Compania Facebook a manipulat, acum doi ani, emoţiile resimţite de aproape 700 de mii dintre utilizatorii săi, într-un experiment secret, în urma căruia a descoperit că stările de fericire şi de tristeţe sunt "contagioase", putând fi transmise de la un internaut la altul, scrie The Independent.
Experimentul nu a beneficiat de consimţământul utilizatorilor şi a generat numeroase critici printre aceştia, din cauza încălcării vieţii private şi a unor principii etice.
Astfel, în anul 2012, timp de o săptămână, Facebook a manipulat "news feed"-urile (fluxurile de noutăţi publicate de internauţi) de la circa 700 de mii de utilizatori, pentru ca acestea să pară mai "fericite" sau mai "triste" decât erau în mod obişnuit. După încheierea experimentului, cercetătorii au aflat că internauţii tind să publice comentarii pozitive sau negative, în funcţie de orientarea dată "news feed"-ului lor.
Cercetări precedente arătaseră că elementul denumit de cercetători "contagiere emoţională" poate să se transfere într-o reţea. Studiul întreprins de Facebook a demonstrat că acest efect poate să apară şi fără o interacţiune directă, prin indicii nonverbale.
Toţi internauţii care au folosit versiunea în limba engleză a reţelei Facebook s-au calificat automat pentru experiment, ale cărui rezultate au fost publicate la începutul acestei luni. Cercetătorii au studiat cuvintele folosite în mesajele publicate de utilizatori în fluxurile lor, ca să poată decide dacă aceştia aveau o dispoziţie pozitivă sau negativă, apoi le-au manipulat news feed-urile. În acest mod, oamenii de ştiinţă au descoperit că emoţiile se răspândesc la nivelul întregii reţele şi că prietenii utilizatorilor tind să reacţioneze mai intens faţă de mesajele negative. Internauţii expuşi unor mesaje mai puţin emoţionale au avut tendinţa să evite a publica mesaje proprii.
În acest sfârşit de săptămână, experimentul a fost aspru criticat de numeroşi internauţi şi organizaţii din lumea întreagă, care susţin că acest studiu ar putea fi folosit de Facebook pentru a-i încuraja pe utilizatori să publice mai multe mesaje, precum şi de alte organizaţii, precum guvernele, ca să manipuleze sentimentele utilizatorilor din anumite ţări.
Chiar şi coordonatoarea experimentului, Susan Fiske (profesor de psihologie la Universitatea Princeton din SUA) şi-a exprimat rezervele faţă de acest experiment, prin prisma principiilor de natură etică pe care studiul ei le-a generat.
Pe de altă parte, politica de utilizare a informaţiilor ("Data Use Policy") a companiei Facebook - parte a secţiunii "Condiţii de utilizare" ("Terms Of Service"), pe care fiecare utilizator trebuie să o citească şi să o accepte când îşi creează un cont pe această reţea socială - precizează faptul că Facebook îşi rezervă dreptul să folosească informaţiile primite de la utilizatori "pentru operaţii interne, inclusiv pentru ghidul de ajutor, analize de date, testare, cercetare şi îmbunătăţiri ale serviciului".