Reporter: Cum priviţi scandalul, din Comisia de Industrii din Camera Deputaţilor, referitor la OUG 64/2016 privind liberalizarea pieţei gazelor de la 1 aprilie?
Gabriel Purice: Nu am participat la lucrările Comisiei pentru industrii şi servicii a Camerei Deputaţilor, în mod surprinzător Bursa Română de Mărfuri nefiind invitată, deşi suntem unii dintre cei doi operatori de sisteme centralizate de pe piaţa de gaze naturale din România. Oricum, nu credem că a fost vorba de un scandal, ci doar de o contradicţie firească între puterea executivă, pe de o parte, care doreşte eficientizarea activităţilor de pe piaţa de gaze naturale şi puterea politică, pe de altă parte, care promovează politici de protecţie a consumatorilor.
Din punctul BRM de vedere, aşezarea pe baze economice reale a pieţei de gaze naturale este soluţia cea mai corectă, istoria economică mondială recentă demonstrând că subvenţionarea produselor energetice la nivel naţional (vezi ţări precum Rusia, Egiptul, India, Venezuela) a condus la recesiuni economice brutale, subdezvoltare sau în cel mai bun caz la stagnare economică.
O greşeală similară a avut loc în România, în anii 90, când au existat politici puternice de protecţie socială, ce au menţinut preţuri reduse ale produselor energetice, şi, totodată, au menţinut în funcţiune ramuri industriale importante (industria constructoare de maşini, siderurgică, chimică, extractivă). Aceste politici s-au dovedit a fi nesustenabile, aşa cum o demonstrează reducerea prezentă drastică a acestor industrii, ele reprezentând doar o fracţie a ceea ce au fost. Pe de altă parte, ţări că Ungaria, Polonia şi Bulgaria au luat măsuri radicale, rezultatele fiind în prezent evidente.
Reporter: Ce efecte consideraţi că va avea liberalizarea pieţei de la 1 aprilie?
Gabriel Purice: O eventuală liberalizare a pieţei gazelor naturale va avea ca efect iniţial probabil o uşoară majorare tarifară, dar în final va duce la aşezarea pe baze economice reale a întregii industrii. Pe de altă parte însă, continuarea unor politici publice de subvenţionare necoordonate poate duce şi pe viitor la apariţia unor situaţii de genul ELCEN, RADET sau CE Oltenia.
Opinia noastră este că circa 20-25% din populaţia României are nevoie reală de subvenţia preţului la gaze naturale, restul putând suporta o liberalizare a acestuia. Considerăm că subvenţiile trebuie acordate direct categoriilor clar defavorizate, în cadrul unui sistem organizat de asistenţă socială, construit pe criterii clare de eligibilitate. Liberalizarea preţului gazelor naturale poate încuraja pe viitor şi conştientizarea opiniei publice cu privire la necesitatea realizării de economii energetice.
Dorim să reamintim faptul că şi în trecut au existat discuţii similare cu privire la efectele pe care liberalizarea preţurilor la energia electrică şi carburanţi ar putea-o avea asupra consumatorilor. Cu toate acestea, liberalizarea treptată realizată în aceste două cazuri nu a avut efecte semnificative asupra populaţiei, în acest sens (de exemplu, traficul rutier actual din Bucureşti este un indicator relevant).
Reporter: Cum vedeţi propunerea de liberalizare a pieţei de la 1 aprilie, cu condiţia tranzacţionării tuturor cantităţilor de gaze pe bursă? Ce efecte consideraţi că va avea o astfel de prevedere?
Gabriel Purice: Bursa Română de Mărfuri nu a susţinut şi nu a fost de acord niciodată cu impunerea tranzacţionării tuturor contractelor de gaze naturale pe bursă. La sfârşitul anului 2016, când am fost consultaţi pe această temă de către Ministerul Energiei (spre deosebire de anul 2017 când opinia BRM nu a prezentat interes), pentru sprijinirea amorsării pieţei de gaze naturale, am fost de acord cu tranzacţionarea unui procent iniţial reprezentând circa 15-20% din totalul volumului de gaze naturale şi acesta numai pe termen limitat.
BRM consideră că operatorii de piaţă trebuie să ofere avantaje participanţilor la piaţă şi să-i atragă în acest fel să lucreze prin bursă, o măsură radicală prin care s-ar impune o tranzacţionare imediată a 100% din volumul de gaze naturale prin bursă nefiind cea mai potrivită.
Având în vedere şi practica europeană în domeniu, considerăm că este normal să fie menţinute în continuare contractele de tranzacţionare bilaterale. Prin impunerea obligativităţii tranzacţionării acestora pe burse, România ar deveni singurul stat membru al Uniunii Europene cu o astfel de reglementare, atât pe piaţa de gaze naturale, cât şi pe piaţa de energie electrică.
Reporter: Ar fi BRM pregătită să preia o parte din aceste tranzacţii?
Gabriel Purice: Prin structurile multilaterale de tranzacţionare şi instrumentele pe care le pune la dispoziţie, Bursa Română de Mărfuri este pregătită, în acest moment, să acopere orice tranzacţii necesare pe această piaţă. Menţionăm că, în ultimul an, am reorganizat structura pieţei BRM în produse standardizate (contracte cu livrare fizică pentru ziua următoare, săptămână, lună, trimestru, semestru, sezon şi an calendaristic) şi în produse nestandardizate (OTC). În acelaşi timp, am dezvoltat şi o platformă de tranzacţionare gaze naturale cu plata în valută (USD) şi intenţionăm să oferim, în curând, garantarea în totalitate a tranzacţiilor efectuate ca urmare a operării printr-o contraparte centrală. Pentru o parte din aceste iniţiative, aşteptăm aprobările finale de la Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) pentru a fi demarate.
De asemenea, până la sfârşitul acestui an, dorim lansarea tranzacţiilor de tip futures în scopul acoperirii riscurilor, în acest sens regulamentele, procedurile şi forma operaţională a BRM aflându-se în prezent în ultimele etape de aprobare la Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Reporter: Cum au evoluat tranzacţiile cu gaze la BRM, în ultimul an?
Gabriel Purice: În cursul anului 2016, BRM a avut pe Ringul Gazelor Naturale un volum de tranzacţionare de peste 15.000.000 MWh, volum pe care îl considerăm important şi care depăşeşte realizările de pe alte pieţe regionale adiacente României (Ungaria, Polonia, Bulgaria). Faţă de anul 2015, volumul de gaze tranzacţionat pe BRM a avut o creştere de peste 550%.
Reporter: Ce estimări aveţi privind tranzacţionarea gazelor la BRM, în acest an? Ce aşteptări aveţi, după o eventuală liberalizare, de la 1 aprilie?
Gabriel Purice: Pentru anul curent, suntem optimişti şi estimăm sporirea volumului de tranzacţionare cu cel puţin 10-25%, odată cu liberalizarea pieţei şi integrarea instrumentelor specializate dezvoltate de către BRM menţionate anterior.
Evident, liberalizarea preţului la gaze naturale, în cazul în care se va realiza, va avea o influenţă pozitivă din punct de vedere al evoluţiei tranzacţiilor, şi totodată avem convingerea că va reaşeza mecanismele de piaţă pe o baza economică reală.
1. Hazul Nu este un produs
(mesaj trimis de Parvan cristian în data de 21.03.2017, 07:58)
Ce fel de produs si ce fel de baza reala Se poate oferi Pentru un produs care costa intre 180$/ 0000mc si 550$ /1000mc
Hazul metan si petrolul sunt instrunente geopolitice
2. CEAȚĂ DENSĂ
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2017, 19:31)
Se RIDICĂ prețul : fără hernie !