"PNRR - Tranziţia spre verde prin autostrăzi, un concept care pare a necesita o redefinire", susţin reprezentanţii Grupului pentru Promovarea Infrastructurii, într-un comunicat remis redacţiei.
"În accepţiunea PNRR, tranziţia spre zona verde a autostrăzilor se bazează în principal pe următoarele beneficii:
reducerea poluării din zonele locuite prin preluarea pe autostrăzi a traficului de tranzit. De multe ori această reducere a poluării este considerată ca fiind locală. În realitate parcursul vehicule• km creşte odată cu preluarea traficului de tranzit de către autostradă;
perdelele forestiere au ca scop principal aspecte care nu ţin de reducerea poluării, ci de diminuarea unor fenomene meteorologice.
Se uită însă un aspect important
Tranziţia spre verde înseamnă, fără doar şi poate, reducerea amprentei de carbon la momentul la care aceste autostrăzi se află în stadiul de execuţie. Atât prin construcţia propriu-zisă, cât şi prin: utilajele folosite, transportul materialelor şi transportul în şantier al materialelor folosite.
Având în vedere volumele foarte mari de lucrări de executat şi cantităţile de materiale puse în operă, cu siguranţă că reducerea amprentei de carbon la momentul execuţiei se poate diminua foarte mult, iar introducerea pe viitor a acestor considerente în etapa de execuţie a autostrăzilor presupune cu siguranţă o tranziţie spre zona eco-verde, pe întreg lanţul de implementare a unei lucrări.
Dacă ne luăm după lungimile de sute şi mii de km de autostradă care urmează a fi executate, amploarea beneficiilor va creşte foarte mult la nivelul scăderii amprentei de carbon.
Aşadar, o autostradă poate presupune şi beneficii şi o tranziţie spre "verde" după implementare. Dar cu siguranţă dezideratul de reducere a amprentei de carbon la etapa de execuţia a autostrăzilor şi o certitudine a scăderii emisiilor de carbon pe parcursul execuţiei lucrărilor. Mai mult decât atât, această reformă poate fi cuantificată în beneficii certe şi comensurabile.
Pe parcursul tranziţiei spre zona verde, există mai mulţi paşi care trebuie realizaţi
Cu titlu exemplificativ, lasând această posibilă abordare pe mâna experţilor care elaborează PNRR, precizăm că reducerea amprentei de carbon a autostrăzilor care urmează a fi executate se poate face prin:
utilizarea materialelor de construcţie rezultate dintr-un un proces de fabricare ce poate să demonstreze reducerea emisiilor de carbon;
aducerea în şantier a materialelor de constructie să se realizeze preponderent cu moduri de transport nepoluante sau mai puţin poluante, faţă de cel rutier;
utilajele utilizate la realizarea autostrăzilor să aibă o normă de poluare minim impusă;
soluţiile tehnice să include şi alte materiale de construcţie recuperate sau reutilizabile, precum cele ale deşeurilor de furnal (zgura), etc.
Având în vedere faptul că premierul a vorbit, în cadrul adunării parlamentare din data de 26 mai 2021, de reforme la pachet cu investitiile, toate aspectele prezentate mai sus pot fi incluse în cadrul unor reforme care să aibă în vedere ca beneficiu reducerea amprentei de carbon la execuţie a autostrăzilor.
Un efect colateral constă în faptul că aceaste reforme pot funcţiona foarte bine pe traseul modurilor de transport nepoluante/mai puţin poluante, mai ales acolo unde aceste moduri se regăsesc în proximitatea viitoarelor autostrăzi care urmează a fi implementate.
Astfel, venim cu o Reforma pentru Tranziţia spre zona verde, pe care o putem sprijini prin:
impunerea utilizării materialor de construcţie rezultate dintr-un proces de fabricaţie care presupune emisii reduse de carbon. Se pot sprijini în diferite moduri aceşti producători de la nivel naţional;
creearea de infrastructuri cu lungimii medii şi/sau reduse pentru modurile de transport nepoluante, corelate cu noduri de interoperabilitate cu rutierul, astfel încât reforma tranziţiei spre "verde" să fie sprijinită prin existenţa unei infrastructuri care să permită implementarea ei;
încurajarea viitorilor antreprenori pentru utilizarea de utilaje nepoluante/mai puţin poluante la execuţia lucrărilor.
Concluzii
Considerăm că o tranziţie spre verde la nivelul autostrăzilor nu se poate face doar în baza beneficiilor de după implementare, pentru că în fond autostrăzile dezvoltă un mod de transport semnificativ poluant, ci doar în baza reducerii amprentei de carbon la execuţia obiectivelor.
Reducerea poluării la nivel modului de transport rutier se poate face prin acţiuni care să sprijine utilizatorii, prin diferite facilităţi, să-şi schimbe autovehiculul cu unul nou nepoluant/ mai puţin poluant.
Alternativa de a trece traficul de marfă/ pasageri de pe modul de transport rutier pe cel feroviar electric se poate avea în vedere doar în momentul în care timpii de parcurs pe modul de transport feroviar ar fi mai mici decât cei de pe modul de transport rutier.
Astăzi, această alternativă practic nu există, inclusiv pentru că nu există noduri de interoperabilitate rutier - cale ferată. Această perspectivă/ deziderat trebuie avut în vedere prin PNRR, la nivelul investiţiilor mature şi a celor care pot fi implementate până în 2026" se arată în comunicat.