Pentru aleşii locali, bucureşteni se anunţă, astăzi, o şedinţă extraordinară de consiliu extrem de furtunoasă. Ei trebuie să se pronunţe asupra proiectelor de hotărâre privind suplimentări de fonduri cu peste 500 milioane de euro pentru mai multe proiecte majore de infrastructură. Aceste proiecte au fost amânate de consilieri în şedinţa de săptămâna trecută, după câteva ore de certuri cumplite şi acuze de corupţie la adresa conducerii primăriei. Executivul Primăriei Capitalei a promis că va argumenta temeinic, pentru şedinţa de astăzi, sumele solicitate.
Astfel, se propun suplimentări de fonduri cu 47,7 milioane de euro pentru construirea Pasajului Basarb. Suma este necesară în urma exproprierilor, supralărgirii podului Grozăveşti, dar şi devierilor de reţele. Pentru penetraţia Prelungirea Ghencea - Domneşti mai este nevoie de 39,6 milioane de euro. Banii sunt tot pentru exproprieri şi amenajarea terenurilor. Supralărgirea şoselei Pipera va costa cu 29 milioane de euro mai mult decât studiul de fezabilitate efectuat, tot din cauza exproprierilor preconizate şi devierilor de reţele.
Penetraţia autostrăzii Bucureşti - Constanţa prin Splaiul Unirii are nevoie de încă 206 milioane de euro, iar cea a autostrăzii Bucureşti - Piteşti prin zona Ciurel - Splaiul Independenţei de încă 96 milioane de euro. Supralărgirea Ionescu-Siseşti - Ion Ionescu de la Brad va costa cu 58 de milioane de euro mai mult. Motivul scumpirilor acestor proiecte este tot apreciarea considerabilă, din ultimii ani, a proprietăţilor pe care primăria trebuie să le achiziţioneze pentru realizarea investiţiilor.
Lucrările de lărgire a bulevardelor Expoziţiei şi Timişoara au nevoie de încă 19 milioane de euro fiecare, iar realizarea nodului intermodal Răzoare (cu pasaj subteran de trecere) este mai scump cu 65 milioane de euro.
Părerile consilierilor generali sunt împărţite. Unii aleşi locali (în special PD) consideră că investiţiile trebuie realizate cu orice cost, astfel încât Primăria Capitalei să reuşească, în câţiva ani, să fluidizeze traficul din aceste zone. Alţii (PSD şi PRM) susţin că proiectele sunt aberante întrucât exproprierile şi devierile de reţele ajung să coste mai mult decât construcţia propriu-zisă.
Doru Giugula, consilier PSD, ne-a declarat: "Am verificat creşterile de preţ din ultimul an din zonele în care Primăria Capitalei vrea să deruleze investiţiile. Nu este vorba despre dublarea sau triplarea preţurilor, aşa cum scrie în proiectele de hotărâre. Grupul PSD nu va susţine proiectele pentru că suplimentarea de fonduri este doar un pretext pentru ca Executivul primăriei să dispună de bani după bunul plac. Multe dintre proiectele de infrastructură se află în zona Răzoare - 13 Septembrie, unde se află sediul Titan Mar - Marmosim, firma la care este acţionar primarul Adriean Videanu. Iar pasajul Basarab a ajuns să coste de la 67 la 22 milioane de euro".
Gheorghe Udrişte, directorul executiv al direcţiei Transporturi şi siguranţa circulaţiei din cadrul primăriei, ne-a declarat că toate sumele suplimentare sunt amănunţit justificate din punct de vedere economic şi că nu există motive de suspiciune. Domnia sa ne-a precizat că bugetul primăriei dispune de sumele necesare atât pentru suplimentarea fondurilor, cât şi pentru realizarea tuturor acestor proiecte de infrastructură. Banii provin din surse proprii ale municipalităţii, dar şi din credite externe şi emisiunea de eurobonduri.
Primăria Capitalei a angajat lucrări de infrastructură de circa 1,8 miliarde de euro şi este pregătită să demareze alte lucrări importante de peste 1,2 miliarde de euro.