invocation" şi "Femmes avec un cheval blanc", expuse la National Gallery din Washington, respectiv la Museum of Fine Arts din Boston.
Picturile ar fi fost realizate de maestrul francez în 1903, în insulele Marchize, cu câteva luni înainte de moartea artistului, fapt pus la îndoială de Fabrice Fourmanoir.
Potrivit suspiciunilor sale publicate în The Washington Post, tablourile ar fi fost comandate şi vândute de negustorul de artă al lui Gauguin, Ambroise Vollard, în anii 1900.
Suspiciunile sale au fost luate în serios de muzeele americane, întrucât colecţionarul, deşi nu este cunoscut cu experienţă instituţională, are totuşi cunoştinţe în depistarea de falsuri Gauguin.
În ianuarie, "detectivul" amator a descoperit că sculptura "L'Idole marquisienne" de la Getty Museum din Los Angeles era un fals. Muzeul îl cumpărase cu mai mult de 3 milioane de dolari şi a trebuit să-l declaseze. O premieră pentru un tablou al unui artist atât de important.
Pentru a susţine afirmaţiile sale recente, pasionatul de Gauguin a detaliat nepotriviri în pânze. În The Washington Post, el pune la îndoială în special crucea din fundalul tabloului "L'Invocation", în contextul în care pictorul nu era în termeni buni cu episcopul catolic din insule. El susţine că femeia nud din prim-plan este "dizgraţioasă" şi "vulgară" şi că Gaugain nu ar fi reprezentat-o cu părul pubian.
În tabloul "Femmes avec un cheval blanc" vegetaţia este cea care i-a stârnit întrebări lui Fabrice Fourmanoir. Ea este caracteristică mai degrabă pentru Tahiti decât pentru insulele Marchize, potrivit autoproclamatului expert care a trăit în Polinezia. El a observat şi lejeritatea extremă a semnăturii pictorului postimpresionist.
Observaţii discutabile, dar care nu sunt neglijate de muzee.
"Femmes avec un cheval blanc" a fost la Muzeul din Boston în 1948 iar "L'Invocation" a fost donat către National Gallery în 1976. Provenienţa lor poate fi dificil de aflat.