Guvernul a adoptat astăzi o serie de amendamente la proiectul de lege privind aprobarea OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice. Amendamentele adoptate prin Memorandum au scopul să contribuie la "creşterea transparenţei activităţii întreprinderilor de stat" şi la "cooptarea administratorilor profesionişti în structurile de conducere ale acestora", se arată într-un comunicat al Executivului.
Proiectul de lege privind aprobarea OUG 109/2011 se află în dezbaterea Camere Deputaţilor, în calitate de cameră decizională.
Propunerile vor fi transmise Comisiei de politică economică, reformă şi privatizare şi Comisiei juridice de disciplină şi imunităţi ale Camerei.
Executivul precizează că 180 de întreprinderi publice intră sub incidenţa regulilor guvernanţei corporative, însă doar 35 se supun acestora.
Potrivit comunicatului, modificările susţinute de Guvern vizează, în principal, următoarele aspecte:
- Introducerea scrisorii de aşteptări ca instrument informal de lucru în cadrul procesului de selecţie a administratorilor şi directorilor, prin care autoritatea publică tutelară stabileşte performanţele aşteptate de la organele de administrare şi conducere ale întreprinderii publice, pe o perioadă de cel puţin 4 ani;
- Introducerea declaraţiei de intenţie, document informal de lucru, întocmit pe baza elementelor din scrisoarea de aşteptări şi a informaţiilor publice legate de activitatea întreprinderii publice, prin care candidaţii pentru postul de director, selectaţi şi înscrişi în lista scurtă, îşi prezintă viziunea/programul asupra dezvoltării întreprinderii publice. Declaraţia de intenţie este parte componentă a evaluării finale a candidaţilor din lista scurtă pentru clasificare şi numire;
- Unificarea planului de management cu planul de administrare şi elaborarea unui singur plan de administrare de către directori împreună cu administratorii;
- Eliminarea reglementării privind posibilitatea de respingere a planului de administrare de către autoritatea publică tutelară şi introducerea conceptului de negociere;
- Introducerea obligativităţii selecţiei administratorilor de către un expert independent în resurse umane, la regii autonome care au peste 500 de angajaţi;
- Reducerea numărului de mandate pentru administratori de la 5 la maximum 3;
- Indemnizaţia fixă pentru membrii neexecutivi va fi dublul sumei medii pe ultimele 12 luni a câştigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfăşurată conform obiectului principal de activitate, iar componenta variabilă a remuneraţiei acestora va fi de maxim 12 câştiguri salariale medii lunare stabilite pentru membrii executivi;
- La stabilirea remuneraţiei pentru administratori şi directori vor fi avute în vedere obiectivele şi indicatorii de performanţă stabiliţi conform scrisorii de aşteptări;
- Auditorii statutari sunt numiţi înainte de încheierea exerciţiului financiar de către adunarea generală a acţionarilor sau C.A., după caz, pentru o perioadă de minimum 3 ani;
- Informaţiile şi datele, rapoartele care trebuie să fie făcute publice, se vor publica pentru acţionari sau pentru public pe pagina de internet a întreprinderii publice, prin grija preşedintelui consiliului de administraţie sau de supraveghere;
- Redimensionarea regimului sancţionator prin introducerea de sancţiuni pentru nerespectarea termenelor derulate a procedurii de selecţie şi pentru elaborarea planului de administrare, precum şi introducerea de sancţiuni pentru autoritatea publică tutelară care tergiversează declanşarea procedurii;
- Consolidarea capacităţii Ministerului Finanţelor Publice de instituţie de monitorizare a implementării OUG 109/2011 şi a performanţei managementului întreprinderilor publice, precum şi funcţia de reglementare în vederea aplicării unitare de către autorităţile publice tutelare, prin elaborarea de ghiduri şi norme.
"La redactarea acestor amendamente au fost avute în vedere propunerile şi observaţiile comunicate, în urma dezbaterii publice, de către Fondul Proprietatea, Consiliul Investitorilor Străini, Centrul Român al Energiei, Societatea Academică din România, S.N. Nuclearelectrica S.A., Camera de Comerţ Americană din România şi Asociaţia Română pentru Bună Guvernare", precizează Executivul.
De asemenea, au fost avute în vedere şi propunerile comune transmise Guvernului de către Banca Mondială, Fondul Monetar Internaţional şi Comisia Europeană.
Proiectul de lege privind aprobarea OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice a fost adoptat tacit de Senat în aprilie 2012, iar în prezent se află în dezbatere la Comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare şi a Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi ale Camerei Deputaţilor, în calitate de cameră decizională, pentru elaborarea raportului comun suplimentar.