Când aleg un produs din hârtie de pe rafturile supermarketurilor, mulţi clienţi nu bănuiesc ce drum lung au avut de străbătut unele produse, prin ce etape succesive au trecut - de la stadiul de arbore, la celuloză, care se transformă apoi în produse de calitate premium pentru folosinţa oamenilor, conform unui comunicat remis redacţiei. Pe 21 Martie, potrivit unei rezoluţii adoptate de ONU este sărbătorită Ziua Internaţională a Pădurilor. Cu această ocazie, Pehart, cel mai mare producător şi procesator de produse din hârtie pentru uz casnic din România şi unul din cei mai mari producători de hârtie tissue din sud-estul Europei, ne îndeamnă să reflectăm la rolul pădurilor în viaţa oamenilor. Totodată, atrage atenţia asupra necesităţii protejării naturii, o responsabilitate a fiecărui cetăţean şi, cu atât mai mult, a companiilor (din industria hârtiei şi nu numai).
"O pădure este pentru comunitate exact ca un frate mai mare", spune Daniel Rusan, Procurement Manager al Pehart Grup. "Pădurile oferă societăţii tot sprijinul de care are nevoie să se dezvolte frumos. Ar trebui să le întoarcem această favoare, având grijă de ele", mai spune managerul de achiziţii al Pehart. Compania îşi selectează cu atenţie furnizorii şi utilizează în producţie doar celuloză certificată, din păduri special crescute în acest scop. Mare parte a materiei prime vine de departe, din Suedia, pentru că în România producţia de celuloză este aproape inexistentă. Cea mai veche fabrică de hârtie din România, cu tradiţie de aproape două secole, Pehart se concentrează pe sustenabilitate în tot lanţul de producţie - de la materia primă provenită din surse atent verificate, la procesul de producţie în care sunt folosite tehnologii performante, alternative mai sustenabile şi economice ale practicilor convenţionale.
Dacă fanii Pufina ar dori să afle care este drumul pe care l-au parcurs articolele din această gamă, din stadiul de celuloză, până la cel de produs finit, ar descoperi că povestea lor începe în pădurile din sudul Suediei. Pehart îşi selectează cu rigurozitate furnizorii, iar Södra, cel mai mare grup de proprietari din industria forestieră suedeză, este principalul furnizor de celuloză certificată al companiei româneşti. "Întreaga suprafaţă a pădurii se află sub certificare FSC. Aceasta înseamnă că e bine gospodărită şi că există un sistem eficient de combatere a tăierilor ilegale. Respectarea cerinţelor sistemului de certificare FSC contribuie efectiv la conservarea valorilor sociale, culturale şi de mediu pe care le reprezintă pădurea", explică reprezentantul Pehart. Pădurile sunt controlate printr-un sistem informatic complex care oferă date despre floră, faună, lucrările care trebuie efectuate şi zonele aferente. Sunt create adevărate ecosisteme, în care tăierile sunt strict controlate. Mai mult, proprietarii au obligaţia să lase 10% din suprafaţa pădurii virgină, iar în spaţiile protejate nu au voie să intre nici chiar proprietarii, subliniază sursa citată.
În contextul preocupării generale pentru sustenabilitate, se ridică întrebarea care e varianta cea mai prietenoasă cu mediul, celuloza certificată sau hârtia reciclată? "Avantajul pe care-l are celuloza este că nu te întinzi mai mult decât îţi este plapuma. Dacă este fabricată din lemn dintr-o pădure gestionată sustenabil, celuloza este o materie primă care nu consumă mai multe resurse faţă de cele care se regenerează în mod natural. Nu consumi mai mult decât îţi poate oferi planeta", explică Daniel Rusan. Cât priveşte hârtia reciclată, pentru ca aceasta să ajungă la calitate superioară este necesară utilizarea intensă de produse chimice pentru descernalizare. "Nu există procese mecanice care să poată îndepărta cerneala de tipar existentă pe deşeurile de hârtie sau diferitele substanţe chimice sau organice care se regăsesc pe acele deşeuri", mai spune Daniel Rusan.
Când celuloza ajunge în fabricile Pehart, intră pe liniile de producţie pentru a fi transformată în produse pentru uz casnic sau industrial, din România şi alte 18 ţări din centrul, estul şi sudul Europei. Cea mai veche fabrică de hârtie din România, a cărei piatră de temelie a fost pusă în 1837, este totodată şi cea mai modernă. Pehart a realizat anul trecut investiţii de peste 10 milioane de euro în tehnologii inovatoare, ecologice şi care optimizează eficienţa operaţională. Spre exemplu, în fabricarea produselor Pufina Natura, care sunt 100% celuloză certificată, nu sunt folosiţi adezivi, ci apă, iar ambalajele sunt din folie reciclabilă, biodegradabilă. "Sustenabilitatea este unul dintre principiile care stau la baza activităţii noastre şi pe care-l declinăm la nivelul fiecărui departament", spune Raluca Păun, consultant de marketing al Pehart Grup. "Procurăm celuloză din surse sigure, o prelucrăm pe linii de producţie cu tehnologii de top din industrie, care reduc la minimum poluarea şi optimizăm consumul de ambalaje. Pentru gama Pufina Natura spre exemplu, acestea sunt 100% reciclabile şi biodegradabile. În acelaşi timp, dezvoltăm programe de implicare în comunitate, o direcţie cu tradiţie îndelungată la Pehart. Sprijinim comunităţile locale prin oferirea de produse pentru spitale şi şcoli, prin susţinerea echipelor sportive, cât şi prin campanii de împădurire", mai spune Raluca Păun. Din fabricile Pehart, produsele finite ajung în supermarketuri cu trenul, o opţiune pe care compania românească o consideră mult mai puţin poluantă.
Astfel, drumul hârtiei păstrează de la un capăt la celălalt practicile sustenabile în cazul Pehart, iar tendinţa va continua anul acesta. "În 2023 vom investi aproximativ 8 milioane de euro în proiecte pentru reducerea consumurilor, implicit a amprentei de carbon", spune Daniel Rusan, manager de Achiziţii al Pehart Grup, se menţionează în comunicat.