Firmele vor putea utiliza un sistem de facturare electronică pentru a încărca, stoca şi descărca facturile pe care le emit, în relaţia cu instituţiile publice, începând din septembrie 2021, a anunţat, ieri, premierul Florin Cîţu, care este şi ministru interimar al finanţelor publice.
Măsura ar urma să fie implementată de Ministerul Finanţelor, prin Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, în cadrul unui program pilot, a menţionat şeful Guvernului.
Potrivit prim-ministrului Florin Cîţu, aceasta este prima etapă de dezvoltare a sistemului informatic de facturare electronică care urmează să fie generalizată in relaţiile dintre toţi operatorii economici.
Implementarea sistemului obligatoriu de facturare electronică, atât între agenţii economici şi instituţiile publice, cât şi in relaţiile dintre agenţii economici va însemna eficienţă şi predictibilitate în cheltuirea banilor de către instituţiile publice şi creşterea veniturilor colectate la bugetul naţional.
Adoptarea facturării electronice în România ar permite economisirea la bugetul statului a circa 100 miliarde de euro în 10 ani, prin reducerea fraudei cu TVA-ul şi îmbunătăţirea colectării fiscale, dar şi ieşirea din riscul de infringement în care România se află deoarece nu a implementat Directiva Europeană 55/2014 privind facturarea electronică în achiziţiile publice, care avea termenul de 19 aprilie 2019.
Facturarea electronică, aşa cum este definită de către Comisia Europeană, înseamnă transmiterea datelor facturilor emise, între sistemele informatice, într-o formă care poate fi validată şi procesată automat.
Prin acest sistem, sute de mii de companii din ţara noastră vor scăpa de riscul şi costul legat de trimiterea şi primirea facturilor pe hârtie sau prin e-mail. Rambursarea TVA-ului se va putea face mult mai rapid, automat sau la un click distanţă. Cele 20.000 de instituţii publice locale şi centrale îşi vor reduce dramatic riscurile de neconcordanţă dintre documentele fiscale, ceea ce va duce la o echilibrare a sistemului fiscal românesc.