Grup Feroviar Român (GFR), companie care aparţine corporaţiei "Grampet Group", aparţinând omului de afaceri Gruia Stoica, este interesat de privatizarea companiei bulgare de transport feroviar de marfă. GFR a cumpărat, luni, în nume propriu, caietul de sarcini pentru privatizarea societăţii "BDZ Cargo" din Bulgaria, potrivit unui comunicat de presă remis redacţiei, care precizează: "În prezent, Grup Feroviar Român analizează aceste documente de privatizare, precum şi impactul pe care privatizarea o va avea asupra GFR - «Grampet Group»".
La expirarea termenului limită, nouă companii au cumpărat documentele pentru procedura de privatizare a BDZ, după cum a anunţat, ieri, Agenţia pentru Privatizare din Bulgaria, citată de Novinite şi preluată de Mediafax. Printre cei care au achiziţionat caiete de sarcini se numără şi trei companii bulgare - "First Investment Bank", "Bulgarian Ship Company" şi "Bulgarian Railway Company".
La finalul lunii decembrie 2012, presa bulgară a anunţat că, la acea vreme, şapte investitori erau interesaţi să preia divizia de marfă a BDZ, printre care compania rusă de stat RZD şi GFR.
RZD a solicitat, atunci, o prelungire a termenului până la care pot fi depuse oferte, întrucât sărbătorile au întârziat pregătirea documentelor necesare desfăşurării procedurii.
Agenţia de privatizare din Bulgaria a relansat, în noiembrie anul trecut, procedura de licitaţie pentru divizia de marfă a BDZ, după ce prima încercare de vânzare a eşuat. La cea de-a doua licitaţie pot participa numai investitori strategici şi din sectorul financiar.
Preţul minim de vânzare al BDZ a fost redus la 100 de milioane de leva (51 milioane de euro) de la 200 milioane de leva (102 milioane de euro), cât era la prima încercare de privatizare.
Divizia de marfă este singura aripă profitabilă a BDZ, iar banii obţinuţi din privatizare vor fi utilizaţi pentru acoperirea datoriilor şi revigorarea secţiunii care se ocupă de transportul pasagerilor.
Compania Feroviară Bulgară (BZK), ce aparţine GFR, este una dintre societăţile care au cumpărat documentele pentru licitaţia de privatizare. Aceasta, însă, nu îndeplineşte noile condiţii impuse de agenţia de privatizare şi de monitorizare post-privatizare, care vizează şi o limită minimă a cifrei de afaceri realizată în ultimii trei ani, după cum a scris, zilele trecute, cotidianul "Standart" din Sofia, citat de presa autohtonă.
Termenul limită pentru achiziţionarea documentelor de privatizare a companiei bulgare de trans-port feroviar de marfă a expirat luni, la ora 17.30, iar ofertele de participare la procedura de vânzare pot fi depuse până în ziua de 12 martie, la ora 15.00.
Companiile care vor să participe la procesul de privatizare au termen până la sfârşitul lunii ianuarie să completeze şi să trans-mită documentaţia necesară. Ulterior, trebuie să facă o ofertă angajantă şi să constituie un depozit.
GFR este al doilea mare operator de transport feroviar de marfă din România, după compania de stat CFR Marfă, având, în 2011, o cifră de afaceri de circa 761 milioane de lei şi un profit de aproape 29 de milioane de lei, potrivit datelor de pe site-ul Ministerul Finanţelor Publice (MFP).
Activând în toate domeniile relaţionate transportului feroviar, precum transportul de marfă, reparaţiile şi închirierea materialului rulant, producţia de componente, transbordarea vagoanelor de marfă, serviciile de logistică, soluţiile informatice specifice domeniului feroviar, Grupul "Grampet", 100% autohton, activează pe coridoarele de transport Pan-Europene şi în regiunea de Sud-Est a Europei, extinzându-se în ţările învecinate României.
Corporaţia îşi desfăşoară activitatea în alte opt ţări, în afară de Ro-mânia, şi anume Germania, Aus-tria, Ungaria, Serbia, Muntenegru, Bulgaria, Republica Moldova şi Ucraina.
Subliniind că este atent la "toate oportunităţile care apar", Gruia Stoi-ca ne-a declarat, într-un interviu (singurul pe care l-a acordat presei în cei peste 20 de ani de activitate), că Grup Feroviar Român este proiectul briliant al "Grampet".
Pe lângă GFR, "Grampet" mai deţine şi alţi operatori feroviari, în ţări precum Bulgaria şi Ungaria.
"Avem cinci case de expediţii care activează în Germania, Serbia, Muntenegru, Ucraina şi Moldova. De asemenea, avem cinci fabrici de construcţii, reparaţii şi modernizări de material rulant, dintre care două în afara României", ne-a mai spus proprietarul "Grampet".
Domnia sa consideră: "Sectorul de transport feroviar este de o importanţă strategică deosebită, atât în România, cât şi în Europa. Comunitatea Europeană este tot mai preocupată de dezvoltarea acestui sector, întrucât reprezintă o alternativă ecologică, sigură şi rapidă la transportul clasic - cel rutier. Dovadă în acest sens este «Strategia Marco Polo», în care dezvoltarea transportului feroviar şi cel al transportului intermodal sunt piloni de bază. Este clar că aceasta este direcţia în care se vor îndrepta lucurile, în condiţiile în care mărfurile au nevoie să circule tot mai repede şi mai departe, iar limitele transportului rutier sunt tot mai vizibile. Aceasta este calea strategică de dezvoltare şi sunt bucuros că noi ne aflăm în avangarda ro-mânească. Dorinţa mea este ca şi statul român să reuşească să articuleze o strategie în acest sens, aşa cum au articulat marii decidenţi europeni, pentru că trebuie să ţinem pasul cu restul lumii civilizate, iar, mai mult decât atât, datorită poziţiei noastre geo-strategice, trebuie să profităm de avantajele pe care le avem. Cert este că secolulul XXI va aparţine căii ferate, care va cunoaşte extinderi tot mai mari, iar materialul rulant va cunoaşte dezvoltări tot mai spectaculoase".