În contextul creşterii încercărilor de fraudă în mediile digitale la nivel global din ultimul an, liderul mondial în analytics, SAS face o trecere în revistă a celor mai importante tendinţe şi provocări din domeniu, alături de predicţiile specialiştilor pentru anul 2021, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Alimentată de pandemie şi tehnologie, frauda digitală atinge cote record
Pe baza tendinţelor actuale, 2021 se profilează deja a fi un an record pentru frauda digitală în toate sectoarele de activitate. Pe măsură ce ţările se luptă să combată răspândirea virusului prin tot mai multe restricţii şi blocaje, impactul asupra locurilor de muncă şi a economiei generale este evident. Dificultăţile şi perturbările economice sunt precursori binecunoscuţi ai fraudei, iar COVID-19 accelerează aceşti factori la scară globală, notează sursa citată.
Conform comunicatului ca răspuns la pandemie, numeroase organizaţii şi-au accelerat iniţiativele de digitalizare pentru a rămâne conectaţi cu clienţii, oriunde s-ar afla. De exemplu, 2020 a adus o explozie în servicii bancare mobile. În domeniul asigurărilor vom vedea că tot mai multe companii vor deveni complet digitale în procesarea daunelor. Ştim, de asemenea, că fraudatorii adoră digitalul. Companiile care neglijează integrarea măsurilor de protecţie necesare pentru detectarea fraudei în canalele lor digitale nu vor face decât să adauge combustibil pe un foc latent.
Identitate digitală vs. confidenţialitate
Pe măsură ce companiile se confruntă acum cu un volum de tranzacţii digitale tot mai mare, accelerat de restricţiile sociale (un volum pe care îl aşteptau abia în 2025), bătălia dintre identitatea digitală şi confidenţialitate se intensifică. Colectarea informaţiilor din dispozitive, înregistrări publice, biometrice, înregistrări telefonice, istoricul e-mailurilor şi utilizarea acestora în decizii au devenit imperative în gestionarea identităţilor digitale şi a riscurilor asociate. În paralel, legislaţia care guvernează identitatea digitală şi confidenţialitatea devine tot mai puternică. Companiile - de la bănci, până la asiguratori ori agenţii guvernamentale - trebuie să continue iniţiativele de identitate digitală, fiind, în acelaşi timp, conştiente de implicaţiile potenţiale ale confidenţialităţii utilizatorilor.
Atenţie la ameninţările din interior
Potrivit sursei citate, frauda internă va fi, fără îndoială, o preocupare activă în 2021, pe măsură ce tot mai mulţi angajaţi continuă să lucreze de la distanţă. Chiar dacă organizaţiile se confruntau cu astfel de riscuri şi înainte ca pandemia să accelereze adoptarea muncii remote, procesele de securitate digitală erau mai facil aplicabile prin vigilenţă şi controale la locul de muncă.
Telemunca face ca cererile de acces să devină şi mai dificil de verificat. Flexibilitatea programului de lucru determină un comportament neobişnuit şi face ca modele de date să fie mai greu de detectat. Înregistrarea ecranelor prin dispozitive secundare reprezintă un risc şi mai mare. Presiunea financiară crescută datorată reducerii orelor de lucru şi a veniturilor poate determina un angajat considerat până atunci a fi de încredere să comită fraude interne.
Crimptomonedele au intrat în vizorul reglementărilor
Autorităţile de reglementare au început să ia în calcul posibilitatea ca schimburile de criptomonede să reprezinte un mecanism de spălare a banilor. Pe măsură ce aceste autorităţi încep să-şi intensifice anchetele, instituţiile financiare vor fi obligate să evalueze şi să măsoare mai bine utilizarea criptomonedelor de către clienţii lor.
Pe lângă faptul că trebuie să înţeleagă ce clienţi tranzacţionează prin intermediul criptomonedelor, băncile vor trebui, de asemenea, să înţeleagă volumul de activitate şi natura acestor tranzacţii. Unele platforme de tranzacţionare analizează amănunţit clienţii, în timp ce altele se focusează foarte puţin sau chiar deloc pe a-şi înţelege clienţii.
Importanţa identităţii digitale - eşti cine spui că eşti?
Într-o perioadă în care tranzacţiile digitale sunt mai răspândite ca niciodată, verificarea tradiţională a identităţii are de suferit. Dincolo de detectarea şi prevenirea fraudei, autentificarea reprezintă un proces critic în gestionarea riscurilor, a experienţei consumatorilor şi a costurilor. Numeroase industrii vor trebui să-şi regândească originile digitale, modul de deservire a clienţilor şi să-şi reorganizeze seturile de instrumente tehnologice pentru a reflecta noile realităţi de astăzi, se menţionează în comunicat.
Dilema creditelor de consum
2021 va aduce perturbări serioase pe piaţa creditelor de consum, pe măsură ce pachetele de stimulare a economiei adoptate de multe guverne, pachete ce au contribuit în mare măsură la menţinerea consumului pe linia de plutire, se diminuează. De altfel, instituţiile financiare încep să observe întârzieri deplată la creditele existente. Specialiştii nu prevăd o îngheţare totală a pieţei de împrumuturi, la nivelul crizei din 2008-2009, dar anticipează o înăsprire semnificativă condiţiilor de creditare, ceea ce va determina probleme de lichiditate, pierderi şi executări silitare.
Obţinerea împrumuturilor va deveni mai dificilă, instituţiile financiare vor acorda o importanţă crescută măsurilor de identificare a solicitanţilor cu risc de neplată. Creditorii pur şi simplu nu îşi pot permite să aloce un împrumut riscant în acest climat economic. Cu toate acestea, ne putem aştepta ca falsificarea documentaţiei de creditare să devină o practică mai răspândită - atât ca fraudă directă, cât şi manipulare.