"Ferrovie dello Stato", societatea naţională de căi ferate din Italia, va depune o ofertă pentru preluarea "Alitalia", în timp ce companii aeriene majore exclud implicarea în restructurarea operatorului de transport, anunţă Reuters.
"Ferrovie dello Stato" (FS) a decis, săptămâna aceasta, să depună o ofertă pentru achiziţia "Alitalia", dar nu a oferit alte detalii.
O sursă apropiată situaţiei, citată de Reuters, a declarat că oferta FS este doar "o fază de tranziţie", iar planul presupune două etape: FS va prelua "Alitalia" în anumite condiţii, iar ulterior, va finaliza afacerea alături de un partener italian şi unul internaţional, din sectorul aerian.
"Alitalia", companie care a obţinut profit numai de câteva ori în istoria sa, a fost pusă sub administrare specială anul trecut, după ce personalul a respins un plan de reducere a locurilor de muncă şi a salariilor. Ca parte a procesului de administrare, guvernul a căutat un cumpărător pentru companie, dar intenţionează să păstreze o deţinere de 51% din operatorul de transport aerian.
Acesta este al treilea plan de salvare destinat "Alitalia" în ultimul deceniu.
Luna aceasta, vicepremierul italian Luigi Di Maio a sugerat că societăţi majore de stat precum grupul petrolier "Eni", compania de poştă "Poste Italiane" şi societatea de apărare "Leonardo" ar putea avea un rol important în relansarea "Alitalia". Tot atunci, Di Maio, care este şi ministrul Industriei, a declarat că mai mulţi investitori privaţi sunt interesaţi de "Alitalia".
Însă, marţi, "Eni" a informat că orice sugestie privind o posibilă preluare a unei cote la "Alitalia" este "lipsită de temei".
O sursă citată de Reuters a spus că nici "Leonardo" nu se va alătura procesului de relansare a "Alitalia", companie care are deja pierderi de peste 300 de milioane de euro.
În septembrie, Matteo Del Fante, directorul executiv al "Poste Italiane", afirma că grupul pe care îl conduce "nu este interesat deloc" să se alăture procesului de restructurare a "Alitalia".
În ultimii 20 de ani, "Alitalia" a beneficiat de bani publici de circa 10 miliarde de euro, sumă care depăşeşte capitalizarea de piaţă a "Air France-KLM", "Turkish Airlines", "Norwegian Air", "Finnair" şi SAS laolaltă, potrivit afirmaţiilor făcute de Andrea Giuricin, director executiv al firmei de consultanţă "TRA Consulting".
În 2017, "Alitalia" a realizat numai 8,5% din traficul aerian internaţional către şi din Italia, potrivit lui Giuricin. Procentul reprezintă mai puţin de o treime din cota pe care o are compania aeriană irlandeză low-cost "Ryanair".
În iunie anul acesta, "Alitalia" a raportat că veniturile sale per pasager au sporit cu 10,6% faţă de aceeaşi lună din 2017. Creşterea a fost generată de toate segmentele de zbor pe care operează compania: naţional, internaţional şi intercontinental.
"Alitalia" a intrat în faliment din cauza datoriilor de circa trei miliarde de euro, dar şi-a derulat în continuare operaţiunile datorită unui credit punte de 900 de milioane de euro a cărui maturitate a fost extinsă de guvernul anterior, condus de premierul Paolo Gentiloni.
Planul actualului guvern presupune crearea unei noi companii cu un capital iniţial de 1,5-2 miliarde de euro şi trei acţionari: Ministerul de Finanţe din Italia, compania feroviară de stat "Ferrovie dello Stato" şi un partener industrial internaţional important.
---
Operatorul german de transport aerian "Lufthansa" a informat zilele trecute că nu este interesat să participe la procesul de restructurare a "Alitalia".