Toate băncile plănuiesc sau au deja în derulare proiecte de transformare digitală, anunţă o cercetare EY. Aceasta precizează: "În pofida rezultatelor obţinute de băncile locale şi internaţionale care au adoptat şi implementat devreme tehnologii digitale, pe piaţa românească proiectele ambiţioase de transformare sunt puţine, iar valoarea realizată este sub cea promisă, deoarece iniţiativele digitale nu sunt coordonate, ceea ce împiedică băncile să obţină beneficii semnificative".
În opinia analiştilor EY, există patru paşi fundamentali pe care fiecare bancă trebuie să îi facă pentru a beneficia de valoarea deplină a proiectelor digitale: definirea conceptului de digital şi a obiectivelor de digitalizare pentru fiecare bancă; ignorarea normelor permiţând operaţiunilor să funcţioneze la viteze diferite; angajarea, păstrarea, pregătirea şi colaborarea cu persoane cu competenţe în materie de tehnologie şi sprijinirea digitalului, care este o responsabilitate a organizaţiei, nu doar a anumitor persoane.
Sursele citate adaugă: "Am întâlnit bancheri care definesc digitalul într-un spectru foarte larg: îmbunătăţirea experienţei clienţilor, modernizarea aplicaţiei de servicii bancare pe mobil, interacţiunea cu clienţii lor prin intermediul platformelor de socializare, conceperea de roboţi pentru interacţiunea cu clienţii şi implementarea unui model pentru validarea conceptului Blockchain.
Noi sugerăm o abordare care începe prin înţelegerea a ceea ce îşi doresc clienţii actuali (şi cei potenţiali), singura cale viabilă pe care băncile ar trebui să o adopte în procesul transformării digitale. Aceasta presupune conceperea împreună cu clienţii a experienţei pe care banca doreşte să o ofere. Fără o foaie de parcurs clar definită, băncile riscă să aloce bugete insuficiente, să dedice resurse mai puţine pentru implementare sau chiar să amâne implementarea anumitor activităţi".
EY arată că, momentan, băncile reprezintă o opţiune mai puţin atractivă pentru talentele din domeniul tehnologiei, iar pentru a schimba această percepţie trebuie continuate investiţiile în inovaţie, precum integrarea produselor Fintech, susţinerea de evenimente de tip "hackathon", implementarea de modele de validare pentru tehnologii emergente, precum Blockchain sau cripto-monede sau concentrarea asupra rezolvării cerinţelor de experienţă îmbunătăţită a clientului.
IT-ul va trebui să se transforme dintr-un prestator de servicii într-un factor de promovare a inovaţiei, cu sarcina dificilă de a transforma sistemele existente într-o arhitectură de microservicii, capabilă să identifice, să transforme, să realizeze, să integreze şi să dimensioneze, rapid şi fără investiţii sau schimbări majore, noi departamente sau produse, susţin analiştii EY.
Aceştia concluzionează: "Cursa a început cu câţiva ani în urmă, iar băncile care au început să inoveze deja câştigă cote de piaţă şi ponderi mai mari în portofoliul lor de produse. O concluzie care se impune în mod clar: pentru bănci, a nu face nimic este o cale sigură spre dispariţie, deoarece clienţii nu iartă, iar actuala plasă de siguranţă oferită de reglementări va dispărea în curând, odată cu maturizarea tehnologiilor".