Poate că dragostea pluteşte în aer, dar anul acesta, pentru consumatorii din UE, inclusiv din România, dragostea vine cu un preţ ridicat, iar inflaţia pune în pericol posibilitatea de a-şi permite sărbătorile romantice, conform unui comunicat al etoro remis redacţiei. Potrivit Indexului de Ziua Îndrăgostiţilor realizat de reţeaua de investiţii sociale eToro, o bijuterie din argint este cadoul "cel mai avantajos" pe care îl puteţi alege, preţurile argintului crescând cu doar 3% faţă de 2021. Dacă optează pentru aur, consumatorii trebuie să fie pregătiţi să plătească un preţ cu 13% mai mare faţă de acum doi ani.
Potrivit sursei citate, indicele analizează produsele esenţiale de Ziua Îndrăgostiţilor, precum bijuteriile, bomboanele şi o cină care include carne, analizând preţurile mărfurilor: aur, argint, cacao, zahăr, carne de vită şi pui. Valoarea cumulată a celor şase produse de bază a crescut cu 23% în ultimii doi ani, mai mult decât creşterea de 16,2% a inflaţiei generale a preţurilor de consum din UE înregistrată în acelaşi interval de timp şi mai mult decât creşterea de aproape 19% a inflaţiei din România din aceeaşi perioadă.
Dacă planul este o cină în oraş, acesta va fi cadoul care cântăreşte cel mai greu asupra portofelelor consumatorilor în comparaţie cu Valentine's Day din alţi ani, în condiţiile în care preţul proxy al proteinelor din carnea de vită şi de pui a crescut cu 33% din 2021 încoace, în timp ce producătorii, restaurantele şi gospodăriile resimt şi ele presiunea facturilor la utilităţi. Mai puţin dur pentru portofel dar tot cu un cost mai mare, o cutie de ciocolată nu va fi o afacere la fel de bună, cu produse de bază precum cacaua şi zahărul al căror preţ a crescut în medie cu 29%.
Ben Laidler, strategul pieţelor globale de la eToro, a comentat: "Veştile proaste continuă să vină pentru consumatorii europeni care se luptă deja cu creşterile dobânzilor şi cu creşterea costurilor energiei. Romanticii Europei vor resimţi întregul impact al inflaţiei în timpul sărbătorii de Ziua Îndrăgostiţilor, cu bijuterii, ciocolată şi cine în oraş care vor avea un preţ mai mare. În ciuda faptului că majorarea preţurilor la mărfurile de Ziua Îndrăgostiţilor este mai mică decât creşterea de 31% a preţurilor(2) mărfurilor fungibile la nivel general, nu putem spune că "dragostea nu costă nimic", se mai arată în comunicat.