Incisivitatea noii conduceri a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) este neobişnuită pentru colegii din alte structuri ale statului, a afirmat ieri Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, în cadrul unei conferinţe de presă ţinută la o lună de la începutul mandatului.
Acesta a făcut afirmaţia vorbind despre o întâlnire cu conducerea Direcţiei Generale a Vămilor în cadrul căreia a încercat să-i convingă pe colegii săi să-şi dubleze eforturile pentru ca produsele chinezeşti neconforme, venite în ţara noastră pe mare, să fie identificate la intrarea în ţară în aşa fel încât să nu mai fie "fugărite" la Dragonul Roşu sau "vânate pe străzi".
"Nu cred că am reuşit să ne facem foarte bine înţeleşi în acea întâlnire. Probabil incisivitatea nouă a acestei autorităţi este neobişnuită pentru colegii din alte structuri ale statului", a spus domnul Constantinescu.
Anterior, acesta a detaliat succint în ce zone îşi concentrează ANPC activitatea: "Judeţul Braşov, pentru că reprezintă centrul ţării cu acces mai uşor, prin transport al eşantioanelor; la Bucureşti, pentru că este cea mai importantă piaţă; la Giurgiu pentru că este o poartă de intrare masivă din zona extracomunitară, orientală; şi la Constanta, unde portul de la Agigea şi zona portuara lasă să intre produse chinezeşti. Am avut, de altfel, o întâlnire cu colegii de la Direcţia Vămilor cărora le-am transmis că, din punctul nostru de vedere, fugărirea produselor chinezeşti la Dragon şi în alte zone trebuie să înceteze şi că trebuie să avem un rol activ la momentul intrării acestor produse în ţară. Altfel, risipim bani publici şi energie vânându-le pe stradă când ar putea fi foarte bine oprite la intrarea în ţară".
Acesta a mai precizat că ANPC a demarat recent realizarea unui studiu propriu legat de problema dublului standard ce va fi prezentat oficial pe data de 17 septembrie, la Palatul Parlamentului, unde va avea loc prima întâlnire la nivel european organizată de Autoritatea Naţională.
"Am invitat colegi omologi de la nivelul altor instituţii europene nu numai pentru a ne cunoaşte ci pentru a le trans-mite că această autoritate trebuie să conteze atât în abordarea acţiunilor la nivel european, cât şi că această autoritate trebuie să aibă iniţiativă. (...) Am demarat această evaluare a produselor şi am depistat diferenţe. Eu cred că exis-tă un dublu standard, dar acesta reprezintă de fapt o dublă abordare a pieţelor. Piaţa românească este privită altfel decât piaţa occidentală. Şi nu este caracteristic numai pieţei româneşti, ci în general celor noi venite în spaţiul european. Am avut de-a lungul timpului rolul de pelicani ai Europei sau a unora dintre comercianţii europeni, în sensul că aceştia trimiteau orice produs iar noi aveam rolul doar de a-l înghiţi. Acum ne dorim un rol activ şi în urma evaluării vrem să arătăm că dorim să transmitem informaţii de care să se ţină cont", a spus Horia Constantinescu.
La rândul său, Paul Anghel, directorul general al ANPC, a precizat că întâlnirea de pe 17 septembrie cu omologii europeni se doreşte ca un moment de reflecţie în legătură cu calitatea produselor de pe pieţele europene versus produsele din ţara noastră.
Acesta a precizat: "Acum ceva timp, Uniunea Europeană a demarat un studiu la care trebuia şi Româ-nia să participe cu nişte etichete, însă ulterior anumitor discuţii la nivel naţional am hotărât să lansam şi noi un studiu. Am depistat pe piaţa românească un anumit număr de produse (care diferă de produsele europene), iar studiul urmează să fie prezentat în data de 17 la întâlnirea cu colegii europeni".
Anghel a mai spus că, de la 1 ianuarie şi până în prezent, la comisariatul general al ANPC au fost înregistrate 29.995 de reclamaţii, un număr "imens în raport cu anumite abateri constatate în mod frecvent şi repetat".
"De aceea pornim de la un moment zero şi ne dorim întâlniri cu operatorii economici", a conchis acesta.
Preşedintele ANPC a mai precizat că autoritatea doreşte să transmită un mesaj de fermitate operatorilor economici din ţară: "Nu pot repeta la infinit acelaşi fel de abordare greşită fără a fi sancţionaţi şi fără a fi trecuţi în evidenţă (n.r. cazier contravenţional - un element central al abordării conducerii ANPC ce, spune domnia sa, a dat succes la comisariatul Constanţa, unde a activat Constantines-cu anterior), pentru că urmărim îndreptarea pieţelor".
În piaţa turismului, ANPC a lansat recent două caiete de îndrumare, unul de cazare şi unul de alimentaţie publică, iar companiile au timp până în luna noiembrie să ia act de acestea şi să implementeze măsurile desenate de Autoritate.
"Începând cu luna noiembrie, vom trece în verificare atât în Valea Prahovei, cât şi în celelalte zone aglomerate din punct de vedere al prezenţei turiştilor, precum cea a Maramureşului sau Bucovinei, verificare în care s-ar aplica (iniţial) sancţiuni de avertisment, urmând ca, în sezon, cei care nu au înţeles (că trebuie) să se plieze pe această îndrumare să fie eliminaţi de pe piaţă. Ne dorim să revitalizăm staţiunile şi să-i determinăm pe cei care au dus la degradarea turismului la nivel naţional să-şi asume acest lucru (revitalizarea)", a mai declarat preşedintele ANPC.
Horia Constantinescu a conchis că autoritatea pe care o conduce îşi doreşte organizarea unei formaţiuni de tip Interpol la nivel european, astfel încât informaţiile să poată fi comunicate rapid între toate autorităţile naţionale ce urmăresc protecţia consumatorilor.
"Pe baza acestora să avem exact reacţia rapidă a colegilor din structurile poliţieneşti pentru că, iată, piaţa europeană este o piaţă din ce în ce mai aglomerată de produse si servicii. Această autoritate (naţională) are nevoie de o structură de reacţie rapidă la nivel central pentru a putea combate anumite cazuri", a spus Constantinescu.