Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, structură informatică ce urmează să unifice toate bazele de date legate de fiscalitate, cu susţinerea STS, va fi constituit potrivit unui Memorandum adoptat astăzi de Guvern. Măsura are scopul de a contribui la îmbunătăţirea relaţiei cetăţenilor cu administraţia fiscală, prin creşterea gradului de informatizare şi prin simplificarea procedurilor administrative.
Centrul va fi înfiinţat în aparatul central al Ministerului Finanţelor Publice, până la 1 septembrie 2017, prin comasarea tuturor structurilor din minister şi instituţiilor subordonate cu atribuţii în tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (structuri din MFP, ANAF, Agenţia Naţională de Achiziţii Publice şi Comisia Naţională de Prognoză). Centrul va fi ulterior dezvoltat conform unui plan de măsuri stabilit prin Memorandum.
Planul de măsuri include pentru 2017-2018 desemnarea şi tratarea sistemului informatic al MFP ca infrastructură critică de interes naţional şi elaborarea unei strategii unitare de dezvoltare şi menţinere în funcţiune a sistemului informatic MFP. Va fi stabilit necesarul de resurse şi alocare de fonduri necesare pentru servicii de menţinere şi pentru înnoirea etapizată a infrastructurii hardware şi software a sistemului informatic al MFP şi va fi angajat personal de specialitate TIC la nivel central şi local. Totodată, vor fi implementate mai multe proiecte în curs: factura electronică, centralizarea sistemului de administrare a creanţelor bugetare etc.
Centrul consolidat administrativ are mai multe obiective pentru 2018-2020. Proiectul de interconectare a caselor de marcat va fi implementat. Sistemului informatic al Trezoreriei statului va fi centralizat, iar serviciile oferite vor fi diversificate. Vor fi implementate măsuri de simplificare a procedurilor administrative pentru cetăţeni. Utilizarea "Spaţiului Privat Virtual" la nivelul instituţiilor centrale şi locale va fi extinsă.
Vor fi furnizate către cetăţeni informaţii despre bunurile impozabile luate în calcul la stabilirea obligaţiilor fiscale ale acestora, colectate şi consolidate la nivelul sistemului informatic securizat "PatrimVen" şi despre obligaţiile fiscale şi nefiscale "IMPTAX". Identitatea fiscală electronică a persoanei fizice va fi creată şi operaţionalizată pentru a facilita interacţiunea cu statul vizând sistemul financiar, fiscal, de asigurări sociale.
Sistemele de colectare a datelor pe bază de formulare electronice pentru cetăţean vor fi standardizate. Vor fi dezvoltate servicii informatice de analiză a datelor pentru: urmărirea cheltuirii fondurilor publice, cu accent pe investiţii şi asigurări sociale; evaluarea impactului financiar a iniţiativelor de modificare legislativă pentru venituri şi cheltuieli; gestionarea riscurilor în colectarea veniturilor şi în execuţia bugetară.