Executivul a aprobat astăzi o serie de modificări şi completări privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP), asigurând astfel cadrul administrativ necesar îndeplinirii tuturor atribuţiilor acesteia, potrivit unui comunicat oficial.
Guvernul suplimentează, astfel, organigrama ANAP cu 20 de posturi, de la 415, exclusiv demnitarul, la 435 de posturi, exclusiv demnitarul.
"Decizia a fost luată având în vedere volumul şi complexitatea activităţilor de implementare a Strategiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice, dar şi cele cinci direcţii de acţiune ale Strategiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice", argumentează Executivul.
Pentru implementarea Strategiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice, actul normativ aprobat astăzi de Guvern prevede pentru ANAP şi instituirea funcţiei de sprijin operaţional pentru autorităţile contractante, prin elaborarea unui ghid operaţional interactiv, actualizabil, care să înlocuiască suprareglementarea de nivel terţiar.
În ceea ce priveşte organizarea ANAP, actul normativ prevede fuzionarea structurii responsabile cu reglementarea în domeniul achiziţiilor publice şi înfiinţarea Direcţiei Generale Politici Publice, Reglementare şi Armonizare Legislativă, în cadrul căreia se organizează Direcţia Politici Publice şi Direcţia Reglementare şi Armonizare Legislativă. "În acest fel, se urmăreşte o corelare eficientă a informaţiilor şi experienţei dobândite de Direcţia Generală Reglementare, Coordonare Metodologică şi Suport Operaţional şi Direcţia Generală Politici Publice şi Relaţii Internaţionale, precum şi o mai bună coordonare a procesului de reglementare", precizează comunicatul.
Guvernul a decis înfiinţarea unui Birou pentru implementarea proiectelor, în cadrul Direcţiei Politici Publice din subordinea Serviciului de Politici şi Coordonare Sistem, cu scopul de a asigura un cadru unitar pentru managementul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile şi un management eficient în cadrul proiectelor derulate de către ANAP.
De asemenea, pentru a se evita suprapunerile în sistemul de control şi verificare procedurală realizat de ANAP, activitatea de control va fi organizată la nivelul a două structuri distincte care să întreprindă numai demersurile necesare în funcţie de momentul verificărilor. În acest sens, se menţine în cadrul ANAP, la nivel de direcţie generală, Direcţia Generală Control EX-ANTE, care va cuprinde Direcţia de Evaluare Documentaţii de Atribuire şi Direcţia Verificare Derulare Procedura de Atribuire. Executivul menţionează că, potrivit actului normativ, activitatea ANAP este exercitată în continuare la nivel central şi prin 8 structuri regionale, fără personalitate juridică, la nivel teritorial, cu precizarea că acestea vor fi organizate în subordinea Direcţiei Verificare Derulare Procedura de Atribuire.
Activitatea de verificare ulterior semnării contractelor de achiziţie publică va integra şi componenta de verificare a respectării normelor privind achiziţiile publice în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale conform acordurilor de delegare semnate între autorităţile de management şi A.N.A.P.. În acest fel, activitatea de verificare ulterior semnării contractelor de achiziţie publică va fi organizată la nivel de direcţie în subordinea directă a preşedintelui ANAP, denumită Direcţia Control EX-POST.
"Executivul a decis, totodată, dezvoltarea funcţiei de supervizare exercitată de agenţie, printr-o monitorizare coerentă şi sistematică a sistemului electronic de achiziţii publice SEAP, pentru a evalua funcţionarea şi evoluţia sistemului în timp şi pentru a se stabili dacă obiectivele propuse au fost atinse", se mai arată în comunicat.
La nivelul conducerii ANAP, Executivul a decis că nu doar secretarul general, ci şi secretarul general adjunct este înalt funcţionar public, numit, în condiţiile legii, prin decizie a prim-ministrului.