Proiectele de infrastructură de transport vor fi finanţate prin mecanisme simplificate, potrivit unei ordonanţe de urgenţă aprobate de Guvern în şedinţa de astăzi.
În acest sens, va fi creat un mecanism ce permite decontarea proiectelor fazate în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM) din fonduri europene în valoare de 500 de milioane de euro, informează un comunicat al Guvernului.
Aceste proiecte fazate se află în curs de implementare (exemple: Autostrada Sebeş - Turda, Autostrada Lugoj - Deva). Legislaţia actuală nu a inclus un astfel de mecanism, susţine Executivul.
O altă măsură vizează evitarea blocajelor în procesul de decontare a sumelor alocate din bugetul de stat pentru lucrări de infrastructură: constructorii vor putea justifica sumele cheltuite din avansul pentru lucrări la finalul execuţiei lucrărilor, şi nu la finalul anului calendaristic, aşa cum se proceda până acum.
De asemenea, potrivit actului normativ, vor fi asigurate fonduri de 234 de milioane de lei din certificatele verzi pentru finanţarea investiţiilor la Magistralele de metrou 4, 5 şi 6, astfel:
- 64 milioane lei - Magistrala 4, Gara de Nord - Lac Străuleşti;
- 130 milioane lei - Magistrala 6, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Otopeni;
- 40 milioane lei - Magistrala 5, etapa I-A Drumul Taberei - Universitate.
Executivul precizează: "Birocraţia pentru decontarea facturilor către constructori va fi simplificată: plăţile către aceştia vor putea fi efectuate pe măsură ce lucrările avansează. Sumele pentru plata constructorilor vor fi transferate din bugetul de stat la începutul fiecărui trimestru, iar companiile beneficiare vor deconta cheltuielile constructorului în momentul prezentării facturilor pentru decontare, şi nu ulterior. Se reduc astfel duratele de plată a facturilor către constructori. Auditul de siguranţă rutieră va fi modificat astfel încât să permită deschiderea circulaţiei pe tronsoanele finalizate, imediat după recepţia lucrărilor. În prezent, acest proces poate dura până la 90 de zile de la terminarea proiectului".
De asemenea, vor fi încheiate contracte de performanţă, în cazul companiilor CNAIR şi CFR SA, condiţionalitate ex-ante a României, pentru a facilita accesarea fondurilor structurale în sectorul de transport.
"În acest fel, companiile vor duce la bun sfârşit proiectele stabilite şi finanţate din fonduri structurale, fără a putea fi influenţate de orice alţi factori. Va fi posibilă încheierea de parteneriate între Ministerul Transporturilor şi autorităţile publice locale pentru a realiza documentaţii tehnico-economice (studii de fezabilitate şi proiecte tehnice de execuţie), pe cheltuiala acestora, care sunt necesare pentru implementarea variantelor ocolitoare şi a legăturilor reşedinţelor de judeţ la autostrăzi şi/sau drumuri expres. Aceasă măsură va stimula implicarea autorităţilor locale în implementarea proiectelor de infrastructură de transport şi va accelera ritmul implementării proiectelor de infrastructură la nivel local", se mai arată în comunicat.
Ordonanţa de Urgenţă adoptată astăzi reprezintă continuarea măsurilor conţinute de OUG nr. 7/2016, aprobată de Guvern în luna martie 2016, care prevedea simplificarea procedurilor de avizare a proiectelor de infrastructură de transport.