Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) - direcţie în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor care instrumentează şi soluţionează pe cale amiabilă reclamaţii transfrontaliere - a recuperat pentru consumatori circa 125.000 euro în primele 3 luni ale anului 2024, cu peste 50% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, se arată într-un comunicat al ECC România, remis redacţiei.
În această perioadă, ECC Romania a instrumentat aproximativ 1.700 de solicitări sosite de la consumatori români şi circa 80 de solicitări de la consumatori din alte state membre UE, inclusiv din Norvegia, Islanda şi Marea Britanie, transmise prin intermediul Centrelor Europene ale Consumatorilor din statele de reşedinţă ale consumatorilor, conform sursei.
Structura reclamaţiilor primite a cuprins 5 domenii principale, potrivit datelor ECC:
• 33% transporturi (transport aerian, rutier, feroviar, naval şi închirieri auto)
• 21% îmbrăcăminte şi încălţăminte
• 14% diverse produse şi servicii (servicii financiare, obiecte de uz personal - ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire, alte servicii)
• 13% mobilier, echipament pentru gospodărie şi întreţinere de rutină a gospodăriei (electrocasnice, mobilă)
• 8% recreaţie şi cultură (electronice, bunuri pentru sport, camping, animale de companie, concerte, muzee etc.)
Faţă de anii trecuţi, ponderea solicitărilor legate de serviciile de transport aerian (anulări sau întârzieri ale zborurilor) a înregistrat, în primul trimestru al anului, o uşoară creştere, menţinându-se în vârful clasamentului domeniilor care generează plângeri ale consumatorilor, informează sursa indicată.
În acelaşi timp, la un nivel semnificativ crescut se situează şi numărul solicitărilor care vizează achiziţii online, fie că discutăm de îmbrăcăminte şi încălţăminte, diverse servicii, obiecte de uz personal sau electrocasnice. O uşoară scădere se remarcă în ceea ce priveşte achiziţiile destinate recreaţiei şi culturii, ceea ce demonstrează o aşezare a pieţei după dezechilibrul puternic generat în anii pandemiei de Covid-19, transmit reprezentanţii ECC România.
Un exemplu de caz rezolvat de echipa ECC Romania, se mai arată în comunicat:
Pe 20.07.2023, MB împreună cu trei prieteni au avut un zbor Catania - Cluj-Napoca. În ziua zborului, în timp ce pasagerii aşteptau în aeroport, au fost informaţi că zborul a fost anulat, primind redirecţionare pentru un zbor în data de 25.07.2023.
În data de 24.07.2023, când MB şi cei trei prieteni ai săi au vrut să facă check-in, au observat că zborul fusese din nou anulat. MB a sunat la serviciul de asistenţă clienţi şi i s-a comunicat că următorul zbor disponibil din Catania către Cluj-Napoca era programat pe 27.07.2023, oferindu-i-se şi varianta de a zbura în 25.07.2023 de la Roma la Cluj-Napoca.
Pasagerii au acceptat zborul din Roma şi au plecat din Catania spre Roma, cu autobuzul. După ce au ajuns acasă, consumatorul a contactat compania aeriană, solicitând rambursarea cheltuielilor suplimentare cauzate de cele 2 zboruri anulate (suma de 1173,40 EUR pentru cazare, mese şi băuturi răcoritoare, transport până la Roma) şi compensaţii.
Dat fiind că nu a primit nicio soluţie de la compania aeriană, MB a trimis o solicitare către Centrul European al Consumatorilor - ECC Romania. Acesta a colaborat cu ECC Malta, pentru rezolvarea cazului şi, împreună, au reuşit să obţină o soluţie favorabilă pentru cei patru consumatori, respectiv 250 EUR, compensaţii, pentru fiecare dintre ei, ceea ce însumează 1.000 EUR, cărora li s-au adăugat şi cei 1173,40 EUR, rezprezentând cheltuieli suplimentare.