Franţa, Germania şi Spania au ajuns la un acord privind începerea următoarei etape de dezvoltare a unui nou avion de luptă numit FCAS, cel mai mare proiect de apărare din Europa, la un cost estimat la peste 100 de miliarde de euro, potrivit unui anunţ de ieri al Berlinului, transmite News.ro.
Ministerul german al Apărării a anunţat că s-a ajuns la un acord industrial, în urma unor negocieri intense, confirmând o informaţie anterioară a Reuters, care spunea că cele trei ţări şi industriile lor respective au încheiat un acord.
Ministerul a declarat că s-a căzut de acord la cel mai înalt nivel guvernamental că va fi urmărită o abordare cooperativă, pe bază de egalitate în cadrul proiectului, care se află sub responsabilitatea generală a Franţei.
"Acordul politic privind FCAS este un mare pas şi - mai ales în aceste vremuri - un semn important al excelentei cooperări franco-germano-spaniole. Întăreşte capacităţile militare ale Europei şi asigură un know-how important nu numai pentru industria noastră, ci şi pentru industria europeană", a declarat ministrul german al Apărării, Christine Lambrecht.
Anterior, surse au spus că următoarea fază de dezvoltare a Sistemului aerian de luptă viitor (FCAS) este de aşteptat să coste aproximativ 3,5 miliarde de euro, sumă care va fi împărţită în mod egal de cele trei ţări.
Companiile Dassault, Airbus şi Indra, reprezentând Franţa, Germania şi, respectiv, Spania - sunt implicate în schema de a începe înlocuirea avionului francez Rafale şi avioanele Eurofighter germane şi spaniole, din 2040.
Preşedintele francez Emmanuel Macron şi apoi cancelarul german Angela Merkel au anunţat în iulie 2017, pentru prima dată, planuri pentru FCAS, care va include un avion de luptă şi o serie de arme asociate, inclusiv drone.
În ultimul timp, proiectul - menit iniţial să unifice europenii după criza migraţiei şi decizia Marii Britanii de a părăsi Uniunea Europeană - a fost o sursă de tensiune între cele două ţări.
Luna trecută, Macron a anulat o reuniune ministerială comună franco-germană din cauza dezacordurilor cu Berlinul pe o gamă largă de probleme, inclusiv proiecte de apărare şi energie.
Ambele părţi se străduiau de mai bine de un an să cadă de acord asupra următoarei etape a dezvoltării FCAS, deşi guvernul francez şi german au fost de acord în linii mari asupra proiectului.
Unele surse au considerat că vina revine Dassault, deoarece compania a refuzat să cedeze într-un lung conflict asupra drepturilor de proprietate intelectuală.
Alte surse au acuzat Airbus că a făcut eforturi pentru o cotă mai mare în cadrul proiectului condus de Dassault, insistând că ar trebui să i se acorde "egalitate" în raport cu compania franceză.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.11.2022, 15:17)
Va fi un "succes" catastrofal. Exemplul NH90 sta marturie.