Reporter: Cum apreciaţi mediul de afaceri din România?
Eric Stab: După anii dificili care au urmat crizei financiare, economia românească a început să revină pe creştere şi considerăm că România se află într-un moment oportun pentru reforme structurale în educaţie, sănătate, infrastructură, fiscalitate sau în managementul instituţiilor publice. Considerăm că astfel de reforme creează un mediu economic predictibil şi pot asigura o dezvoltare durabilă a ţării. Ne propunem să fim în continuare un partener relevant de dialog al autorităţilor în încercarea lor de a concepe şi implementa aceste reforme.
Trebuie ţinut cont şi de faptul că traversăm încă o perioadă în care investitorii sunt precauţi şi căută mai degrabă plasamente mai sigure, chiar dacă randamentele sunt ceva mai scăzute.
Reporter: Care este principala prioritate a FIC în mandatul dumneavoastră?
Eric Stab: Obiectivul principal al FIC este promovarea unui dialog constant şi consistent cu autorităţile care să ducă la îmbunătăţirea climatului investiţional din România şi finalmente la o creştere economică sustenabilă şi de lungă durată.
Reporter: Investiţiile străine sunt destul de mici în România. Vă rugăm să numeraţi câteva cauze pentru care ţara noastră nu ocupă un loc mai înalt în gradul de atractivitate pentru investitorii străini.
Eric Stab: Accesul investitorilor străini ar putea fi facilitat de îmbunătăţirea infrastructurii, inclusiv prin creşterea gradului de absorbţie a fondurilor UE. România are mult de recuperat din acest punct de vedere şi este nevoie de investiţii consistente în acest sector.
Întrucât ne confruntăm cu resurse limitate, este foarte importantă definirea clară a priorităţilor sectoriale şi concentrarea eforturilor asupra sectoarelor unde România se poate bucura de un avantaj competitiv.
Acest lucru va asigura investiţii pe deplin profitabile şi cu impactul cel mai mare posibil asupra creşterii economice.
De asemenea, este nevoie de predictibilitate şi transparenţă în ceea ce priveşte sistemul legislativ. De mare ajutor ar fi şi reducerea fiscalităţii muncii şi introducerea unei legislaţii cuprinzătoare a holdingului, care să păstreze capitalurile în România şi să atragă, totodată, investiţii străine.
În sfârşit, este important ca România să ia măsuri împotriva deficitului de imagine de care suferă pe plan internaţional. Realitatea este adesea mult mai bună decât percepţia avută despre România pe plan extern şi este crucial ca noi toţi, împreună, să facem cunoscut acest lucru.
Reporter: Care este poziţia Consiliului Investitorilor Străini cu privire la nou Cod Fiscal?
Eric Stab: Consiliul Investitorilor Străini a contribuit într-un mod activ, împreună cu Coaliţia pentru Dezvoltarea României, la procesul de consultare privind evoluţia legislaţiei fiscale. Numeroase măsuri conţinute în noul Cod Fiscal reprezintă o îmbunătăţire semnificativă a legislaţiei precedente.
Cu toate acestea, menţinerea în actuala formă a impozitului pe construcţii speciale, a supraaccizei la combustibili, dar şi amânarea plafonării contribuţiilor sociale vor genera o povară fiscală suplimentară pentru mediul de afaceri românesc. Acest fapt este de altfel dovedit şi în studiul Paying Taxes 2015, realizat de către Banca Mondială, de unde reiese o creştere a ratei totale de impozitare, care poziţionează România peste media ţărilor din Uniunea Europeană.
Decizia stabilirii nivelului ratei de impozitare aparţine, în schimb, autorităţilor, care trebuie să ţină cont de constrângerile lor bugetare, preocuparea FIC fiind, înainte de toate, ca România să rămână competitivă în materie fiscală şi ca legislaţia în acest domeniu să fie stabilă şi sustenabilă.
Reporter: Cum apreciaţi aplicarea Codului Fiscal împreună cu legea salarizării bugetarilor?
Eric Stab: Dacă răsfoiţi ultima ediţie a Cărţii Albe pe care FIC o publică la fiecare doi ani veţi vedea că susţinem o reformă a structurii salariilor din sistemul public atâta vreme cât anvelopa salarială rămâne aceeaşi. România are nevoie de o administraţie modernă, eficientă şi remunerată pe măsură, pentru a putea construi un Stat performant, capabil de a asigura continuitatea politicilor sale economice. Corelarea unei noi legi a salarizării cu anumite modificări aduse Codului Fiscal nu trebuie respinsă din principiu, însă orice guvern democratic are responsabilitatea de a administra chibzuit finanţele ţării, guvernul României nefăcând excepţie. Guvernanţii trebuie să cântărească politica fiscală şi cea bugetară, să se asigure că România îşi respectă angajamentele internaţionale asumate, astfel încât să nu creeze dezechilibre macroeconomice care pot avea consecinţe negative pe termen lung.
Reporter: Care credeţi că este şansa de dezvoltare a României?
Eric Stab: Este deja un truism să spui că România are foarte mult potenţial, însă lucrurile chiar aşa stau. Dacă ne gândim doar la decalajul pe care România încă îl are de recuperat faţă de ţările din vestul Europei realizăm potenţialul de creştere care există aici. Există, de asemenea, disparităţi considerabile între diferite regiuni ale ţării. În multe zone avem o ofertă considerabilă de muncitori calificaţi care nu sunt integraţi în piaţa muncii pentru că lipsesc investiţiile, iar investiţiile lipsesc, de cele mai multe ori, pentru că lipseşte infrastructura. Acest cerc vicios poate să devină virtuos dacă investiţiile în infrastructură devin prioritatea numărul unu a Guvernului.
Reporter: A fost afectat dialogul FIC-autorităţi de problemele de pe scena politică din această vară?
Eric Stab: În general noi încercăm să nu lăsăm acest dialog să fie influenţat de factori politici. Indiferent de cine se află la guvernare sau de discuţiile pe care partidele politice le poartă între ele FIC a păstrat un dialog constant cu autorităţile, fiindcă am considerat că este mereu în interesul tuturor ca mediul investiţional din România să fie îmbunătăţit.
Reporter: Care este opinia FIC despre campania anticorupţie din ultimul an?
Eric Stab: Încă de la înfiinţare FIC a sprijinit lupta împotriva corupţiei. Un grad scăzut de corupţie înseamnă o economie competitivă în care distorsiunile pieţei sunt mici şi în care actorii economici sunt lăsaţi să concureze legal şi de pe picior de egalitate.
Reporter: Managementul privat în companiile de stat pare că a fost un eşec. Cum explicaţi acest insucces?
Eric Stab: Implementarea ordonanţei privind guvernanţa corporativă în companiile de stat (OUG nr. 109/2011) a condus la rezultate benefice atât în plan financiar, cât şi la nivelul transparenţei în companiile care aplică prevederile acestui act normativ. Cu toate acestea, există încă un număr mare de companii la care fie nu se implementează prevederile ordonanţei, fie procesul de selecţie a unui management profesionist nu s-a finalizat încă. În anumite situaţii, candidaţii pentru consiliile de administraţie recomandaţi de către consultanţi independenţi şi care în final au fost nominalizaţi sunt fie afiliaţi politic, fie le lipseşte experienţa profesională relevantă.
De asemenea, există cazuri când numirea membrilor consiliilor de administraţie a fost realizată pe baza recomandărilor făcute de companii de resurse umane independente, dar aceştia au fost demişi la scurt timp ca urmare a respingerii planului de administrare, fără a se oferi justificări.
Înfiinţarea unei comisii guvernamentale interministeriale cu rol de supraveghere a implementării prevederilor OUG nr. 109/2011 reprezintă un pas în direcţia potrivită, dar deocamdată nu există rezultate tangibile ale activităţii acestei comisii.
Reporter: De ce credeţi că Bursa din România nu îşi îndeplineşte rolul de finanţare a economiei?
Eric Stab: În general, economiile Europei continentale sunt finanţate într-o măsură mai mică decât cele anglo-saxone (Marea Britanie, Statele Unite) de pieţele de capital, dintr-o serie de motive pe care ar fi prea lung să le dezvoltăm aici. Acestea fiind spuse, pe termen mediu, eforturile Guvernului de a aduce mai multe companii de stat pe Bursă ar trebui să conducă la îmbunătăţirea clasificării pieţei de capital româneşti la statutul de piaţă emergentă, încurajând astfel intrările de capital străin în economia românească. Ar trebui să fie susţinute măsuri fiscale de promovare a investiţiilor pe termen mediu şi lung pentru investitorii individuali în companiile româneşti şi astfel să se stimuleze creşterea economiei României.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. va rog opinie personala
(mesaj trimis de Virgil The Brute Bestea în data de 24.09.2015, 04:11)
Stimate domnule Stab,
nu sunteti de parere ca modificarile codului fiscal in anul 2014 prin exonerarea de la Plata a impozitului amanat pentru banci la trecerea de la RAS la IFRS precum si modificarea regulamentului BNR in iarna 2012 prin indepartarea frazei care impiedica eludarea scadentelor la pasivele bancare au condus la formarea germenilor care descriu un ajutor de stat mad at conorm Art.107, 108 TFUE sau 87,88 UE, desi conform deciziei in cazul C28 per 2009 sunt in esenta identice.