Premierul Victor Ponta i-a trasat Ramonei Mănescu, noul ministru al Transporturilor, sarcina să-l cheme luni pe câştigătorul licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă pentru a semna contractul.
Domnul Ponta a declarat, ieri: "Cu CFR Marfă, înţeleg că veţi termina săptămâna aceasta de studiat toate documentele şi luni chemaţi-l pe câştigător să semneze contractul. Dă banii, încheiem operaţiunea. Nu dă banii, management privat şi reorganizarea, restructurarea companiei de către managementul privat şi pregătirea unei noi proceduri, de data aceasta a doua oară, dacă va fi cazul, în nişte termene mult mai extinse, mai rezonabile".
Gruia Stoica, proprietarul GFR, compania care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din acţiunile CFR Marfă, ne-a declarat: "Am fost deja invitat, de câteva zile, de către autorităţi, să semnez contractul. Aştept detaliile întâlnirii. Cât despre plata banilor, procedura este următoarea: după semnarea contractului, notific tranzacţia la Consiliul Concurenţei. După ce primesc avizul favorabil al Consiliului Concurenţei, achit suma integral".
Întrebat dacă are "emoţii" cu privire la avizul favorabil al concurenţei, în condiţiile în care a câştigat licitaţia pentru privatizarea operatorilor de transport feroviar de marfă din Croaţia şi România şi în condiţiile în care GFR are o prezenţă regională importantă, Gruia Stoica ne-a răspuns: "Nu am emoţii. Există în toate pieţele monopoluri regionale fără ca liberul comerţ sau liberul acces la anumite facilităţi să fie restricţionat de operatori".
Ziarul BURSA a publicat recent declaraţia reprezentanţilor Consiliului Concurenţei, care ne-au spus că instituţia nu a analizat încă Hotărârea de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, care indică luna octombrie pentru finalizarea procedurii. Ei au precizat că estimează că va dura o lună de la notificare pentru a se stabili dacă decizia va fi luată local sau la nivelul Comisiei Europene, termenul legal de aprobare fiind de şase luni. Acest termen curge de la momentul notificării din partea Grup Feroviar Român (GFR), care va fi trimisă după semnarea contractului.
Hotărârea de Guvern pentru aprobarea condiţiilor de privatizare a CFR Marfă, prin vânzarea a 51% din acţiuni către GFR, a fost publicată pe 14 august în Monitorul Oficial. Finalizarea vânzării urmează să se realizeze în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a Hotărârii. Guvernul a aprobat hotărârea în şedinţa din 24 iulie.
GFR a fost declarat câştigător în luna iunie în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.
Ieri, premierul Victor Ponta a mai declarat, potrivit Agerpres: "Am avut dead-line-ul cu boardul FMI în cazul privatizării CFR Marfă. Dacă se finalizează tranzacţia, GFR plăteşte cei 200 de milioane de euro şi sigur trebuie ca ministrul, secretarii de stat să urmărească toate aspectele care ţin de contract - investiţii, personal, toate lucrurile pe care, de altfel, consultanţii le-au pus de la început în ofertă. Dacă nu se finalizează tranzacţia, trebuie să reluăm în toamnă procedura şi să o încheiem, probabil, la jumătatea anului viitor".
Domnia sa a mai atras atenţia asupra problemelor cu care se confruntă companiile CFR Infrastructură şi CFR Călători şi a admis că, în aceste cazuri, soluţiile nu ţin doar de Ministerul Transporturilor, ci şi de Ministerul Finanţelor Publice şi de finanţatorii internaţionali al României, respectiv Fondul Monetar Internaţional, Comisia Europeană şi Banca Mondială.