Grecia şi Republica Cehă şi-au exprimat 'interesul' pentru achiziţia de avioane de vânătoare F-35 produse de Lockheed Martin, potrivit unui responsabil al grupului american, transmite AFP, remarcând că succesul acestui aparat pune în dificultate proiectele de apărare comună în Europa, conform Agerpres.
'Grecia şi-a exprimat interesul. Republica Cehă şi-a exprimat interesul', a declarat astăzi JR McDonald, vicepreşedinte al Lockheed Martin, responsabil cu dezvoltarea F-35, într-o conferinţă de presă organizată la salonul aeronautic de la Berlin.
Grupul este 'în discuţii' cu aceste două state şi, 'din câte ştim, Republica Cehă este aproape de o decizie', a adăugat McDonald.
În cazul Greciei, ar fi vorba despre completarea flotei de 18 avioane Rafale cumpărate anul trecut din Franţa pentru 2,5 miliarde de euro.
F-35 este considerat în prezent avionul de vânătoare cel mai performant de pe piaţă, forma fuselajului şi vopseaua specială cu care este acoperit făcându-l greu detectabil de radare sau în infraroşu.
Acest aparat se impune tot mai mult în NATO şi în Europa: Marea Britanie, Italia, Ţările de Jos, Norvegia sau Polonia au dat comenzi pentru F-35 în ultimii ani.
Varşovia a cerut chiar 'accelerarea procesului de livrare', în contextul invadării Ucrainei de către Rusia, a indicat McDonald, care a admis totuşi că livrarea primului avion, prevăzută în 2024, 'nu va putea fi făcută mai devreme'.
Recent, şi Germania şi-a anunţat intenţia de a cumpăra 35 avioane F-35 pentru a înlocui flota învechită de aparate Tornado, în cadrul unei investiţii masive de 100 miliarde de euro pentru modernizarea armatei.
Anunţul a nemulţumit Parisul, dat fiind că proiectul unei apărări comune europene se află în centrul proiectului european al preşedintelui Emmanuel Macron.
AFP notează că succesul avionului F-35 pune în umbră aparatele Rafale şi Airbus ale Eurofighter, şi periclitează proiectul viitorului avion de luptă european (SCAF).
Piatra de temelie a proiectului Europa apărării, SCAF trece prin turbulenţe din cauza rivalităţilor legate de repartizarea producţiei între francezii de la Dassault şi Airbus, care reprezintă interesele germane şi spaniole.