DTZ Echinox, parte a UGL Services, o divizie a UGL Limited, a dat publicat, astăzi, o analiză comparativă cu privire la evoluţia stocului de centre comerciale moderne în ţara noastră şi în Europa Centrală şi de Est. Conform rezultatelor studiului, livrările din anul 2011 şi rezultatele (parţiale) ale recensământului au adus o creştere de 24% a stocului mediu de spaţii de retail modern per mia de locuitori. Acesta a evoluat de la 64 mp, cât se înregistrau la finalul anului 2010, la 84 mp per mia de locuitori în prima jumătate a anului 2012.
Se remarcă diferenţe semnificative de stoc între principalele oraşe din ţară. Suceava rămâne în topul oraşelor cu cel mai mare stoc de retail, înregistrând un stoc ponderat de 736 mp, de aproape 10 ori mai mare decât media ţării şi de două ori peste media capitalei, de 307 mp. Următoarele în clasament sunt Arad, Constanţa şi Iaşi, ultimul beneficiind în prezent de cinci centre comerciale moderne, Palas Mall, Iulius Mall, Felicia Shopping Center, Moldova Mall, Era Shopping Park (galeria comercială), şi aproximativ 366mp per mia de locuitori.
În partea inferioară a clasamentului se situează Drobeta Turnu Severin, Brăila, Botoşani, Tulcea şi Giurgiu ale căror stocuri de spaţii comerciale moderne se situeaza in juru de 100mp per mia de locuitori, în timp ce alte 13 reşedinţe de judeţ nu au în prezent niciun centru comercial modern. Dintre oraşele cu stocuri mici sau inexistente, numai trei au proiecte anunţate pentru următorii ani: Drobeta Turnu Severin, unde urmează să se deschidă o extensie a Severin Shopping Center, Galaţi, cu Galleria şi EuroMall şi Satu Mare, unde Real4You va construi un nou proiect MegaMall.
Răzvan Sin, Head of Retail Department, DTZ Echinox, a afirmat: "Variaţiile semnificative între stocul de centre comerciale al oraşelor mari din România demonstrează polarizarea interesului dezvoltatorilor către principalele 10 centre urbane, care prin poziţie şi accesibilitate, atrag cumpărători din zonele adiacente. Diferenţele majore înregistrate faţă de ţările din regiune demonstrează potenţialul pe care îl are piaţa din România însă trebuie să luăm în considerare şi faptul că veniturile sunt mult sub media regiunii. În acest sens potenţialul există punctual în oraşele care nu sunt acoperite de către nici un centru comercial sau sunt deficitare din punct de vedere al spaţiilor comerciale moderne. Dezvoltatorii de centre comerciale analizează mult mai atent decât în perioada precedentă crizei locaţiile viitoarelor proiecte iar deciziile se iau doar când au siguranţa că piaţa poate să absoarbă suprafaţa dezvoltată".