Fondul Monetar Internaţional critică în termeni duri eşecul privatizării CFR Marfă, însă acest lucru pare să fie ignorat de preşedintele Traian Băsescu şi de premierul Victor Ponta, care nu contenesc să îşi arunce replici tăioase, chiar şi după ce au ratat din nou unul dintre obiectivele agreate cu FMI.
Eşecul privatizării CFR Marfă va afecta reputaţia ţării noastre în comunitatea investitorilor, este de părere Guillermo Tolosa, reprezentantul rezidenţial al FMI pentru România şi Bulgaria. Oficialul ne-a spus: "Ultimele noutăţi (n.r. referitoare la privatizarea CFR Marfă) reprezintă un regres foarte dezamăgitor în acest proces. Este încă devreme să tragem concluzii definitive (n.r. referitoare la cine şi unde a greşit în derularea acestei proceduri). O analiză atentă trebuie să se desfăşoare astfel încât lecţiile să fie învăţate pentru acţiunile viitoare. Acest regres va afecta perspectivele unei îmbunătăţiri rapide în sector şi, în sens mai larg, reputaţia României în comunitatea investitorilor".
Guillermo Tolosa ne-a declarat că FMI va sprijini angajamentul autorităţilor noastre luat în vederea îndeplinirii obiectivului de privatizare a companiei CFR Marfă.
Potrivit domnului Tolosa, reprezentanţii FMI vor discuta prompt cu guvernanţii noştri măsurile concrete care urmează să fie adoptate de Executivul român în ceea ce priveşte procesul de vânzare a operatorului de transport feroviar de marfă.
Privatizarea CFR Marfă, convenită cu delegaţia FMI, s-a terminat printr-un eşec, în urmă cu o săptămână, după ce niciuna dintre cele două părţi nu şi-a îndeplinit obligaţiile până la termenul limită prevăzut în Hotărârea de Guvern care reglementa procedura.
Ministerul Transporturilor nu a obţinut acordul de la şapte din cele 12 bănci care au creanţe de încasat de la compania de stat, iar Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei de vânzare a 51% din acţiunile CFR Marfă, nu a depus întreaga sumă în cele 60 de zile de la intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern.
Gruia Stoica, deţinătorul GFR, una dintre cele 27 de firme ale Grampet, susţine că nu putea să plătească toţi banii, atâta vreme cât celelalte condiţii suspensive impuse în contract nu au fost îndeplinite, iar avizul de la Consiliul Concurenţei nu fusese emis.
Investitorul român a achitat, la termen, 30 de milioane de euro din întreaga sumă: 10 milioane - pentru garanţia de participare şi 20 de miloane - într-un cont escrow, bani pe care aşteaptă să-i primească înapoi.
• Băsescu: "Premierul Ponta a vrut să îşi ajute un prieten şi a ieşit prost"
Premierul Ponta "a vrut să îşi ajute un prieten" şi "a ieşit prost", a spus preşedintele Traian Băsescu făcând referire la eşecul privatizării CFR Marfă.
"Nu spun că sunt lipsit de date, ci sunt mai intime, de familie. A vrut (n.r. Victor Ponta) să îşi ajute un prieten, un amic în orice caz, şi a ieşit prost", a spus, într-o emisiune televizată, Traian Băsescu.
Şeful statului a precizat că "miza era prelungirea termenului de plată, în speranţa că GFR va găsi sursa de finanţare", inclusiv la "Eximbank-ul românesc, care este controlat de PSD în acest moment".
Potrivit lui Traian Băsescu, CFR Marfă nu este companie de tip chioşc, potenţialulul acesteia fiind uriaş, iar privatizarea nu se face într-o lună sau două.
"Ce vă pot spune este că va fi o privatizare ca la carte", a spus Băsescu despre procesul care va urma în cazul CFR Marfă.
• Ponta: "Băsescu are o mentalitate securistă de care nu va scăpa toată viaţa"
Privatizarea CFR Marfă a fost discutată de trei ori în CSAT, unde preşedintele Traian Băsescu şi şefii serviciilor de informaţii au spus foarte clar că nu există nimic ilegal şi imoral, i-a răspuns premierul Victor Ponta şefului statului, adăugând că este prieten cu Gruia Stoica aşa cum este "prieten" şi cu Băsescu.
Primul ministru a menţionat, citat de Mediafax: "Nu cred că preşedintele a minţit la CSAT, pentru că este o instituţie publică. Practic, a minţit astăzi (n.r. vineri). Este o mentalitate securistă de care nu va scăpa toată viaţa".
Premierul Victor Ponta a cerut, miercurea trecută, ministrului transporturilor Ramona Mănescu să reia de urgenţă procesul de privatizare a CFR Marfă.
1. Iarasi Basescu?
(mesaj trimis de ciuvaca în data de 21.10.2013, 05:34)
Observ cu mirare ca din toata afacerea CFR Marfa de vina este numai Basescu, care pune bete in roate guvernului. Cel putin asa prezinta situatia articolul. "Cearta" dintre palate... Din nefericire pentru editori, trebuie sa remarc ca guvernul este singurul responsabil de esecul privatizarii, ca parte contractanta. Discursul politic e una, procesul de vanzare e alta.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Un constantean în data de 21.10.2013, 08:30)
daca presedintele Basescu era demis in urma referendumului! Oare pe cine mai invinovatea acuala majoritate parlamentara, in frunte cu Ponta si Antonescu, de proasta gestionare a tarii??? Imi aduc aminte ca atunci cand erau in opozitie faceau niste declaratii cu adevarat marete, oare unde sunt acum? ! In prezent, chiar ei declara cu nonsalanta (Vosganian ) , ca tot ce au facut in privinta celor 2 privatizari esuate a fost o " sceneta de inducere in eroare" a FMI. Asa ca, eu unul numai inteleg nimic, unde este si vina lui Basescu, stimata redactie Bursa, ca doar nu el s-a ocupat indeaproape de aceste operatiuni?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.10.2013, 08:54)
daca Basescu tacea din gura privatizarea ar fi reusit
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.10.2013, 09:12)
Arata ce observi, nu obseva ce nu e...