DRAGOŞ GELETU, PREŞEDINTELE ARILOG: "În ţara noastră nu există o cultură a logisticii"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 20 mai 2013

Dragoş Geletu: "Am asistat la creşteri în iulie şi august, care, în general, erau luni de vacanţă, pentru motivul că au fost perioade cu reduceri, iar consumul a fost mai mare".

Dragoş Geletu: "Am asistat la creşteri în iulie şi august, care, în general, erau luni de vacanţă, pentru motivul că au fost perioade cu reduceri, iar consumul a fost mai mare".

În ţara noastră nu există o cultură a logisticii, este de părere Dragoş Geletu, preşedintele Asociaţiei Române de Logistică (ARILOG) şi director general al KLG Europe Logistics. În cadrul unui interviu, domnia sa ne-a spus că, în România, avem preţuri de raft mai mari cu 10-20% decât ar trebui, din cauză că nu ştim să facem o logistică internă eficientă.

Dragoş Geletu ne-a vorbit cu amabilitatea despre piaţa de logistică de la noi, dar şi despre modul în care evoluează activitatea companiei pe care o conduce de şase ani.

Reporter: Sunteţi preşedintele Asociaţiei Române de Logistică. Ce rol are ARILOG în această piaţă?

Dragoş Geletu: În România, când vorbim de logistică, vorbim, în general, de camioane şi depozite, ceea ce nu este corect. Logistica este peste tot, logistică facem în bucătărie, logistică facem în spitale, logistică facem în orice companie. În România, avem preţuri de raft mai mari cu 10-20% decât ar trebui, din cauză că nu ştim să facem o logistică internă eficientă. În ţara noastră nu există o cultură a logisticii. Noi, cu ARILOG, încercăm să testăm şi să certificăm competenţe şi cunoştinţe în logistică, să învăţăm angajaţii din logistică ai companiilor. Avem o abordare proactivă în ceea ce priveşte optimizarea de costuri. Prin membrii Asociaţiei, încercăm să dezvoltăm şi să aducem cunoştinţe de logistică pe care să le implementăm în toate companiile.

Reporter: În aceste condiţii, cum va evolua piaţa de profil?

Dragoş Geletu: Piaţa este clar că va creşte, industria se va dezvolta, însă ar fi bine să fim deschişi la ceea ce se întâmplă în celelalte ţări, în domeniu.

Reporter: Abordând lanţul logistic aprovizionare-depozitare-distribuţie, ce evoluţie a avut acesta în perioada de criză?

Dragoş Geletu: În special pe partea de externalizare, în perioada de criză am simţit o revigorare a pieţei, pentru că multe companii au realizat că au un cost fix cu partea de logistică, ce devenea din ce în ce mai greu de suportat pe măsura scăderii volumelor. Mai precis, o companie care-şi face singură logistica, de la transport până la partea de depozitare şi distribuţie, are un depozit, oameni angajaţi, maşini, utilaje, soft şi, în primul rând, chiar şi în condiţiile în care nu are volume, tot trebuie să-şi plătească angajaţii. Sigur că pot fi făcute concedieri, dar sunt companii cu sezonalitate şi piaţa poate să-şi revină, situaţie în care va fi din nou nevoie de oameni specializaţi. De asemenea, o societate care are propriul depozit are contracte cu dezvoltatori care au plătit o anumită chirie, pe un anumit spaţiu, pentru o perioadă de timp. Între timp, însă, stocurile au scăzut, iar compania nu poate scăpa de contractele respective, prin care sunt închiriaţi mii de metri pătraţi. Totodată, firma care nu şi-a externalizat serviciile de logistică are utilaje şi maşini, care trebuie folosite şi întreţinute.

În aceste condiţii, costul fix cu logistica poate fi transformat în unul variabil, prin externalizarea serviciilor către companii specializate cum este KLG, caz în care şi riscul trece la mine - societate de logistică -, pentru că firma care şi-a externalizat serviciile plăteşte dacă are volume, iar dacă nu are volume, nu plăteşte.

Mai mult decât atât, închirierea nu se mai face pe metru pătrat, ci la volum - ai trei paleţi astăzi, te costă trei paleţi - pe lună, pe săptămână, chiar pe zi.

Astfel, pe fondul crizei, tendinţa a fost de externalizare şi se menţine. Există, însă, şi companii multinaţionale, de top, care au tot amânat procesul de externalizare, din varii motive.

Reporter: Spuneţi că societăţile plătesc doar dacă au volume. Ce s-a întâmplat cu volumele de mărfuri în ultimii ani?

Dragoş Geletu: Pe piaţa de logistică şi transport volumele au scăzut, înregistrându-se o reducere majoră a stocurilor, dar o creştere a vitezei lor de rotaţie. Anul acesta pare să fie puţin mai bun decât anul trecut, deşi nu sunt semne de revitalizare pe întreg lanţul.

Reporter: Cum a fost anul trecut?

Dragoş Geletu: 2012 a fost un an atipic, sub aşteptări. Era un an în care aveam încredere, eu spuneam că va fi un an "vesel", adică nu avea să fie static - am avut alegeri în America, în Europa, campionat european, olimpiadă, alegeri în România - un an cu mişcare. De fapt, a început dezastruos - cu iarna aceea groaznic de grea, care a blocat pentru mai mult de o lună tot ce a însemnat transporturi, agricultură etc., după aceea am avut criza politică din vară, iar pe partea de agricultură - mai nimic, toate acestea influenţând piaţa pe care activăm.

Reporter: Care este profilul consumatorului?

Dragoş Geletu: Profilul consumatorului s-a schimbat. Am văzut creşteri în luni care, în mod tradiţional, erau luni moarte, din punct de vedere al traficului. Am asistat la creşteri în iulie şi august, care, în general, erau luni de vacanţă, pentru motivul că au fost perioade cu reduceri, iar consumul a fost mai mare. În mod normal, aveam creşteri în lunile premergătoare Paştelui şi Crăciunului, iar anul trecut nu a mai fost aşa.

Reporter: Recent, partea de curierat a TCE a fost preluată de Cargus, care, la rândul său, a fost achiziţionat de Abris Capital Partners. Se aşteaptă mai multe mişcări de acest gen în piaţa de logistică?

Dragoş Geletu: Au avut loc fuziuni şi achiziţii şi tendinţa aceasta va fi şi în continuare. Sunt discuţii în piaţă, întrebări, şi din afară către noi şi din partea noastră către companii străine. Trecem printr-o perioadă în care probabil că este mai bine să se fuzioneze pentru a rezista în piaţă.

Reporter: KLG Europe Logistics, companie de logistică al cărei director general sunteţi, are în vedere o astfel de mişcare?

Dragoş Geletu: KLG este întrebată dacă vrea să fie cumpărată, iar noi, de asemenea, ne uităm să cumpărăm. Au fost discuţii, sunt şi în continuare. Suntem întrebaţi destul de des dacă vrem să fim preluaţi, pentru că avem o poziţie frumoasă.

Reporter: Ce cotă de piaţă aveţi?

Dragoş Geletu: Nu aş putea spune, depinde la ce ne referim. Dacă ne uităm la capacitatea de depozitare, poate suntem în primii trei, dacă ne uităm la numărul de angajaţi, la fel, dacă privim după profitabilitate şi cifră de afaceri - în primii 5-10 jucători, dar, din punct de vedere al tipologiei clienţilor şi al dezvoltării pe partea de software, poate suntem numărul unu.

Reporter: Care este fluxul KLG?

Dragoş Geletu: Aducem marfa de oriunde din lume, pe containere şi cu avionul, dacă este cazul, şi pe rutier din Europa, o vămuim, atunci când este nevoie, o depozităm şi facem tot ce înseamnă valoare adăugată - promoţii, etichetare, asamblare etc., după care o distristribuim în ţară.

Reporter: Câte depozite aveţi în ţara noastră?

Dragoş Geletu: Avem şapte depozite - în Craiova, Timişoara, Cluj, Bacău, Braşov, Constanţa şi hubul din Bucureşti.

Reporter: Cu ce clienţi mari lucraţi?

Dragoş Geletu: Avem clienţi din electrocasnice şi IT - Domo, Panasonic, LG -, din domeniul modei de tip sport - Adidas, Waikiki, Deichmann, Takko -, partea de telecom - Orange -, dar şi din segmentul de larg consum - Red Bull sau Wrigley\'s Spearmint.

Reporter: Câţi angajaţi are compania la noi?

Dragoş Geletu: Avem aproximativ 350 de angajaţi

Reporter: Cum a evoluat cifra de afaceri a KLG Europe Logistics?

Dragoş Geletu: Anul trecut am avut o cifră de afaceri de 22 de milioane de euro, cu 10% mai mare faţă de cea din 2011. În fiecare an am cres-cut, din 2007, exponenţial. Estimăm creşteri şi pentru 2013, deşi o parte din activitate am mutat-o pe o companie separată. Noi aveam şi partea de cărăuşie - câteva zeci de camioane cu care facem distribuţie europeană - şi am înfiinţat KLG Trucking.

Reporter: Ce profit aţi avut în 2012?

Dragoş Geletu: Profitul de anul trecut a depăşit jumătate de milion de euro, în scădere faţă de 2011, dar transferasem deja partea de camioane şi am avut şi investiţii serioase.

Reporter: Detaliaţi-ne puţin partea de investiţii...

Dragoş Geletu: În 2010 am cumpărat cele 18,5 hectare de teren - proprietatea pe care o avem pe Autostrada Bucureşti-Piteşti -, investind circa 25 de milioane de euro. Avem 21.000 mp de depozit şi alţi 10.000 mp închiriaţi, pe care îi vom transfera la noi, pentru că în acest an vom începe construcţia a încă 20.000 de mp de depozite în Bucureşti. În prima fază vom construi 10.000 de mp. Investiţia se ridică la circa 4-5 milioane de euro, pentru prima etapă.

Reporter: Mai achiziţionaţi şi maşini?

Dragoş Geletu: Am cumpărat zece maşini şi suntem în proces de achiziţie a încă 10 sau 20 de maşini.

Reporter: Aţi accesat fonduri europene pentru realizarea de investiţii?

Dragoş Geletu: Nu ne-au interesat fondurile europene, am făcut totul din surse proprii. În general, nu prea sunt accesate fonduri europene, în această piaţă.

Reporter: Care este istoricul companiei la nivel internaţional?

Dragoş Geletu: Compania funcţionează din 1912, este o societate de familie, cu tradiţie, aflată la a treia generaţie. Sediul principal este în Olanda, fiind prezentă şi în Anglia, Turcia, Marea Britanie şi China. În România activează din 2006, iar eu am venit în companie în 2007.

Reporter: Câte societăţi de acest calibru activează în ţara noastră, pe piaţa de profil?

Dragoş Geletu: Companii aşa de mari, cu servicii integrate, sunt până în 20. ARILOG, însă, are peste 100 de membri, dar nu sunt doar firme din logistică, ci şi din transport, agenţi economici, avem chiar şi companii de avocatură. Ei sunt prezenţi în Asociaţie nu neapărat pentru logistică, ci pentru networking şi pentru partea de potenţial business. De asemenea, urmărim problemele de la nivel legislativ. De exemplu, sunt multe joburi din piaţa noastră care nu se regăsesc în COR (n.r. Clasificarea Ocupaţiilor din România) şi trebuie să facem ceva şi la acest nivel.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb