Fondul Proprietatea reprezintă o vulnerabilitate la adresa interesului economic al statului şi al Portului Constanţa, a declarat preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare, Mircea Burlacu, după ce Fondul s-a opus unui proiect de lege privind administrarea porturilor, luând în calcul chiar o serie de proteste în faţa sediului Fondului Proprietatea.
Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare şi organizaţia patronală Constanţa Port Business Association au organizat, ieri, o conferinţă de presă, pentru a prezenta situaţia în care se află proiectul de lege pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, aprobat de Parlament în toamna anului trecut, dar atacat la Curtea Constituţională de Fondul Proprietatea, acţionar la Portul Constanţa, şi de Guvernul Cioloş.
"OUG 22 vrea să rezolve multe chestiuni şi avem contestaţie dată de Fondul Proprietatea, avem contestaţie din partea Guvernului Cioloş. În Parlament au votat toţi, a fost un moment extraordinar, inclusiv Ministerul Transporturilor a fost de acord şi ne trezim cu contestaţie de la Guvern. O greşeală extraodinară ni s-a părut, şi cu aceleaşi motive ca şi Fondul Proprietatea, Fondul Proprietatea care vrea profit", a spus Ştefan Muntoiu, reprezentantul Constanţa Port Business Association, citat de News.ro.
El a precizat că directorul Fondului Proprietatea, un cetăţean polonez, vorbeşte despre strategia Portului Constanţa.
"Fondul Proprietatea are un polonez care vorbeşte despre Portul Constanţa. Este portul nostru, al românilor, eu aşa ştiu după ultimele detalii, acesta din Polonia, care zice că în România există chilipiruri din punct de vedere al evaluărilor, domnul acesta vine şi vorbeşte despre strategia Portului Constanţa ? Dar dacă ne ducem în Polonia credeţi că ne lasă să vorbim de strategia Poloniei sau mai ştiu eu ce?", s-a întrebat Muntoiu.
Preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare, Mircea Burlacu, susţine că Fondul Proprietatea reprezintă o vulnerabilitate pentru interesul economic al României în general şi al Portului Constanţa în special.
"Am discutat şi cu alţi colegi din mişcarea sindicală care sunt afectaţi profund de interesele şi de modul în care acţionează acest Fond Proprietatea, care din punctul meu de vedere reprezintă o vulnerabilitate pentru interesul economic general al statului şi pentru interesul economic special al Portului Constanţa. Nu putem vorbi de dezvoltare fără investiţii de capital, nu poţi să vorbeşte de investiţii de dezvoltar fără să vorbeşti de dimensionare, creştere de locuri de muncă sau concedieri, în funcţie de interesul pe care îl ai", a precizat Mircea Burlacu.
El a menţionat că Fondul Proprietatea s-a folosit de Guvernul Cioloş în această situaţie, determinând Executivul să atace la CCR OUG22.
"Constatăm acum că Fondul Proprietatea vine nu numai şi pune barieră unui interes legitim de dezvoltare al Portului Constanţa, dar se foloseşte de Guvernul României fost, prin persoana domnului Dacian Cioloş Julien în a ataca el personal la CCR actul normativ prin care comunitatea portuară şi toţi cei interesaţi au ajuns la o soluţie comună, aceea de a dezvolta Portul Constanta prin investiţii de capital, în special investiţii din profitul pe care această autoritate portuară îl realizează, a afirmat liderul FNSP.
El crede că cele mai profitabile companii ale statului sunt trase în jos de Fondul Proprietatea şi consideră că o soluţie prin care Fondul Proprietatea să nu mai fie acţionar la Portul Constanţa este ca să fie atacată la Curtea Constituţională legea prin care FP a primit 20 de procente din acţiunile portului.
Mircea Burlacu ia în calcul chiar şi proteste în faţa sediului Fondului Proprietatea.
"Sper să nu fie cazul, dar dacă se va ajunge ca Fondul Proprietatea să înceapă să fie arbitrul din umbră al dezvoltării economice a portului, vom relua acţiunile de protest, dar de data asta nu le vom mai face la Adminstraţia Porturilor, le vom face la sediul Fondului Proprietatea, indiferent cu ce efect. Nu vrem să stăm pasivi acum când am reuşit să creem dialogul la Constanţa, care a lipsit atâta amar de vreme, să vină individul ăsta numit Fondul Proprietatea să ne dea pe toţi la o parte şi să-şi satisfacă ei interesele", a mai spus preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare.
Organizaţia patronală Constanţa Port Business Association şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare susţin proiectul de lege pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, aflat în prezent în procedură de promulgare, precizând că această iniţiativă legislativă propune protejarea interesului statului de a întreţine şi dezvolta infrastructura de transport naval pe care o are în proprietate, astfel încât să se asigure competitivitatea porturilor româneşti.
"Precizăm că scopul principal al proiectului de lege este asigurarea întreţinerii şi dezvoltării infrastructurii de transport naval, proprietate publică a statului român. Pentru aceasta, este nevoie de investiţii de anvergură, având în vedere valoarea totală a infrastructurii de transport naval din România, pe de o parte, şi faptul că în ultimii 26 de ani aceste investiţii au fost întârziate sau amânate în mod constant. Motivul pentru Fondul Proprietatea se opune acestei legi devine simplu: investiţiile ar anula profitabilitate pe perioada în care sunt făcute, astfel că Fondul nu ar mai putea încasa dividende. În 2016, Fondul încasează dividende de 20% din 90 milioane de lei, conform participaţiei la profit. Aceste companii la care FP este acţionar au reprezentat în ultimii ani o sursă importantă de venituri pentru entitate şi, în mod direct sau indirect, pentru administratorii acestuia", se arată în comunicat.
Proiectul de lege mai cuprinde şi alte reglementări la fel de importante menite să alinieze legislaţia naţională la cadrul legal european privind accesul la piaţa serviciilor portuare şi transparenţa financiară a porturilor, se mai arată în comunicat.
Fondul Proprietatea anunţase anul trecut că acest proiect de lege va genera pierderi financiare uriaşe companiilor de administrare a porturilor şi căilor navigabile româneşti.
"Suntem extrem de îngrijoraţi de modificările din proiectul legislativ aprobat de Comisia pentru Transporturi si Infrastructură din Camera Deputaţilor. Considerăm că este unul din cele mai alarmante proiecte legislative din ultimii ani cu impact asupra activităţii companiilor în care Fondul Proprietatea este acţionar minoritar. Aprobarea acestor modificări legislative de către Parlament este de natură să creeze premisele pentru apariţia unor noi < băieţi deştepţi > în relaţiile comerciale între companiile cu capital de stat şi operatorii privaţi", afirma prin intermediului unui comunicat de presă Greg Konieczny, CEO al FTIML şi manager de portofoliu al Fondului Proprietatea.
Potrivit noilor prevederi incluse în propunerea legislativă, nivelul chiriei pentru terenul portuar şi infrastructura concesionate operatorilor va fi stabilit pentru o perioadă de 10 ani la nivelul minim al tarifelor de utilizare a domeniului portuar prevăzute în contractele aflate în vigoare.
"Având în vedere că în prezent nivelul tarifelor de utilizare a domeniului portuar din anumite contracte pe termen lung este semnificativ mai scăzut comparativ cu valoarea chiriilor la care au fost încheiate recent contracte de închiriere în urma unor licitaţii publice, Fondul estimează că această prevedere din proiectul de lege va conduce la daune de zeci de milioane de euro pentru companiile de stat afectate şi transferul acestor sume in buzunarul operatorilor portuari privaţi", se arăta în comunicatul Fondului Proprietatea.
Fondul Proprietatea este acţionar la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.02.2017, 04:27)
normal ca daca vine unul si va ia la rost pt faradelegi facute va da-ti la el ca e neamt, turc sau polonez
2. Pai
(mesaj trimis de Paul B în data de 17.02.2017, 10:37)
sigur ca daca chiriile platite de membrii OPCPBA ( adica veniturile APC ) sunt minime , se poate dezvolta mai repede infrastructura portuara .
Bravo patrihotilor romani din FNSP , care apara total dezinteresat pozitia OPCPBA .