Subvenţiile directe acor-date serviciilor energetice de bază vor trebui să dispară după integrarea României în Uniunea Europeană, deoarece, potrivit estimărilor, peste 13.500 miliarde lei sunt direcţionaţi în prezent către sectorul românesc al energiei sub formă de subvenţii directe.
De asemenea, plăţile în contul ajutoarelor speciale destinate pentru încălzire se ridică la aproximativ 3.500 miliarde lei. Potrivit Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), piaţa de energie existentă în România şi circumstanţele sociale necesită un ajutor social de stat predictibil, unitar şi simplu, pentru toţi furnizorii de energie, pe baza informaţiei oferite de componenta fixă a tarifului binom. Tariful binom ajută la egalizarea facturii de energie pe tot parcursul anului. Tarifele binom pentru electricitate, gaze naturale şi căldură, în corelare cu sisteme similare de beneficii sociale pentru energie, pot asigura un cadru nediscriminatoriu şi promova com-petiţia corectă între fur-nizorii de energie (energie elec-trică, gaze naturale, căldură).
Consultanţii programului USAID de asistenţă a României în domeniul energiei (REP 3) explorează o nouă structură de tarif cu scopul de a proteja gospodăriile cu venituri mici şi în acelaşi timp de a îmbunătăţi semnalele de preţ şi sustenabilitatea furnizorilor de energie.
ANRGN a introdus, în 2005, tarifele binom pentru utilizatorii finali de gaze naturale, cu o componentă fixă a abonamentului. Această propunere de tarif a fost retrasă deoarece consultările publice au fost reduse şi nu au existat măsuri de protecţie socială a consumatorilor casnici cu venituri mici. O abordare similară a făcut recent ANRE pentru consumatorii casnici de caldură, din nou cu rezultate modeste.
Ţinând seama de problemele apărute odată cu introducerea tarifelor de tip binom, REP 3 propune un sistem de plăţi sociale care va asigura o parte din componenta fixă a tarifului pe parcursul întregului an. Aceas-tă parte din componenta fixă va fi determinată de diferenţa până la pragul de bază de eligibilitate stabilit de Ministerul Muncii.
Potrivit USAID, sistemul de tarifare binom are câteva avantaje particulare, atât pentru producătorii de energie, cât şi pentru consumatorii casnici şi pentru agenţiile guvernamentale responsabile de protecţia socială.
În primul rând, introducerea tarifelor binom îmbunătăţeşte sustenabilitatea companiilor de utilităţi, în al doilea rând, ajutorul creşte capacitatea de plată a consumatorilor casnici, iar în al treilea rând, sis-temul aplică un tratament egal tuturor utilităţilor, fie ele de energie electrică, de gaze naturale, sau de energie termică. De asemenea, sistemul simplifică proiectele financiare ale Guvernului. Dacă este introdus corect, în urma unei analize corecte a costurilor variabile şi a costurilor fixe, şi asociat cu un mecanism specific de sprijin, un astfel de sistem de tarifare va fi preferat de către con-sumatorii casnici cu venituri mici în raport cu tarifele monom.
Echipa de consultanţi din Statele Unite ale Americii şi din România angajată în programul USAID de asistenţă a Româ-niei în domeniul energiei (REP 3) a propus, în primele sale nouă luni de activitate, anumite măsuri de îmbunătăţire a funcţionării pieţei interne de energie, promovarea creşterii eficienţei energetice şi accesul persoanelor cu venituri mici la serviciile energetice de bază, alimentarea cu căldură şi cu electricitate.