În anul 2023, comportamentul e-shopperilor români s-a înscris în tendinţele europene, definite prin preocuparea pentru preţuri mai bune, simplitatea de a face achiziţia online, predictibilitatea şi flexibilitatea livrării, respectiv variantele de retur, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, toate acestea explică într-o bună măsură preferinţa din ce în ce mai mare pentru livrările OOH şi expansiunea platformelor C2C, tendinţă ce anunţă o schimbare dinamică de comportament a e-shopperilor români (tendinţă observată deja pe plan european) şi utilizarea pe scară largă a reţelelor de socializare. Barometrul e-shopper 2023 dat publicităţii de DPD România, alcătuit pe baza unei metodologii robuste, care a inclus peste 24.000 de interviuri realizate în 22 de ţări de experţii Geopost, oferă informaţii detaliate despre piaţa e-commerce din România.
Mai mult de jumătate dintre e-shopperii români (54%) sunt responsabili pentru 90% din cumpărăturile electronice de anul trecut. Mai precis, aceştia, consideraţi e-shopperi obişnuiţi, au făcut în medie în decursul anului 2023, 14,7 achiziţii online. În ultima lună, ei au primit în medie 4,2 colete, este menţionat în comunicat.
Potrivit studiului Geopost, majoritatea e-shopperilor români obişnuiţi preferă să facă achiziţii online pentru a câştiga timp (81%, media UE 76%) sau pentru a scăpa de stresul cumpărăturilor din magazine (71%, UE 66%). Ei preferă ca livrarea să fie gratuită (36%, UE 41%) şi produsul de achiziţionat să fie descris detaliat (25%, UE 23%). Interesant este că, spre deosebire de alţi e-shopperi din UE, un român din cinci (mai precis, 21%) încă preferă să plătească cash la livrare, lucru mai puţin important în restul UE (7%).
"Pentru e-shopperii români, o motivaţie importantă în favoarea comerţului electronic este legată de preţ, incluzând aici preferinţa pentru oferte şi discounturi, precum şi pentru variante de livrare gratuită sau cât mai ieftină. Aceasta este una dintre principalele explicaţii, alături de cele privind flexibilitatea, pentru preferinţa tot mai mare faţă de livrările OOH. O altă tendinţă este preferinţa pentru comerţul C2C, motivat de criterii precum preţul şi nevoia vânzătorilor de a elibera spaţiu şi de a avea venituri suplimentare", a declarat Nadia Talpa, Chief Commercial Officer, DPD România, relatează comunicatul.
Sensibili la preţ. Pentru 65% dintre e-shopperii români, la fel ca restul europenilor, a face cumpărături online înseamnă în primul rând a face economii. Mai detaliat, 80% caută mereu cele mai bune oferte (UE 69%), 65% urmăresc discounturi (UE 53%), iar pentru 70% preţul este cel mai important factor în luarea deciziei de achiziţie (UE 62%). Mult mai puţin de jumătate (49%, UE 39%) sunt dispuşi să plătească mai mult pentru produse sustenabile.
Cum se alege magazinul online. Atunci când fac cumpărături online, e-shopperii români aleg site-uri în care au încredere (56%, media UE 58%), se bazează pe recomandări din partea prietenilor sau a rudelor (40%, UE 34%) sau reacţionează la reclamele plătite prin social media (33%, UE 20%), potrivit comunicatului.
Top produse. Fashion (63%, UE 58%), Beauty/Health Care (60%, UE 48%) şi Încălţămintea (57%, UE 51%) rămân în topul cumpărăturilor făcute de e-shopperii români în anul 2023. Urmează Medicamentele (43%, UE 33%), în creştere cu 8% faţă de anul 2021, Cărţile (41%, UE 44%) şi Decoraţiunile (34%, UE 29%). Cea mai mare scădere în preferinţele e-shopperilor români a fost înregistrată de Electronice (33%, UE 28 %), cu 6% sub nivelul anului 2022 şi 11% sub cel din anul 2021, şi Bijuterii, categorie care scade cu 5% faţă de anul precedent şi, având 31%, iese din Top 10.
Platformele C2C. Generând deja 38% din achiziţiile online lunare (UE 44%), comerţul C2C este în creştere în România; de altfel, 31% dintre e-shopperii români recunosc că în ultima perioadă au făcut achiziţii de produse second hand (UE 35%). Datele arată că 61% dintre e-shopperii români (UE 72%) sunt deja prezenţi pe această piaţă în calitate de vânzători sau de cumpărători. Cei mai mulţi sunt cei care doar cumpără (52%, UE 58%), în vreme ce doar 29% dintre e-shopperii români (UE 46%) vând produse prin intermediul platformelor C2C. Principalele motive pentru care românii folosesc comerţul C2C sunt cele financiare (61%, UE 65%) sau faptul că aici găsesc produse ale micilor producători (30%, media UE 25%), respectiv pentru a vinde articole pe care nu le mai folosesc (55%, UE 58%), pentru a elibera spaţiu (54%, UE 64%) sau pentru a face bani în plus (42%, UE %1%). Cât despre profilul e-shopperilor care vând produse pe platformele C2C, cei mai mulţi sunt femei (52%, UE 56%) căsătorite (57%, UE 44%), cu vârsta medie de 37,9 ani (UE 40,5 ani) şi locuind în mediul urban (84%, UE 86%), conform comunicatului.
Retur. Românii returnează mai puţin decât în urmă cu doi ani; doar 11% dintre e-shopperii români au returnat ultimul produs achiziţionat online, cu 8 procente mai puţini decât în anul 2021 (UE 14%). O posibilă explicaţie: doar 52% (UE 55%) consideră că returul s-a făcut simplu şi uşor, în condiţiile în care în 2021 răspunsurile indicau un procent de 65% la acest capitol. Oricum, în ton cu ceilalţi europeni, românii vor ca returul să fie gratuit (20%, UE 27%). Atunci când returnează produse, cei mai mulţi români preferă să cheme curierul acasă (53%, UE 23%), în puncte precum oficii DPD (18%, UE 34%) sau în lockere (15%, UE 20%), este precizat în comunicat.
Cumpărături din străinătate. Românii sunt printre europenii care fac cele mai multe cumpărături online din străinătate (70% dintre ei au cumpărat cel puţin o dată din străinătate; media UE, 58%), datorită ofertelor mai bune (63%, media UE 52%) sau pentru că găsesc produse care nu sunt disponibile pe plan local (43%, UE 53%) şi li se oferă variante de livrare şi de retur mai transparente (21%, UE 17%). Atunci când cumpără din străinătate, ei preferă site-uri din Europa (77%, media UE 73%); magazinele online din ţările ţările vecine sunt preferate de doar 15% dintre ei (UE 45%). Pe ţări, în top se află China (51%, media UE 48%), Germania (36%, UE 28%) şi Marea Britanie (26%, UE 24%).
Livrări OOH. Anul trecut, e-shopperii români au preferat, la fel ca europenii, livrările acasă (79%, media UE 76%), dar s-a manifestat preferinţa tot mai mare pentru livrările OOH: lockere (31%, cu 10 procente mai mult decât în 2021 şi cu 6 procente peste preferinţele exprimate în 2022), oficii poştale (25%, UE 23%) sau în puncte de livrare precum DPD Office (25%, UE 54%). Dacă ar fi să facem un portret-robot al e-shoperilor români care preferă livrările OOH, cei mai mulţi sunt femei (53%, UE 56%) măritate (56%, UE 45%), cu vârsta medie de 41,4 ani (UE 41,2 ani), care locuiesc la oraş (94%, UE 86%), având un venit sub medie (60%, UE 54%), şi au început să facă achiziţii online în urmă cu 2-5 ani (39%, UE 22%), potrivit comunicatului.
Social media. E-shopperii români sunt printre cei mai activi din Europa pe reţelele de socializare, 90% dintre cei cu cont pe o astfel de reţea folosind-o pentru cel puţin un scop legat de comerţul electronic (media UE este de doar 70%). Dintre aceştia, 68% fac direct cumpărături din social media (UE 48%), 41% găsesc inspiraţie pentru cumpărături în social media (UE 28%), iar tot 41% pentru a obţine informaţii legate de e-shopping (UE 26%), este menţionat în comunicat.