Reporter: Deja au trecut doi ani de pandemie, în care foarte multe obiceiuri s-au schimbat. Unul dintre acestea este cel de food. Foarte multe restaurante au început sau şi-au intensificat livrările la domiciliu, consumatorii fac comenzi online din ce în ce mai mult etc. Unde va aflaţi pe toată această hartă?
Nicoleta Scarlat: Cam pe unde ne aflam şi acum doi ani. Restaurantele cu care lucram acum doi ani sunt aceleaşi, oferă salate sau produse cu salate consumatorilor, fie că aceştia vin în restaurant, la drive in sau comandă prin delivery.
Parteneriatele pe termen lung, sustenabile, şi-au spus cuvântul şi ne-au sprijinit să depăşim aceşti ultimi doi ani cu bine.
Reporter: Cum v-aţi adaptat activitatea la situaţia din ultimii doi ani? Ce strategie aţi adoptat să-i asiguraţi pe consumatori că produsele dumneavoastră sunt sigure din punct de vedere sanitar?
Nicoleta Scarlat: Eisberg a fost, este şi muncim să fie mereu la cele mai înalte standarde când vorbim de igienă şi calitate.
Vedem la raft cum consumatorul a învăţat că anumite mixuri cu o anumită lipitură a pungii sunt altfel decât celelalte şi vedem ce alege.
Comunicăm prin toate canalele accesibile nouă despre modul în care prelucrăm salatele.
Politica noastră de transparenţă asupra producţiei, vizitele la fabrică şi nenumăratele filmuleţe de pe diferite canale TV până la felurite canale de comunicare ale unor oameni, influenceri, ne-au ajutat.
Eisberg a avut porţile deschise cu mult înainte de pandemie, se vede de acolo că declaraţiile noastre nu sunt false şi credem în discernământul consumatorului.
Reporter: Cum se deşfăşoară livrăzile/vânzările la dumneavoastră?
Nicoleta Scarlat: Putem spune că avem două linii mari de desfacere - retailul şi restaurantele de sistem.
Livrăm legume şi salate curăţate, spălate şi gata de preparat către ambele linii.
Dat fiind specificul industriei, a materiei prime, totul se face cât mai bine organizat şi planificat.
Spre exemplu, camioanele de materie primă intră zilnic în depozitul nostru, avem stoc pentru marfa pe care o prelucrăm astăzi şi marfă pe care o prelucrăm mâine dimineaţă.
Este avantaj şi dezavantaj, deoarece materia pe care noi o prelucrăm depinde mult de condiţiile meteo, iar încălzirea globală nu ne ajută prea mult.
Dezavantajul apare atunci când culturi întregi sunt distruse după doar jumătate de oră de grindină şi asta nu înseamnă lipsa a doar câteva zeci de tone de marfă, înseamnă că a dispărut un întreg ciclu de cultură, unul din maximul de două pe care un fermier le poate planta tot anul pe aceeaşi bucată de pământ, ceea ce duce la o presiune nu doar a preţului, dar şi a disponibilităţii.
Avantajul este prospeţimea, desigur.
Reporter: Ce rezultate financiare aţi realizat anul trecut şi ce perspective aveţi pentru anul în curs?
Nicoleta Scarlat: Am avut un plus de 18% la cantitate şi de 16% la valoare.
Pentru anul acesta nu ne propunem lucruri imposibile, sperăm să creştem în volume cu 10-12 procente şi valoric cu minimum 15%.
Reporter: Ce noi produse aţi adus în piaţă şi ce urmează să lansaţi?
Nicoleta Scarlat: România a forţat puţin diversitatea pe partea de salate gata de preparat, suntem cam cu aceeaşi sortimentaţie ca în vestul Europei, în condiţiile în care noi nu avem aceeaşi situaţie cu vestul Europei.
Harta logistică a României, cantitatea de salate cultivate local - sunt alte provocări de care trebuie să ţinem cont când vorbim de sortimentaţie.
Nu poţi să lansezi un produs cu o disponibilitate precară, la un preţ aiuristic, nu vei face altceva decât să distrugi viitorul acelui produs.
Anul acesta am adus produse eco şi un nou baby leaf, mai vedem ce dezvoltăm pe parcurs.
Reporter: Ce alte obiective de investiţii aveţi şi ce buget aţi alocat în acest sens?
Nicoleta Scarlat: Sperăm să terminăm ceea ce am început în 2019 în materie de investiţie, am avut... provocări în a finaliza acest aspect.
Oricum am depăşit bugetul, am depăşit timpul, am depăşit tot.
Reporter: Cum au evoluat preţurile în domeniul în care activaţi, în contextul inflaţiei din piaţă?
Nicoleta Scarlat: Preţul este important şi relevant până la un moment dat. Ne batem în diferenţe de 10-15% ce pot fi justificate simplu prin certificări şi servicii, nu asta este provocarea.
Provocarea apare când vrei să cucereşti piaţa şi arunci nişte preţuri ce nu pot susţine o creştere, ce distrug viitorul.
O altă provocare vine din inflaţie, care în anul 2021 părea că urcă fără intenţie de a se opri, inflaţie care se pare că în 2022 este cam la nivel de 2021, dispare consumul şi atunci diferenţele de câţiva lei nu mai sunt relevante.
Ne-am ajustat preţurile conform inflaţiei, susţinem cât putem din marja noastră.
Reporter: Cum estimaţi că va evolua piaţa de food în acest an?
Nicoleta Scarlat: Estimăm multă, multă precauţie atât din partea consumatorilor, care este foarte posibil să îşi limiteze varietatea de produse achiziţionate, dar şi din partea producătorilor, despre care nu credem că vor lansa produse de nişă.
Oricum sperăm la mai bine, ne pregătim pentru ce e mai rău.
Reporter: Cum evaluaţi nivelul forţei de muncă în domeniu?
Nicoleta Scarlat: Asta este cu adevărat o problemă. Noi avem o retenţie de circa 80% a angajaţilor, decentă din punctul nostru de vedere, însă semnele sunt... neplăcute.
Piaţa forţei de muncă este puternic afectată de... social media.
Citeam declaraţia unui şofer de tir din Anglia, el a spus că câştigă 5000 de lire pe lună, nu ca" săracii" din România.
Partea proastă este că el nu este întrebat ce cheltuieli are, cât anume munceşte pentru suma asta, pentru cât timp poate câştiga această sumă şamd.
Se creează nişte aşteptări false, este greşit.
Reporter: Care sunt problemele sectorului? Ce obstacole întâmpinaţi în activitatea dumneavoastră şi cum ar putea să fie soluţionate acestea?
Nicoleta Scarlat: Încercăm să acoperim toate aspectele pe care noi le putem controla.
Nu avem nicio problemă de igienă, de siguranţa alimentului, de trecut audituri cu brio şi nici chiar de angajaţi pe cât avem o provocare legată de vreme, adică de materia primă şi de nişte aşteptări create greşit de achizitori.
Reporter: Mulţumesc!