Greva japoneză de la Telekom România a intrat în a doua săptămână, angajaţii protestând faţă de decizia companiei să scadă salariile, susţine Aleodor Nichifor, liderul Sindicatului Liber Independent Telecomunicaţii "Bogdan Vodă" Suceava.
Domnia sa ne-a precizat: "Greva este în derulare. Chiar dacă unele magazine au transmis petiţii conducerii, acestea au rămas fără ecou. Noi pregătim încă o solicitare, cu o propunere concretă, la care sper să primim un răspuns. Angajaţii sunt în continuare presaţi să semneze diminuarea contractelor, sub ameninţarea că vor fi închise magazinele unde lucrează. Însă, noi sperăm să nu se ajungă până acolo".
Potrivit sursei citate, Telekom România ar dori ca angajaţii din magazine să lucreze pe un salariu aproape de minimul pe economie, "fără să ţină cont de timpul de lucru care depăşeşte 10-12 ore pe zi".
Aleodor Nichifor a adăugat: "Compania nu ţine cont de faptul că, acum câţiva ani, angajaţii au primit în salarii sporul de vechime şi cel de fidelitate. Totodată, ei nu ţin seama că angajaţii sunt interfaţa cu clienţii şi trebuie să suporte nemulţumirile acestora".
Domnia sa ne-a declarat că informaţiile apărute în presă privind anumite bonusuri pentru angajaţi fac parte dintr-o strategie a Telekom România, menită să dilueze greva japoneză şi să distragă atenţia publică de la protestele angajaţilor.
Aleodor Nichifor apreciază că, până la modificarea Legii dialogului social (62/2011), fosta Romtelecom (actuala Telekom România) avea cel mai avantajos contract colectiv de muncă (CCM): "Atunci, la negocieri participau două federaţii sindicale care erau greu de «cumpărat». După apariţia Legii 62/2011, una dintre federaţii s-a transformat peste noapte în sindicat naţional. Cu ajutorul lor, cei din administraţia companiei au tăiat în fiecare an câte ceva din beneficiile incluse în contractele colective de muncă".
Sindicalistul susţine că, în prezent, angajaţilor nu li se mai decontează nimic din biletele de odihnă, sau cele de tratament. În plus, Aleodor Nichifor ne-a precizat că ar fi fost reduse semnificativ primele de sărbători şi că au dispărut articole întregi din CCM care erau în favoarea salariaţilor.
"S-au tăiat şi zilele libere ce erau acordate salariaţilor la decesul părinţilor şi socrilor", ne-a spus domnul Nichifor, subliniind: "Ca să umple paharul, Telekom România a inventat în acest an un coş de 17 beneficii, din care angajaţii pot să aleagă. Sună frumos, dar, indiferent de calculele pe care salariaţii şi le fac, suma beneficiilor lor este mai mică decât anul precedent cu circa 2.000 de lei pe angajat".
În plus, sindicalistul susţine că majoritatea contractelor colective de muncă ale unităţilor economice locale sunt publice pe site, însă "la Telekom este strict secret, în condiţiile în care statul încă mai deţine 45,99 % din acţiuni, prin Ministerul Societăţii Informaţionale".
Aleodor Nichifor ne-a spus recent că această grevă japoneză este un dezastru pentru Telekom, deoarece au fost prezentate în spaţiul public nemulţumirile angajaţilor.
Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii companiei nu ne-au transmis o poziţie oficială cu privire la acest subiect.
Greva japoneză a început pe 20 martie, potrivit sindicaliştilor, după anunţul Telekom România potrivit căruia compania va implementa, de la 1 aprilie 2015, un proces de aliniere salarială pentru angajaţii din magazine. Salariul de bază fix al angajaţilor Telekom de la noi ar urma să fie redus de la 85% la 65%, iar comisionul de vânzări ar urma să crească de la 15% la 35%. Totodată, angajaţii care nu vor fi de acord cu aceste modificări ar urma să fie concediaţi de la 1 iulie 2015, urmând să primească salarii compensatorii.