FELIPE GAJARDO, PROCHILE: "Trebuie să dezvoltăm o cultură a inovaţiei în Chile"

Alexandru Sârbu
Ziarul BURSA #Companii / 11 decembrie 2012

"Trebuie să dezvoltăm o cultură a inovaţiei în Chile"

Guvernul chilian doreşte să dezvolte o cultură antreprenorială bazată pe inovaţie la nivelul ţării, iar, pentru a realiza acest lucru, a decis să creeze un program prin care să atragă persoane din întreaga lume care doresc să lanseze afaceri noi, ceea ce a dus la crearea programului "Start-Up Chile", ne-a declarat Felipe Gajardo, Director Comercial al Biroului de Promovare ProChile pentru Europa de Est. Persoanele selectate urmează să primească 40.000 de euro, pe care să îi investească în dezvoltarea afacerilor, autorităţile chiliene nepreluând, în schimb, o parte din afacere, ci solicitându-le acestora să contribuie la promovarea conceptului de inovaţie în statul sud-american, ne-a explicat domnia sa. Printre proiectele care au fost selectate, până în prezent, se numără şi peste zece din ţara noastră.

Felipe Gajardo s-a aflat, de curând, în ţara noastră, unde a prezentat "Start-Up Chile" în faţa studenţilor Academiei de Studii Economie (ASE) Bucureşti.

(Interviu cu Felipe Gajardo, Director Comercial al Biroului de Promovare ProChile pentru Europa de Est)

Reporter: Ce este programul "Start-Up Chile"?

Felipe Gajardo: "Start-Up Chile" reprezintă o invitaţie pe care guvernul chilian o adresează tinerilor antreprenori din întreaga lume, pentru ca aceştia să vină în Chile şi să încerce să îşi dezvolte aici ideile de afaceri pe care le au.

În ce constă exact programul? Agenţia Chiliană de Dezvoltare Economică (CORFO) oferă antreprenorilor pe care îi selectează 40.000 dolari şi o viză valabilă timp de un an, iar aceştia trebuie să locuiască în Chile pentru cel puţin şase luni. Dacă doresc, pot rămâne şi mai mult de un an, li se poate prelungi dreptul de şedere. Pe lângă lucrul la proiectele de afaceri, aceştia au posibilitatea să participe la diverse evenimente, seminarii, ateliere de lucru, unde pot să inter­acţioneze cu alte persoane care fac lucruri similare.

Guvernul chilian nu preia o parte a afacerii, în schimbul sumei oferite, şi nici nu cere atingerea unor ţinte de performanţă. Ceea ce ne dorim este ca antreprenorii selectaţi să împărtăşească din experienţa lor tinerilor chilieni, pentru a îi inspira pe aceştia să înceapă propriile afaceri.

Scopul programului "Start-Up Chile" este să dezvolte o cultură antreprenorială în ţară. Vrem ca chilienii să înţeleagă mai bine ce se întâmplă în lume, să fie expuşi unor idei noi, unor abordări inovative şi să fie stimulaţi să vină şi ei cu astfel de viziuni.

Reporter: Cum a decis guvernul chilian să lanseze un astfel de program?

Felipe Gajardo: Suntem o economie deschisă, bazată pe exporturi şi înţelegem că lumea se schimbă foarte repede, iar noi trebuie să ne schimbăm odată cu ea. O parte importantă a afacerilor de astăzi vizea­ză modul în care vei face lucrurile mâine. Pentru a rămâne competitivi la nivel global, avem nevoie să dezvoltăm o cultură a inovaţiei la nivelul ţării. Din acest motiv, guvernul a decis să aducă în Chile oameni care au proiecte inovative, care să stimuleze un spirit inovativ la nivelul societăţii chiliene.

Reporter: Cum funcţionează, concret, programul "Start-Up Chile"?

Felipde Gajardo: Pe pagina de internet a programului se afişează cereri pentru depunerea de aplicaţii. Într-un an, există aproximativ trei perioade în care cei interesaţi pot aplica. Următoarea perioadă în care se poate aplica este în luna martie a anului viitor.

Proiectele eligibile trebuie să fi fost lansate pe piaţă de cel mult doi ani. Nu ne limităm la proiecte nelansate. Desigur că, dacă un antreprenor a pornit o afacere care are succes, acest program nu îi este adresat. Ţinta noastră o reprezintă oamenii care au nevoie de timp pentru a îşi dezvolta proiectul, de interacţiuni cu oameni care fac lucruri similare, care să îi ajute să îşi pună în practică ideile.

Persoanele care doresc să ia parte la program găsesc toate informaţiile necesare pe pagina de internet, unde pot completa şi formularul de înscriere. Aplicaţiile sunt, apoi, trimise către partenerii noştri, specialişti din diferite ţări, care le evaluea­ză, le compară cu toate solicitările primite şi, dacă decid că sunt suficient de bune, trimit scrisori de acceptare aplicanţilor.

Nu avem un număr fix de proiecte pe care le acceptăm la fiecare ediţie. Numărul depinde de calitatea aplicaţiilor. Scopul nostru este să ajungem la 1.000 de proiecte, în trei ani. Momentan, avem mai puţin de 500, la jumătatea perioadei.

Aplicanţii care au primit scrisori de acceptare pot, apoi, să solicite acordarea vizei. După ce au primit viza, aceştia pot pleca în Chile, unde vor primi asistenţă pentru a obţine cazare şi a îşi organiza punc­stul de lucru. Aceste puncte de lucru nu sunt izolate, participanţii la program au ocazia să interacţioneze unii cu ceilalţi şi să facă schimb de informaţii. De la momentul acceptării şi până la plecarea în Chile durează câteva luni.

Programul "Start-Up Chile" nu se rezumă doar la cei 40.000 dolari pe care guvernul îi oferă aplicanţilor acceptaţi, ci presupune expunerea la o reţea de antreprenori şi investitori. Participanţii pot intra în contact cu companii care doresc să lanseze noi afaceri şi care îi pot finanţa.

Reporter: Cum au evoluat proiectele pe care le-aţi acceptat până în prezent?

Felipe Gajardo: Fiecare proiect are propriul ritm în care se dezvoltă, ritm care depinde şi de stadiul în care se aflau atunci când au fost acceptate. Unele idei se află, încă, într-un stadiu incipient, şi durează mai mult până încep să se vadă primele rezultate. Altele se află într-o fază mai avansată, iar unele semne sunt deja vizibile.

Reporter: A eşuat vreunul dintre proiectele pe care le-aţi acceptat?

Felipe Gajardo: Până în prezent, nu. Rezultatele au fost bune, până acum. Mediul pe care am reuşit să îl creăm ajută participanţii să îşi definească mai bine proiectul. Unele afaceri lansate în cadrul "Start-Up Chile" au înregistrat succes la nivel internaţional, iar programul a fost prezentat în publicaţii de renume. Alte ţări au creat programe similare, inspirate de reuşita sa.

Unii dintre antreprenorii selectaţi au ales să stea în Chile mai mult de şase luni, sau chiar de un an, solicitând prelungirea vizei. Au făcut deoarece consideră că ţara le oferă condiţiile necesare pentru a realiza ceea ce şi-au propus. De asemenea, America Latină este un punct "fierbinte", din punct de vedere economic, în această perioadă. În Europa activitatea este lentă, iar America de Nord se află în revenire, dar ritmul nu este extraordinar. În schimb, America Latină se dezvoltă foarte rapid. Economia noastră ar urma să înregistreze o creştere de 5%, în acest an. Mexic, de asemenea, o duce foarte bine. Şi să nu uităm de Brazilia, care a încetinit, dar este o piaţă extrem de mare. Toate acestea fac din America Latină o alternativă foarte bună de locaţie în care să îţi începi o afacere.

Chile are un mediu de afaceri foarte prietenos, cu un grad ridicat de profesionalizare a forţei de muncă.

Reporter: Atragerea de antreprenori reprezintă un obiectiv pentru mai multe ţări. Care sunt avantajele competitive pe care le are Chile în această "luptă"?

Felipe Gajardo: Cel mai mare avantaj îl reprezintă economia des­chisă. Chile reprezintă o poartă de intrare în America Latină. Multe companii care doresc să facă afaceri în această regiune aleg să vină mai întâi în Chile. Mediul legislativ este foarte transparent şi foarte deschis faţă de comunitatea de afaceri. Atât numărul taxelor, cât şi valoarea acestora, sunt reduse, nereprezentând piedici în calea înfiinţării de afaceri. Sistemul nu este perfect, fapt de care suntem conştienţi, dar se află într-o continuă îmbunătăţire. Iar una dintre căile prin care încercăm să creăm un climat investiţional mai atractiv o reprezintă dezvoltarea unei culturi bazate pe inovaţie. Nu este vorba doar despre inovaţie tehnologică, ci şi financiară. Băncile vor trebui să creeze noi instrumente de finanţare, deoarece va apărea o cerere care se va cere a fi satisfăcută. Băncile din Chile au o politică de finanţare clasică, vizând companiile mari şi cele medii. Însă, dacă tot mai mulţi oameni vor solicita fonduri, pentru afaceri cu un profil de risc mai crescut, sperăm ca acest lucru să determine sistemul financiar să dezvolte soluţii pentru aceştia.

Există, de asemenea, fonduri de investiţii specializate pe astfel de afaceri, pe care încercăm să le atragem. Acestea vin acolo unde văd ceva interesant. Iar un număr de câteva sute de proiecte, aflat în creştere, reprezintă un element care să le atragă. Nu toate proiectele vor obţine finanţarea de care au nevoie, dar unele o vor face. "Start-Up Chile" încearcă să pună în legătură antreprenorii cu potenţialii finanţatori. Pentru o singură persoană este dificil să bată la uşa fondurilor, însă, dacă reprezinţi un grup de antreprenori, interesul pe care îl poţi atrage este mai ridicat.

Reporter: Există şi participanţi din România la "Start-Up Chile"?

Felipe Gajardo: Există peste zece proiecte din România. Din Polonia avem trei. Am atras interes şi din partea unor ţări dezvoltate, precum Statele Unite sau Italia, însă acesta este mai redus, pentru că aceste state oferă, la rândul lor, oportunităţi interesante pentru lansarea de afaceri noi. Au sosit, până acum, aplicaţii din 17 ţări.

Reporter: Aţi prezentat programul în faţa unor studenţi din ţara noastră. Care a fost reacţia acestora?

Felipe Gajardo: După ce află despre ce este vorba, devin foarte interesaţi, doarece nu reprezintă doar o oportunitate de a porni o afacere, ci şi de a locui într-o altă ţară, să experimenteze o altă cultură şi să interacţioneze cu oameni din diferite alte state. Pentru mulţi dintre participanţi, programul reprezintă şi stimulentul necesar pentru a îşi pune în aplicare ideile pe care le au.

Foarte important este şi faptul că guvernul nu cere, în schimbul a ce oferă, să deţină o parte din afacere, ci doar ca antreprenorii să îşi împărtăşească experienţa oamenilor din Chile. Pentru noi, este o investiţie pe termen lung, care are atât o componentă de afaceri, cât şi una socială. Scopul final îl reprezintă introducerea culturii inovaţiei în mintea tinerilor chilieni, ceea ce, în timp, va influenţa în mod pozitiv dezvoltarea ţării.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Estimado Felipe: estas haciendo un trabajo excelente

    saludos

    Fabian Alvarado 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb