• GM plăteşte două miliarde de dolari firmei italiene, care, la rîndul său, revocă opţiunea de vînzare forţată a diviziei "Fiat Auto" către compania americană
Cel mai mare producător auto din lume, compania americană "General Motors" (GM), va acorda două miliarde de dolari firmei italiene "Fiat" pentru res-tructurarea diviziei auto a aces-teia, punînd astfel capăt unei alianţe mult disputate. În consecinţă, GM renunţă la cota pe care o mai deţine la "Fiat Auto" şi nu mai este forţată să cumpere o divizie producătoare de pierderi.
Acordul la care au ajuns duminică cele două companii, anulează parteneriatul realizat în 2000, cînd "General Motors" a cumpărat 20% din "Fiat Auto", ca parte a unui plan de cooperare în dezvoltarea şi producerea de motoare şi autoturis-me. "Fiat" şi-a majorat, însă, capitalul în 2003, reducînd cota "General Motors" la 10%. În opinia celor de la GM, această mişcare (alături de altă înstrăinare) a anulat opţiunea "Fiat" de a-şi vinde unitatea auto către GM, opţiune invocată recent de compania italiană. Mai mult, "Fiat" ameninţa că va recurge la instanţa de judecată pentru validarea opţiunii, în vederea forţării "General Motors" să cumpere "Fiat Auto".
În baza acorului de duminică, GM renunţă la cota de 10% deţinută la "Fiat Auto". Totodată, "Fiat" revocă opţiunea de vînzare forţată către GM a "Fiat Auto". Totuşi, GM va deţine jumătate dintr-o fabrică din Polonia, care produce motoare diesel cu o capacitate de 1,3 litri şi va avea dreptul să utilizeze unele tehnologii ale companiei italiene. GM va plăti imediat un miliard de euro companiei italiene. Restul va fi achitat după aproximativ trei luni, perioadă în care parteneriatele dintre cele două companii vor lua sfîrşfit, iar activele vor fi răscumpărate. GM consideră că înţelegerea la care a ajuns cu "Fiat" este una bună pentru compania americană şi consideră că, în acest moment, nu mai există riscuri pentru nici-una dintre părţi.
"General Motors" trebuia să pună capăt disputei cu "Fiat", ca să se poată concentra pe activităţile din Europa, unde compania americană intenţionează să elimine 12.000 de locuri de muncă. Directorul executiv al GM, Rick Wagoner, a precizat că disponibilizările sînt urmarea pierderilor de peste 3 miliarde de dolari înregistrate în ultimii patru ani.
Anularea acordului cu "Fiat" va genera constructorului auto "General Motors" costuri de 840 de milioane de dolari (cifră netă). În 2000, GM a plătit 2,4 miliarde de dolari pentru cota de 20% din "Fiat Auto".