Grupul Grampet a inaugurat, vineri, la Suceava, cel mai mare terminal feroviar de transbordare a cerealelor din Europa. Terminalul este construit în localitatea Dorneşti, fiind realizat pentru facilitarea tranzitului cerealelor ucrainene prin ţara noastră către porturile fluviale şi porturile maritime, de unde vor fi exportate în toată lumea. Noul terminal a fost realizat în parteneriat public-privat şi a presupus o investiţie de circa zece milioane de euro, finanţarea fiind asigurată de Grampet Group.
Prezent la evenimentul de vineri, desfăşurat în prezenţa autorităţilor române şi ucrainene, Gruia Stoica, preşedintele Grampet Group, a precizat: "Va fi cel mai mare terminal din Europa. Are o capacitate de trei milioane de tone anual şi datorită acestei capacităţi şi a tuturor celorlalte soluţii tehnice şi tehnologice de vârf oferite, terminalul poate să facă o transbordare de opt vagoane simultan, din Ucraina (...) şi din România. Ca idee si prin comparaţie, celelalte terminale din Europa nu pot face mai mult de două vagoane simultan transbordare.
Cam aceasta a fost idea, de a fluidiza traficul de la graniţa cu Ucraina către portul Constanţa. Şi, mai mult decât atât, ne-am dori şi sper să se întâmple, să scoatem transportul de cereale auto şi să-l aducem pe calea feroviară. Este una dintre dorinţele noastre".
În luna octombrie a anului trecut, prin ţara noastră au fost tranzitate peste patru milioane de tone de cereale, a spus Ionel Scrioşteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Oficialul a menţionat: "Ne-am propus această ţintă, am promis-o Ucrainei şi am atins-o. Continuăm să investim, chiar dacă fluxurile s-au mai redus pentru că o Europă rezilientă, o Europă care să răspundă pe deplin unei posibile agresiuni a Rusiei pe viitor înseamnă o Europă conectată, în primul rând la nivelul structurii de transport. Dacă vrem ca reconstrucţia Ucrainei să se desfăşoare rapid, eficient şi să răspundă nevoilor populaţiei Ucrainei, atunci trebuie să avem, de asemenea, investiţii în proximitatea graniţei cu Ucraina, ca să faciliteze exporturile şi importurile către şi dinspre Ucraina".
Florin Spătaru, consilier de stat şi fost ministru al Economiei, a completat: "Această investiţie nu are loc în celebrele locaţii - în Bucureşti, în Cluj sau în alte oraşe -, ci are loc la Dorneşti, într-o zonă în care poate că am auzit mai puţin de investiţii şi tocmai de aceea (...) abia aştept să văd acest terminal. Ceea ce aţi realizat aici înseamnă locuri de muncă pentru oameni, locuri de muncă pentru comunitate şi, mai mult decât atât, înseamnă un catalizator al unor investiţii ulterioare, pentru că sunt sigur că nu vă veţi opri aici".
În opinia lui Mihai Precup, preşedintele Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), acest proiect este relevant pentru întreaga Europă. De aceea, eu mă bucur foarte tare să văd 10 milioane de euro privaţi, însă mi-aş dori foarte mult să văd şi bani europeni, bani publici, bani de la instituţiile financiare naţionale, pentru că sunt foarte multe lichidităţi astăzi în piaţă. Vorbesc acestea ca membru în Consiliul de Administraţie al Băncii Europene de Investiţii, care îşi doreşte să finanţeze proiecte transfrontaliere, cu atât mai mult proiecte de infrastructură. Astăzi s-a spus un cuvânt cheie - parteneriat public privat. Anul trecut am fost unul dintre iniţiatorii legii de parteneriat public - privat din România, care a fost trecută prin Parlament, promulgată de preşedintele României şi mă bucur că văd astăzi un astfel de proiect".
Proiectul de la Dorneşti va veni în sprijinul fluidizării traficului de la frontieră, consideră Marcel Simion Mutescu, preşedintele Autorităţii Vamale Române. La rândul său, Gheorghe Flutur, preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, spune că noul terminal feroviar descongestionează traficul rutier, sufocat de camioanele cu cereale: "Este o investiţie care înseamnă, din ce am înţeles eu, patru garnituri de tren ce pot pleca spre Portul Constanţa. E o scutire de tiruri pe şoselele din România, deşi eu aştept cu nerăbdare să vină autostrada A7 până la Siret. Eu cred că acesta este un lucru concret de solidaritate cu Ucraina".
Potrivit datelor furnizate de Grampet Group, terminalul de transbordare a cerealelor situat la Dorneşti este al cincilea terminal operat de societatea respectivă şi compania sa fanion - Grup Feroviar Român. Investiţia marchează un nou capitol în eforturile grupului de a eficientiza infrastructura feroviară din regiune şi de a sprijini reconstrucţia Ucrainei. După declanşarea războiului, operatorii feroviari din cadrul Grampet Group au contribuit substanţial la fluidizarea traficului şi reactivarea coridoarelor principale pe axa Nord-Sud, asigurând transportul de mărfuri în relaţia cu Ucraina.
Terminalul de la Dorneşti este proiectat să funcţioneze non-stop, fiind dotat cu o staţie de încărcare a vagoanelor (128 m lungime) şi una de descărcare (120 m lungime), ce permit încărcarea/descărcarea simultană a opt vagoane. Dotările sunt similare cu cele ale terminalelor din porturile maritime şi fluviale, ceea ce face posibil transportul produselor fără pierderi de calitate şi la capacitate maximă, respectiv 500 tone pe oră, adică 240.000 tone lunar. Linia de descărcare va fi deservită de 18 vagoane de aprovizionare, iar linia de încărcare va fi deservită de 19 vagoane de aprovizionare.
Din punct de vedere tehnologic, există posibilitatea de a fi transbordate două culturi diferite în acelaşi timp. Fiecare linie are o pantă zero pe toată lungimea sa, ceea ce permite manevrarea fără locomotivă de staţie. Staţia se află în imediata apropiere a staţiei Vadul-Siret (Ucraina), ceea ce permite alimentarea şi scoaterea vagoanelor în cel mai scurt timp posibil. Potrivit celor de la Grampet, soluţiile tehnologice moderne şi abordările inovatoare din terminal fac posibilă furnizarea de indicatori optimi ai consumului de energie electrică per tonă de produs transbordat. Toate procesele tehnologice sunt automatizate şi coordonate de echipe dedicate de specialişti.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.06.2024, 11:58)
Si noi ne dorim mai putine tiruri pe sosele!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.06.2024, 15:24)
asta inseamna falimente la trasportatori si monopol pe cai ferate...
s c c r e t
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.06.2024, 17:06)
Unde mai pui fara poluare si drumuri distruse…numai “inconveniente”:-)
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.06.2024, 18:59)
romania e pe un tred descendent al popuarii din 80 pana in prezent...
va rog sa nu mai mancati gogosile vandute de altii....
banca mondiala are rapoarte la zi cu poluarea din romania... ce e drept in romania a scazut abrupt poluarea industriala dar a crescut putin poluare civila (consum).... dar si asa per capita poluarea e cu mult in jos....
pentru ca si industria romaneasca si demograficul e de mult pe un trend descendent...
romania nu polueaza...are cel mai mic consum de curent per cetatean si cel mai mic consum de apa rece calda per cetatea...deci populatia este "saraca" energetic si in putere de cumparare... in raport cu alte state...
sa se termine cu "Romania polueaza"... da e adevarat la capitorul peturi si plastic ..poluam ... dar cumulate per capita ... ne afla in crash ...de zeci de ani... iar treaba cu peturile se pate corecta daca se doreste ... prin furnale cu plasma...si transformare reziduri in ingrasamant sau materiale complementare pt constructii sau etc... daca se doreste....
s c c r e t