Exportatorii care întâmpină obstacole în activitate din cauza încălcării regulilor comerţului internaţional, pot apela la Comisia Europeană (CE) pentru a le soluţiona, potrivit Regulamentului privind Obstacolele în calea Comerţului (ROC).
• Ce este ROC?
ROC este un instrument juridic care conferă întreprinderilor şi industriilor Uniunii Europene (UE) sau asociaţiilor lor, cât şi Statelor Membre ale UE, dreptul de a introduce o plângere la Comisie, care examinează şi determină dacă există dovezi de încălcare a regulilor comerţului internaţional. Acest instrument este menit să asigure aplicarea efectivă a drepturilor conferite UE de acordurile comerciale internaţionale, atunci când satele nemembre UE (state "terţe") "adoptă sau menţin obstacole în calea comerţului".
ROC este un instrument destinat deschiderii pieţelor ţărilor terţe, eliminând obstacolele în calea comerţului în interesul exportatorilor din UE şi este singurul instrument de politică comercială care conferă dreptul unei întreprinderi izolate de a depune o plângere la Comisia Europeană.
• Beneficiari şi sferă de aplicare:
Beneficiarii acestui instrument sunt întreprinderile din UE sau asociaţiile care suferă efecte comerciale defavorabile din cauza unui obstacol în calea comerţului (de exemplu o lege, o reglementare etc) adoptat de un stat terţ.
Acest instrument are un vast câmp de aplicare care nu se limitează doar la bunuri, ci se extinde şi asupra serviciilor, cât şi drepturilor de proprietate intelectuală, dacă normele relative la aceste drepturi au fost încălcate şi dacă această încălcare are incidenţă asupra schimburilor între Uniunea Europeană şi un stat terţ.
• Procedura ROC
În condiţiile în care un exportator a fost afectat de un obstacol în calea comerţului, acesta poate iniţia o procedură formală către Serviciul Comisiei responsabil cu Regulamentul privitor la obstacolele în calea comerţului - Directoratul General Comerţ (DG Trade).
Plângerile pot fi depuse împotriva următoarelor categorii de obstacole în calea comerţului:
- un stat terţ a introdus un obstacol în calea comerţului care are efecte defavorabile asupra exporturilor Statelor Membre UE;
- un stat terţ a introdus un obstacol în calea comerţului care are efecte defavorabile asupra pieţei UE. Este cazul, de exemplu, când un obstacol în calea comerţului împiedică UE să obţină un produs de bază de care are nevoie.
După ce plângerea formală a fost primită de către Comisie, primul pas îl va constitui trimiterea acesteia către Statele Membre UE, care vor transmite comentariile lor înapoi Comisiei. Aceasta are la dispoziţie 45 de zile din momentul depunerii plângerii pentru a decide cu privire la admisibilitatea ei. Acest termen poate fi prelungit la cererea părţii interesate, dacă are nevoie de mai mult timp pentru a furniza informaţii complementare. Dacă se estimează de către Comisie că sunt suficiente elemente de probă pentru a justifica deschiderea unei proceduri de examinare şi că această procedură este în interesul Comunităţii, ea va deschide o anchetă. Simultan, decizia Comisiei va fi publicată în Jurnalul Oficial al UE, pentru a informa toate părţile potenţial interesate de obstacolele în calea comerţului şi mai ales ţara care le-a introdus. Ancheta durează cel mult cinci luni, cu excepţia cazului când complexitatea este de aşa natură încât Comisia extinde perioada la şapte luni. De asemenea, Comisia va efectua un raport în ceea ce priveşte ancheta, care va fi prezentat Statelor Membre.