34% dintre utilizatorii de smartphone-uri vor înceta să mai folosească o aplicaţie dacă întâlnesc o eroare, arată datele raportului The State of Consumer App Habits, realizat în 2020.
Având în vedere această statistică este esenţial ca atunci când alegi să te specializezi în testare software să abordezi cu multă responsabilitate activitatea ta. Începe prin a identifica câteva greşeli comune şi învaţă cum să le eviţi pentru a lucra cât mai curat. Implicarea ta şi modul în care gestionezi greşelile vor contribui la dezvoltarea ta şi reprezintă un pas important în carieră.
1. Nu îţi alegi bine cursurile de formare
Sunt multe cursuri de formare în testarea software, însă e important să le studiezi mai întâi programa şi să discuţi cu un trainer. Dacă accentul e pus mai mult pe partea teoretică, cursul nu te poate ajuta pe viitor în angajare sau în a lucra ca freelancer. Există însă opţiuni care-ţi permit să îmbini partea teoretică cu partea practică, iar la finalul cursului vei fi ghidat în carieră.
Poţi alege să te înscrii în proiectul Cursuri de IT by eJobs, cofinanţat din Fondul Social European, parte a programului Operaţional Capital Uman 2014-2020. Acesta are mai multe etape (consiliere, cursurile propriu-zise, coaching). În cadrul acestuia, ai ocazia să îmbini partea teoretică cu partea practică, să pui trainerului întrebări în timp real şi să faci schimb de experienţă cu ceilalţi cursanţi. După finalizarea cursurilor, echipa de consiliere în carieră din cadrul proiectului îţi va oferi suportul necesar pentru a-ţi găsi job.
Iată care sunt condiţiile pentru înscriere la cursurile IT by eJobs:
ai domiciliul sau reşedinţa în orice judeţ din România (cu excepţia judeţului Ilfov şi Municipiului Bucureşti
ai o vârstă cuprinsă între 25 şi 65 de ani
eşti angajat, cu contract de muncă, PFA sau ÎI
ai absolvit cel puţin 8 clase
dispui de acces la internet (viteză minimă de 10 Mb/s) - cursurile au loc doar online
ai în posesie un computer (laptop sau PC) cu webcam (integrat sau separat) pentru a permite accesul la curs/examen
ai în posesie difuzor/căşti şi microfon pentru a participa la discuţii
eşti un bun vorbitor de limba engleză (mediu/avansat)
deţii competenţe digitale de bază
Cursurile gratuite în IT sunt disponibile prin:
PROGRAMUL OPERAŢIONAL CAPITAL UMAN 2014-2020
Axa Prioritară 6 - Educaţie şi competenţe ID
proiect: POCU/726/6/12/135988
Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014-2020
2. Începi testarea înainte de a înţelege scopul şi cerinţele
Când este implementat un nou feature, abia aştepţi probabil să cauţi bug-urile şi să ai satisfacţia că ai salvat "viaţa" unui client. Dar este esenţial să înţelegi scopul şi cerinţele unui produs sau unui serviciu nou înainte de a începe testarea.
Ar trebui să citeşti specificaţiile, să discuţi cu developerii sau cu ai tăi clienţi. O altă variantă este să faci o sesiune rapidă de testare exploratorie pentru a aduna toate informaţiile de care ai nevoie pentru a realiza o structură a testării.
3. Nu reuşeşti să comunici
Comunicarea este cheia dezvoltării software-ului şi, prin urmare, şi cheia testării software-ului. Dacă nu reuşeşti să exprimi ceea ce gândeşti sau ceea ce faci poţi afecta munca programatorilor, managerilor de testare, clienţilor şi poţi întârzia lansarea unui site sau a unei aplicaţii.
4. Îţi este frică să pui întrebări
"Omul de ştiinţă nu este persoana care dă răspunsurile potrivite, este cel care pune întrebările potrivite", spunea antropologul Claude Levi-Strauss. Este important să conştientizezi că nu există întrebări greşite. E mult mai important să ai răbdare, să asculţi, să înţelegi imaginea de ansamblu şi să pui întrebări pentru a clarifica anumite aspecte. Gândeşte-te că dacă nu ai întreba, ai înceta să înveţi şi, prin urmare, nu ai putea să-ţi îmbunătăţeşti cunoştinţele şi abilităţile. Curiozitatea este o abilitate care te poate ajuta să faci diferenţa în cariera ta.
5. Îţi este frică că vei greşi
E mult mai eficient să conştientizezi că greşelile trebuie făcute - atât timp cât înveţi din ele, acestea sunt cel mai bun lucru care ţi se pot întâmpla. În testare, greşelile te ajută să dobândeşti abilităţi noi şi să devii un tester mai bun. Poţi simţi o anumită presiune pentru că de multe ori problemele din producţie sunt atribuite testării deficitare. Nu-ţi face griji pentru asta, ridică-te şi continuă să avansezi, asigurându-te că ai luat lecţia potrivită din greşeală.
6. Încerci să rezolvi singur eroarea
Există o regulă de bază în testare: nu încerca să faci munca developerilor. Misiunea ta este să prezinţi erorile găsite şi să vii cu propuneri. Este treaba developerului să găsească cauzele principale ale problemei, să facă debugging şi să o rezolve. De asemenea, nu încerca să induci în eroare developerul, oferindu-i presupuneri greşite. Ca tester trebuie să-i oferi informaţii exacte.
7. Cedezi rapid
La un moment dat în timpul testării îţi poţi da seama că există anumite riscuri sau bug-uri, dar să le ignori şi să dai ok-ul pentru lansare. Aminteşte-ţi că ar trebui să fii ambasadorul calităţii şi misiunea ta este să oferi cel mai bun produs sau serviciu. Acest lucru înseamnă să te asiguri că problema nu va afecta rezultatul final.
8. Nu mai eşti preocupat de dezvoltarea cunoştinţelor
Consideri că un curs de formare în testare sau studiile superioare sunt suficiente pentru a avea rezultate bune în testare. Dar domeniul IT e în continuă dezvoltare şi adaptare. Este imposibil să fi "văzut totul". În fiecare zi, te vei confrunta cu noi situaţii şi provocări în care trebuie să dovedeşti că eşti dispus să înveţi şi să-ţi îmbunătăţeşti abilităţile.