Când oamenii află că ţin cursuri de Gândire creativă sau Branding personal, una dintre cele mai comune replici pe care le primesc este "Mi-ar plăcea să fac un curs de genul ăsta - aş vrea să fiu şi eu creativ!" Spre surprinderea lor, răspunsul meu este: "De fapt, deja eşti".
Aminteşte-ţi de toate momentele în care ţi s-a spus că această creativitate e rezervată artiştilor. Şi că nu e bine să îţi pierzi timpul cu aşa ceva...Chiar dacă această mentalitate există încă în educaţie, creativitatea este una dintre cele mai valoroase aptitudini din lumea complexă de astăzi: companiile caută angajaţi creativi, artiştii din întreaga lume îşi intensifică jocul creativ, iar antreprenorii sunt, în principiu, nişte artişti ai scenei concurenţiale.
În societatea actuală, părinţii se plâng adesea de lipsa de creativitate din şcoli sau de lipsa stimulării creativităţii la copii prin sistemul de învăţământ, cu rara excepţie a acelor cluburi sau ore extra-curriculare care sunt fie programate la ore prea târzii, fie prea costisitoare.
Ce ar fi să plecăm de la o altă atitudine, totuşi? Şi să nu ne mai raportăm la creativitate ca la ceva ce trebuie să vină din exterior? Nu de alta, dar cu o privire mai atentă în jur - către cei care au reuşit să treacă de propria gândire limitativă în acest sens şi au scos la iveală realizări remarcabile - vom înţelege mai bine fenomenul.
Multe locuri de muncă necesită gândire creativă, inclusiv poziţii în lumea afacerilor sau în cercetare ştiinţifică. Politica, sociologia, matematica, fizica, toate au în comun faptul că progresul a fost sprijinit de creativitatea cuiva care a rupt ritmul. Care a fost altfel. Creativitatea înseamnă pur şi simplu capacitatea de a veni cu ceva nou. Un unghi diferit de a privi realitatea, o abordare nouă a ceea ce se cunoaşte deja, o schimbare de priorităţi. Care vor face diferenţa.
Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să-ţi identifici propria creativitate. Care nu seamănă cu a mea, cu a lor, cu a altora. Îţi este specifică doar ţie şi face parte din lista de motive pentru care eşti unic, irepetabil. Şi care face posibilă diversitatea creativă, progresul însuşi.
Eşti deja creativ. De utilizarea creativităţii înnăscute te despart doar câteva percepţii.
În primul rând, nu doar geniile sunt creative cu adevărat. Din acest punct de vedere, ai mai multe în comun cu Einstein sau cu Bohr decât ai putea crede. De ce? Pentru că poţi utiliza aceleaşi strategii de a pune întrebări incomode realităţii, în chiar domeniul ce te interesează. Pentru că nimic nu te împiedică să cercetezi modul în care funcţionează lumea şi să vrei să o înţelegi cu adevărat. Şi pentru că nu există doar o singură soluţie la o problemă.
Creativitatea, pe de altă parte, are şi o uriaşă componentă practică. Ai găsit cu siguranţă deja moduri ingenioase în care să repari sau chiar să îmbunătăţeşti funcţionarea diverselor obiecte şi maşinării casnice. După cum, spre exemplu, ai observat la un moment dat că afişele promoţionale din magazinul tău erau dispuse cu spatele la direcţia din care veneau clienţii, şi le-ai schimbat orientarea. Sau că inscripţiile cu fonturi deschise pe un fond închis sunt greu de descifrat, şi ai ştiut să te fereşti de ele. Acelaşi tip de a privi lucrurile îl au şi inventatorii, şi asta spune multe despre tine.
Tot în zona practicului, nevoia de a citi mai mult te va face să găseşti moduri ingenioase de a rezolva restul de activităţi mai repede. O recomandare inteligentă de produs te poate aduce din poziţia de simplu vânzător în aceea de angajat al lunii. O poveste frumoasă despre cinste spusă la momentul potrivit îl va face pe cel mic să reziste cu succes ispitei fabulatorii caracteristice vârstei. După cum o atmosferă mai caldă, mai prietenos-veselă în cabinetul tău dentar îl va ajuta pe pacient să îşi învingă mai uşor frica.
Majoritatea profesioniştilor de succes pe care i-am întâlnit dau muncii lor un dram în plus de atenţie, acel dram în plus care îi face să se diferenţieze de ceilalţi ca ei. Dacă lucrezi ca mine, în servicii sau consultanţă, ştii că cel mai mult contează ce anume oferi în plus, sau altfel - pentru câştigarea unui nou client, pentru păstrarea şi fidelizarea unuia mai vechi.
Există un avantaj clar al creativităţii, în orice meserie ai avea, în orice ipostază te-ai afla. Şi anume acela că cei din jur o recunosc imediat, şi o apreciază cum se cuvine. Mai multă influenţă socială, mai multe vânzări, mai multă credibilitate. Indiferent de unde provine sau cum e declinată, creativitatea ţi le va aduce pe toate acestea.
Am întâlnit şi teza conform căreia îţi trebuie timp mult ca să fii creativ. Nimic mai greşit. Eu ştiu din proprie experienţă că diferenţa o va face întotdeauna motivarea - de a înţelege, de a învăţa, de a îmbunătăţi, de a performa.
În mod evident, atunci când te preocupă ceva în mod special, atunci când îţi pasă de rezultatul eforturilor tale, atunci când poţi face o diferenţă reală în viaţa celor din jur, vei face în mod natural pasul către creativitate. În acest sens, educaţia continuă, curiozitatea şi determinarea de a înţelege cum funcţionează lumea vor face întotdeauna minuni.