FINANŢAREA EUROPEANĂ Întrebări frecvente

Ziarul BURSA #Fonduri Europene / 30 mai 2012

Întrebări frecvente

1.Cum se obţine finanţarea?

Pasul 1: Beneficiarii eligibili completează cererea de finanţare şi anexele solicitate de Autoritatea de Management. Există un model unic de cerere de finanţare pentru toate cele trei instrumente structurale, cu anexe diferenţiate pe fiecare fond în parte.

Pasul 2: Cererea de finanţare este transmisă Organismului Intermediar / Autorităţii de Management.

Pasul 3: Se verifică conformitatea administrativă a cererii de finanţare, in conformitate cu procedurile interne ale fiecărei AM.

Pasul 4: După verificarea conformităţii administrative urmează verificarea eligibilităţii proiectului. Criteriile de eligibilitate a proiectelor sunt prezentate în Programul Cadru de Implementare şi trebuie aprobate de către Comitetul de Monitorizare.

Pasul 5: Evaluarea tehnică şi financiară a proiectului.

Pasul 6: Selectarea proiectului conform criteriilor aprobate de Comitetul de Monitorizare.

Pasul 7: Aprobarea proiectului şi semnarea contractului de finanţare.

2.Ce trebuie să conţină dosarul de finanţare?

Componentele unui dosar de finanţare sunt definite de fiecare Autoritate de Management în Ghidurile Solicitantului, pentru o anumită axă prioritară sau domeniu major de intervenţie.

În acest sens, în cadrul ghidului este inclus formatul de cerere de finanţare pentru tipul respectiv de proiect, în care sunt precizate informaţiile şi documentele care trebuie furnizate de către solicitanţii finanţărilor.

În principal, dosarul de finanţare trebuie să cuprindă:

- Formularul cererii de finanţare completat;

- Documente anexe cererii de finanţare, conform cu Ghidul Solicitantului pentru axa prioritară sau domeniul respectiv;

Componentele principale ale cererii de finanţare, conform formatului-cadru, care sunt următoarele:

-Informaţii privind solicitantul

-Date despre proiect

-Concordanţa cu politicile UE şi legislaţia naţională

-Bugetul proiectului / Surse de Finanţare

-Lista de anexe

Exemple de documente anexe:

-Statut sau documente de asociere;

-Bilanţurile oficiale pe ultimii ani;

-Adeverinţa că solicitantul nu are datorii la bugetul de stat;

-Cazierul fiscal al reprezentantului legal al solicitantului şi al reprezentantului tehnic;

-Aviz de mediu, analiza impactului de mediu;

-Autorizaţia de construcţie;

-Documente de confirmare a contribuţiei solicitantului;

-Plan de afaceri, studiu de fezabilitate, analiza cost - beneficiu;

-Proiectul tehnic;

-CV-urile persoanelor implicate în managementul implementării proiectului etc.

3. Evaluarea unei cereri de finanţare

Principiile de bază privind depunerea, selecţia şi evaluarea proiectelor reprezintă cadrul general pentru instituţiile care gestionează şi implementează programele operaţionale cofinanţate din instrumente structurale (AM/OI).

Acest proces este detaliat în ghidurile solicitanţilor, pe parcursul implementării operaţiunilor. Activităţile legate de depunerea, selecţia şi evaluarea proiectelor au la bază proceduri clare şi precise care urmăresc ca procesul în ansamblul său să fie simplu, să evite duplicarea sarcinilor, să fie flexibil şi să aibă o durată rezonabilă.

În apelurile de proiecte pentru fiecare operaţiune şi în cadrul ghidurilor solicitanţilor vor fi detaliate tipurile de depuneri de proiecte şi specificul acestora.

În general, se parcurg următoarele etape:

I. Cererea de propuneri de proiecte

OI (sau AM pentru operaţiunile pe care le implementează direct) publică ghidul solicitantului înainte de lansarea cererii de propuneri. Operaţiunea este implementată prin cereri deschise de propuneri, publicate de OI/AM cu o anumită periodicitate specifică fiecărei operaţiuni. La cererea de propuneri se va anexa lista completă a documentelor necesare şi formularelor pentru depunerea proiectelor. Solicitările vor fi depuse conform formatului obligatoriu al cererii de finanţare şi vor conţine toate documentele aşa cum s-a stabilit în cererea de propuneri şi în ghid. Vor fi posibile completări şi clarificări, în anumite etape ale procesului, anunţate pentru fiecare apel, care nu pot modifica substanţial solicitarea iniţială, ci pot doar să furnizeze informaţii suplimentare şi să corecteze erori/omisiuni minore.

II. Verificarea conformităţii administrative

Constă în verificarea:

-Corectitudinii (şi) completării cererii de finanţare;

-Prezentării tuturor documentelor solicitate în cererea de propuneri de proiecte;

-Formatului corespunzător al documentelor solicitate;

-Respectării termenului de depunere, conform cererii de propuneri;

Cererile care nu sunt conforme se resping şi solicitantul este informat despre aceasta şi despre motivele respingerii. Cererile care sunt conforme sunt acceptate mai departe pentru verificarea eligibilităţii, iar solicitantul este informat despre aceasta.

III. Verificarea eligibilităţii

-OI/AM verifică eligibilitatea pe baza criteriilor specifice de eligibilitate pentru fiecare operaţiune. Se verifică eligibilitatea solicitantului, eligibilitatea activităţilor, eligibilitatea proiectului şi eligibilitatea cheltuielilor, după cum au fost menţionate în Ghidul solicitantului;

-OI/AM poate solicita clarificări suplimentare;

Cererile care nu sunt conforme se resping şi solicitantul este informat despre aceasta şi despre motivele respingerii. Cererile care sunt conforme sunt acceptate mai departe pentru evaluarea tehnică, financiară şi economică, cu informarea solicitantului.

IV. Evaluarea tehnică, financiară şi economică

Un comitet de evaluare/selecţie alcătuit din experţi interni şi/sau externi şi condus de OI/AM, va efectua evaluarea economică şi tehnică privind sustenabilitatea şi viabilitatea proiectului precum şi evaluarea financiară a proiectului.

Criteriile de evaluare pot fi de tipul:

-Relevanţa proiectului;

-Calitatea şi coerenţa proiectului;

-Maturitatea proiectului;

-Sustenabilitatea proiectului;

-Capacitatea instituţională a solicitantului sau, după caz, capacitatea solicitantului de implementare a proiectului.

Aceste criterii variază ca formulare de la un program operaţional la altul şi de la un domeniu major de intervenţie la altul. În funcţie de tipologia şi complexitatea proiectelor, criteriile de selecţie sunt detaliate şi explicitate la lansarea apelului de proiecte.

Evaluarea/selecţia proiectelor se face pe baza unei grile de evaluare şi se acordă punctaje pentru criteriile/subcriteriile specificate în grilă şi comunicate în Ghiduri. Condiţiile de acceptare a proiectelor pentru finanţare sunt, de asemenea, comunicate în Ghiduri şi sunt în concordanţă cu tipul de cerere de propuneri de proiecte şi cu tipurile de beneficiari pentru fiecare operaţiune.

V. Selecţia

Punctajul obţinut la evaluarea tehnică şi financiară este hotărâtor pentru selecţia proiectelor.

-În cazul cererilor de propuneri de proiecte cu termen limită de depunere, selecţia se face în ordinea descrescătoare a punctajelor în limita bugetului disponibil;

-În cazul cererilor de propuneri de proiecte cu depunere continuă vor fi selectate proiecte care întrunesc un punctaj minim impus, până la epuizarea pachetului financiar alocat.

Pentru proiectele de infrastructură, evaluarea include şi analiza proiectului tehnic. În această etapă se urmăreşte concordanţa proiectului tehnic propus cu cererea de finantare şi studiul de fezabilitate. Proiectul poate fi admis fără modificări, cu modificări sau poate fi respins în cazul în care soluţia tehnică este cu totul diferită faţă de soluţia prezentată în cadrul studiului de fezabilitate şi în cadrul cererii de finanţare.

Principalele greşeli ale solicitanţilor de finanţare constatate cu ocazia parcurgerii etapelor de evaluare, pot fi clasificate astfel:

-Greşeli legate de eligibilitate (alegerea unei idei de proiect care nu respectă cerinţele din ghidul solicitantului, solicitant sau partener neeligibil, includerea de activităţi neeligibile, grup ţintă neeligibil);

-Greşeli legate de completarea bugetului (includerea unor cheltuieli neeligibile ca eligibile, greşeli de aritmetică în calculul bugetului, incompatibilitate între buget şi metodologie, neîncadrarea bugetului în limitele permise de ghid, lipsa unei analize realiste cu privire la modul de obţinere a resurselor, supraestimarea costurilor eligibile);

-Greşeli legate de completarea cererii de finanţare, atât din punctul de vedere al formei (neconformitate administrativă), cât şi al conţinutului (ignorarea unor aspecte specifice precum achiziţiile publice, egalitatea de şanse, informare şi publicitate, generarea de venituri etc.).

4. Criterii generale de selecţie

Criteriile generale după care sunt evaluate şi selectate proiectele se referă la:

-Relevanţa proiectului - definirea clară a obiectivelor proiectului şi măsura în care acestea contribuie la atingerea obiectivelor axei prioritare sau domeniului de intervenţie şi la atingerea obiectivelor Programului Operaţional.

-Maturitatea proiectului - cât de pregătit din punct de vedere tehnic este proiectul pentru a începe implementarea efectivă (are toate studiile, calendarul de activităţi este previzionat realist, are planificare financiară, există resursele sau sunt aduse asigurări cu privire la obţinerea lor - inclusiv resurse pentru cofinanţare şi resurse de personal).

5. Care este vârsta maximă la care o persoană poate accesa fonduri nerambursabile şi care sunt condiţiile?

Persoanele fizice nu sunt eligibile pentru a obţine finanţare din fonduri structurale. În plus, prin fondurile structurale se acordă doar o parte din costurile investiţiei, restul trebuie să fie susţinut din bugetul dumneavoastră. Totodată, nu există restricţii cu privire la vârsta maximă a reprezentantului legal al societăţii care depune proiectul. Conform ghidurilor solicitantului, condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească reprezentantul legal al societăţii care depune proiectul sunt: reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forţă de res judicata (ex. împotriva căreia nu se poate face recurs) în ultimele 36 de luni; reprezentantul legal nu a comis în conduita lui profesională greşeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate dovedi; reprezentantul legal nu a fost subiectul unei judecăţi de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene; reprezentantul legal nu a fost găsit vinovat de încălcarea gravă a contractului datorită nerespectarii obligaţiilor contractuale în urma altei proceduri de achiziţie sau în urma unei proceduri de acordare a unei finanţări nerambursabile, din bugetul comunitar; reprezentantul legal nu se află în una din situaţiile incompatibile cu acordarea finanţării din fonduri publice, conform Regulamentului Consiliului nr. 1605/2002; reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea gravă în eroare a Organismului Intermediar (OIPSI) prin furnizarea de informaţii incorecte în cursul participării la cererea de propuneri de proiecte sau nefurnizarea informaţiilor solicitate.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb