Oficialii de la Kiev iau în considerare să transporte cerealele ucrainene pe Dunăre, în cazul în care Federaţia Rusă nu va fi de acord cu prelungirea acordului privind transportul acesteor mărfuri printr-un coridor special în Marea Neagră sau dacă, după prelungire, va găsi diferite pretexte pentru a împiedica exportul cerealelor din Ucraina.
Potrivit site-ului Politico, Mykola Gorbaciov, preşedintele Asociaţiei Ucrainene pentru Cereale, a declarat la o coferinţă a FAO, organizată săptămâna trecută la Roma, că există şi o altă cale prin care cerealele ucrainene pot să ajungă în alte state, fără să blocheze activitatea portului Constanţa prin dublarea capacităţii actuale care se ridică la 25 de milioane de tone metrice de cereale şi seminţe oleaginoase pe an.
"Dacă lucrăm doar prin portul Constanţa, pe calea ferată sau cu şlepuri, blocăm exportul cerealelor româneşti, iar guvernul de la Bucureşti nu ne va permite să facem asta. Prin urmare, planul de rezervă al Ucrainei este de a exporta mai multe volume pe Dunăre folosind staţii de ancorare", a declarat Mykola Gorbaciov.
Până acum, prin portul Constanţa, Ucraina exportă în fiecare lună aproape 2 milioane de tone metrice de produse alimentare, dar se preconizează o dublare a cantităţii. De aceea, este nevoie ca restul de 2 milioane de tone metrice lunar să fie transportate pe o rută alternativă. Iar aceasta ar fi fluviul Dunărea, dacă autorităţile de la Bucureşti, Sofia, Belgrad şi din alte capitale europene îşi vor da acordul.