Am avut treabă, altfel n-aş fi ajuns pe Litoral săptămâna trecută. Nu mai fusesem ca turist din 1991, pentru că eram lămurit. Dar realitatea mi-a întrecut orice aşteptări. O mizerie de nedescris. Preţuri stupefiant de mari (300 RON pentru o cameră la un hotel "trei stele" cu mucegai la duş? cineva şi-a pierdut minţile!). Servicii la pământ. Construcţii kitsch risipite printre hotelurile ceauşiste. Dar ceea ce m-a frapat cel mai mult a fost zgomotul. Non-stop, în formele cele mai sinistre, precum cele zămislite într-o discotecă din Neptun care inunda cu urlete staţiunea, până la dimineaţă.
Zgomotul trebuie că este una dintre dimensiunile cele mai aparte ale experienţei cotidiene româneşti. Nicăieri nu e aşa. Nu în Europa, în orice caz. Am locuit un an în Italia, o ţară extrem de "vocală" după standarde vest-europene. Comparată însă cu România, Italia pare un teritoriu aflat sub sedative. La noi, în magazine urlă muzica. La restaurant bubuie boxele. Pe străzi, puştii se fugăresc pe moto-scutere. Rubedeniile se strigă peste gard ori de pe un trotuar pe altul. În Cişmigiu nu e duminică lăsată de Cel de Sus în care să nu se producă vreun taraf. Chiar când scriu aceste rânduri prin pereţii apartamentului se aude filmul la care se uită vecinul.
Ce semnificaţie au toate acestea?
Explicaţia cea mai tulburătoare pe care o cunosc îi aparţine lui Schopenhauer (căutaţi pe YouTube "Schopenhauer On Noise" pentru o scurtă secvenţă video). După el, majoritatea oamenilor nu gândesc raţional. Acest lucru e dovedit, crede filozoful nostru, de toleranţa pe care ei o manifestă faţă de zgomot. Cineva care gândeşte cu adevărat este antrenat într-un şir de raţionamente dificile, care necesită concentrare. Însă gălăgia distruge, cu necesitate, această concentrare. Sau măcar o face mult mai dificilă, "ca şi cum ai merge cu o greutate legată de picioare". Pentru spiritele mari, aşadar, zgomotul e o durere insuportabilă. El e tolerabil doar pentru o minte care nu e concentrată asupra a nimic, pentru o fiinţă al cărei creier e afectat doar de impresiile clipei.
Dacă Schopenhauer are dreptate, atunci avem o problemă. Una mare de tot. Faptul că mediul nostru social e din ce în ce mai marcat de atmosfera de nuntă cu lăutari s-ar putea să nu fie doar o problemă de (prost)gust. Ci una de prostie pură. Pentru că neatenţia şi tămbălăul nu sunt doar un produs al lipsei de gust, ci şi al prostiei. Pe care o şi întreţin.
Acum ceva timp am intrat într-o librărie din centrul Capitalei. Într-un colţ, un casetofon vibra cu muzică. L-am întrebat pe unul din puştii angajaţi pe post de librar cum crede că cineva poate decide să cumpere o ediţie a unei traduceri de Aristotel pe ritm de hip-hop? Tânărul s-a arătat foarte mirat. Pentru el, decizia de a alege o carte de pe raft nu era nicidecum una reflectată. Cumperi cărţi tot aşa cum cumperi pastă de dinţi. Intri în magazin pentru că simţi nevoia, identifici repede ambalajul şi îl înşfaci.
E important să construim şosele. Dar mult mai important e să gândim corect, fiecare în parte şi toţi la un loc. Iar pentru a ajunge acolo, trebuie să facem un efort. Inclusiv de concentrare.
Trei sunt genurile de zgomot care, cu deosebire, ne împiedică să ajungem la această concentrare. Primul e acela pe care îl suportăm în jurul nostru. Telefoane care sună la teatru. Vizitatori care hăhăie prin muzee. Dimineaţa, pe la 5, înainte să se crape de ziuă, am dat să deschid geamul. L-am închis imediat. Cineva dintr-un bloc din zonă asculta, cu volumul la maxim... muzică populară.
Al doilea gen este al gălăgiei pe care o suportăm în dialog. Doar în România am dat peste oameni care, sistematic, vorbesc peste celălalt, înainte ca acela să apuce măcar să enunţe verbul. Suntem unici în lumea audiovizualului. Doar la noi găseşti "moderatori" cu ochii injectaţi, schimonosiţi de furie, care vorbesc mai mult decât invitaţii lor.
Al treilea gen de zgomot este acela pe care îl facem noi înşine. E un bruiaj auto-generat. Ţinem televizorul deschis, flecărim, zgâriem cu unghiile pe tablă sau claxonăm. Rezultatul e identic. Concentrarea dispare.
Spre deosebire de modelele ideale ale monarhiilor sau ale aristocraţiilor, unde suntem supuşi ai unei autorităţi mai înalte, într-o democraţie se presupune că suntem cetăţeni, iar puterea îşi are baza în consimţământul nostru. Acest statut implică o activitate reflectată, raţională. Indiferent că suntem votanţi, contribuabili, candidaţi, soldaţi, reprezentanţi ori funcţionari. Primele regimuri reprezentative au înţeles acest lucru şi au impus un grad de sobrietate în viaţa publică. Noi am făcut exact pe dos. I-am lăsat pe toţi ne-chemaţii să se urce cu picioarele pe masă.
Politicile publice îşi ating scopurile doar dacă se întemeiază pe solul tare al obişnuinţelor şi valorilor individuale. E bine că ne preocupă câte spitale s-au construit ori câte magazine s-au deschis. Dar ar trebui să ne preocupe mai mult ţinuta noastră ca cetăţeni. Să ştim când să ne închidem în noi şi să reflectăm.
Notă: Domnul Cătălin Avramescu este consilier prezidenţial.
1. Despre zgomot si spirite mari
(mesaj trimis de anonim în data de 14.07.2009, 10:41)
Imi imaginez ca la voi la Cotroceni e sala de lectura, toata lumea tace, citeste si, cand il consiliati pe dl presedinte, vorbiti in soapta ca sa nu deranjati ceilalti consilieri.
De asemenea imi imaginez ca la precedenta dumitale descindere "cu treaba" la Neptun, care apropos, nu era in 1991, iarasi la masa era o liniste deplina, se auzea numai scartaitul icrei negre la clempaneala dlui liiceanu si scrisnitul cutzitului taind fleica pe farfuria dlui Plesu + zgomotul dopului de sampanie de la sfarsit. Nu tu hahaiala, nu tu ragaiala de basesco... Acu te'a palit Romania reala la Neptun, dar cumde, ai fost fara SPP'isti?
No ce voiam sa'ti spun ca sa nu te retin. Dincolo de articolas care e corect, de ce sa nu recunosc cand ai si dreptate, eu intotdeauna ador sa extrag miezul din dodoasca. Matale ai obiceiul sa faci o gramada de piruete in scris ca sa'ti iasa numarul de caractere, desi n'ai decat o idee simpla de transmis, care se poate pune in una doua fraze. Si eu, care te iubesc precum il iubea catelul pe Pavlov, am grija ca publicu dumitale, cam saracutz in "duh" sa priceapa mesajul. So, ce trebe sa retzinem noi din acest editorial? PENTRU SPIRITELE MARI ZGOMOTUL E O DURERE INSUPORTABILA! Da Cataline este. Dar nu numai el, zgomotul... si numarul diproportionat de mare de caractere in raport cu IDEEA e la fel de nociv si poluant... vezi poate faci ceva in sensul asta.
Apoi cu verdictul asta tz'a iesit prost. Pt ca ai vrut sa ne spui una si a iesit pe dos. Pt ca dumneata SUPORTI FOARTE BINE O MARE CANTITATE DE ZGOMOT...si atunci ...sa nu patzi v'o rusine...
1.1. Scuze, am uitat sa ma semnez... (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Natafletz în data de 14.07.2009, 10:42)
Anonimul e ...ala Natafletz
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.07.2009, 17:31)
Subscriu si eu; bun articol ptr. ca mi-a incoltit o idee - intrebare: cat de sus s-ar inalta autorul articolului daca ar avea curajul si ambitia de a trage la indigo acesata poveste, dar in alta ipostaza, aceea de a arata prostimii zgomotoase (deh: multi si zgomotosi, stimabile) si alte tare romanesti, ca de exemplu diferenta strigatoare (era sa scriu zgomotoasa) dintre salarile mizere si varfuri, dintre pensile de doua cepe si varfuri, etc., etc, ...
Acestea nu fac parte din peisaj simate Avramescu, sau de la inaltimea Dtale nu se vad ??
2. fără titlu
(mesaj trimis de T. în data de 16.07.2009, 03:58)
O stare de profund bine, ca aceea pe care o percepe subsemnatul, trebuie ca se asterne in sufletele si mintile mai multora din cei care au citit randurile de mai sus: nu suntem singuri, domnule, iaca..mai vede cineva lumea asa cum o vedem noi!
Multumesc!