Educaţia riscă să se sufoce din cauza multiplelor reforme, schimbări şi consultări. Fiecare nou ministru se simte obligat să schimbe ceva, consultările publice sunt doar pentru a demonstra că se lucrează, pentru că de cele mai multe ori sunt ignorate, mai ales când titularul postului e înlocuit, iar reformele, "fundamentale" într-un anumit moment, sunt considerate după câţiva ani grave erori. Cum ultima schimbare de guvern a produs mişcări şi la educaţie, imediat au şi apărut iniţiativele , spre teama elevilor şi groaza profesorilor.
Astăzi debutează examenul de Bacalaureat. O premieră intens contestată. Încă nu a avut loc prima probă şi deja se vorbeşte de revenirea la vechiul calendar, printre argumente fiind şi acela că în examen intră şi elevi care nu reuşesc să promoveze clasa la finalul anului şcolar. Astăzi are loc proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română. Conform calendarului aprobat prin ordin de ministru, proba va continua în data de 13 februarie şi va fi urmată de evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (14 - 15 februarie). În zilele de 16, 19 şi 20 februarie este programată evaluarea competenţelor digitale (proba D), iar în perioada 21-22 februarie se va desfăşura evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională (proba C). Urmează o pauză de patru luni, după care vine prima probă scrisă. Elevii de clasa a XI-a nu sunt convinşi că anul viitor calendarul examenului va fi acelaşi, cu evaluarea competenţelor programată la începutul anului.
Nici elevii din ciclul primar nu scapă de schimbări. În 1998, Ministerul Educaţiei, condus la vremea respectivă de Andrei Marga, decidea ca elevii de la clasele I - IV să nu mai primească note, ci calificative. O măsură considerată foarte bună. Zece ani mai târziu s-a discutat intens în legătură cu revenirea la note, dar o schimbare de ministru a făcut să nu se mai schimbe modificarea. Acum, fostul ministru al Educaţiei, Liviu Pop, actualul preşedinte al Comisiei pentru Învăţământ din Senat, declară că vrea să depună o iniţiativă legislativă prin care să fie eliminate calificativele în învăţământul primar, iar evaluarea elevilor să se facă după un model european, uşor nordic: "O să depun un proiect de lege prin care vreau să eliminăm calificativele în învăţământul primar. Să nu mai fie calificative pentru elevi, dar asta este părerea mea. Până nu o să discut în interiorul grupului, nu o să pot să spun că depun iniţiativa legislativă. Evaluarea elevilor să se facă aşa cum există astăzi în unele ţări ale Uniunii Europene, pe alte criterii. E o discuţie mult mai amplă şi pentru asta trebuie schimbată Legea Educaţiei naţionale".
Nici măcar data de începere a anului şcolar nu este foarte sigură. În urma consultării publice iniţiată de fostul ministru al Educaţiei, Liviu Pop, a reieşit că anul şcolar 2018 - 2019 ar trebui să înceapă în data de 17 septembrie. Ministerul anunţa că datele rezultate în urma consultării, la care au participat peste 38.000 de persoane, vor fi luate în considerare în procesul de fundamentare şi aprobare a ordinului de ministru privind structura noului an şcolar. Liviu Pop a fost schimbat, în locul său a fost instalat Valentin Popa, iar acesta, în urma unei şedinţe a Comisiei de Dialog Social, a decis că şcoala trebuie să înceapă pe 10 septembrie.
Cu o astfel de lipsă de coerenţă nu e de mirare că învăţământul are probleme din ce în ce mai mari!