Într-o încercare de a răspunde la provocările climatice actuale şi de a îndeplini obiectivele stabilite prin Acordul de la Paris privind schimbările climatice, Uniunea Europeană a decis să includă industria maritimă în Sistemul (UE) de Comercializare a Certificatelor de Emisii (ETS).
Încă din anul 2019, companiile maritime raportează anual emisiile de gaze cu efect de seră pentru navele aflate în responsabilitatea lor. Această obligaţie a fost introdusă prin Regulamentul (UE) nr. 757/2015 privind monitorizarea, raportarea şi verificarea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transportul maritim şi de modificarea Directivei 2009/16/CE.
Începând cu 2024, sistemul de comercializare a certificatelor de emisii al Uniunii Europene se aplică pentru navele cu un tonaj brut de 5.000 de tone sau mai mult. Aceasta se referă la emisiile de gaze cu efect de seră produse în timpul transportului comercial de mărfuri sau pasageri care sosesc, pleacă sau se află în porturile din jurisdicţia unui stat membru. Din 1 ianuarie 2025, aceste obligaţii se vor extinde şi la navele offshore cu un tonaj brut de peste 400 de tone.
Pe lângă obligaţiile de raportare, companiile maritime vor trebui să achiziţioneze şi apoi să restituie primele certificate ETS până la 30 septembrie 2025, pentru emisiile raportate în 2024, în conformitate cu modificările aduse de Directiva (UE) 959/2023 la Directiva 87/2003/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii.
Ponderea emisiilor care trebuie acoperite de certificate va creşte gradual în fiecare an, după cum urmează:
-2025: 40% din emisiile raportate pentru 2024;
-2026: 70% din emisiile raportate pentru 2025;
-2027: 100% din emisiile raportate pentru 2026 şi pentru fiecare an ulterior.
Pentru a putea achiziţiona certificate ETS, operatorii maritimi vor trebui să deschidă un cont de tranzacţionare sau un cont de depozit în registrul Uniunii. Aceleaşi reguli aplicabile altor sectoare cuprinse în legislaţia EU ETS vor fi valabile şi în cazul licitaţiei, transferului şi anulării certificatelor.
În calitate de membru al Uniunii Europene, România va trebui să se adapteze la aceste schimbări ale Directivei 87/2003 şi să le implementeze în legislaţia naţională, colaborând cu industria de transport maritim pentru a asigura o tranziţie eficientă la acest nou sistem.
În concluzie, implementarea Sistemului de Comercializare a Certificatelor de Emisii (EU ETS) în industria maritimă reprezintă o schimbare semnificativă pentru companiile maritime. Aceasta va conduce la creşterea responsabilităţilor acestora, de la înregistrarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, până la achiziţia şi restituirea certificatelor EU ETS. Operatorii maritimi vor trebui să îşi revizuiască şi să îşi adapteze operaţiunile, nu doar pentru a se conforma noilor reglementări, ci şi pentru a stimula tranziţia către practici mai durabile şi mai ecologice în industria maritimă.