Digitalizarea şi automatizarea proceselor de business sunt din ce în ce mai importante, pentru companii din întreaga lume, iar 90% dintre firmele chestionate la începutul procesului de transformare prin SAP S/4HANA, arată un studiu realizat de Horvath, compania globală de consultanţă în management, prezentă în România din 2005.
Cu toate acestea, 60% dintre firmele care au finalizat implementarea au întâmpinat deviaţii semnificative ale planului iniţial, depăşind bugetul şi termenul de stabilitate, iar 65% au raportat probleme de calitate. Pe lângă aceste provocări, 30% dintre companiile au reuşit să finalizeze transformarea, arată studiul Horvath "Business Transformation Unlocked - Maximizing the Benefits of SAP S/4HANA" , realizat în perioada decembrie 2024 - ianuarie 2025.
Între obiectivele de transformare digitală prin intermediul SAP, asumate de companii, pe primul loc (36%) se află optimizarea procesului de afaceri şi/sau introducerea de noi funcţii. Acesta este urmat de: (2) crearea unei baze pentru digitalizare ulterioară şi, în special, pentru implementarea aplicaţiilor de inteligenţă artificială; (3) standardizarea/ armonizarea proceselor de afaceri; şi (4) adaptarea modelului de business la viitor - fiecare cu câte 31%. Alte obiective sunt: (5) promovarea generală a automatizării în cadrul companiilor (30%); şi (6) centralizarea sarcinilor şi a proceselor (29%).
Majoritatea companiilor (83%), care au avut executivi participanţi la studiul Horvath, au demarat procesele de transformare după 2019, iar unul dintre cele mai mari obstacole în implementare a constat în gestionarea proiectului. În medie, companiile au avut nevoie cu 30% mai mult timp decât estimarea iniţială pentru a finaliza transformarea, durata medie a proiectului creşte de la 15 luni la 20 de luni.
În plus, 32% dintre firme au raportat întârzieri majore, iar 24% au depăşit bugetele planificate. Printre principalele cauze ale acestor deviaţii se numără extinderea neprevăzută a scopului proiectului (32%), punctele slabe din managementul proiectului (27%) şi durata suplimentară necesară pentru testare şi migrare (24%).
Un alt aspect cheie identificat în studiul este nevoia de suport extern: 98% dintre companii colaborează cu consultanţi pentru implementarea SAP S/4HANA. Dintre acestea, 61% lucrează cu firma de consultanţă IT, iar 46% apelează la consultanţă strategică şi de proces. Cu toate acestea, doar 21% dintre companii integrează consultanţă pentru managementul schimbării, ceea ce poate contribui la dificultăţi în adoptarea noilor sisteme şi în proces.
Peste 75% dintre firme preferă soluţii cloud externe pentru găzduirea SAP S/4HANA, doar 20% mai folosesc soluţii on-premise, iar 5% nu sunt încă decise. Astfel, aproape între firme optează pentru soluţii private cloud şi treime optează pentru soluţii public cloud.
Companiile care au finalizat transformarea SAP S/4HANA spun că, dacă ar relua procesul, ar aloca un buget mai mare, o durată mai lungă de implementare şi ar reduce complexitatea proiectului. Principalele creşte pe care le-ar face sunt extinderea duratei proiectului (46%), creşterea bugetului alocat (41%) şi reducerea domeniului de aplicare al proiectului (30%).
"Transformarea digitală prin SAP S/4HANA este un pas esenţial pentru companiile care doresc să rămână competitive, dar succesul acestor procesi depinde de planificare atentă, alocarea resurselor suficiente şi priorizarea obiectivelor. Firmele trebuie să înagă că, deşi beneficiile sunt considerabile, provocările pot fi la fel de mari. a declara Costin Lăpădat, Senior Project Manager, Horvath România .
Studiul a fost efectuat prin interviuri cu 200 de executivi din companii care practică SAP, având peste 200 de angajaţi şi generând venituri mai mari de 200 milioane de euro pe an. Companiile analizate au provenit din industrii manufacturiere (51%), servicii (38%) şi altele (11%), 50% dintre acestea fiind localizate în Germania, câte 10% în Austria, Danemarca, Elveţia, România şi SUA.
SAP S/4HANA este cea mai recentă versiune a suitei de soluţii ERP (Enterprise Resource Planning) de la SAP, mai mare furnizor de software pentru ERP pe plan global, conceput pentru a ajuta organizaţiile să digitalizeze şi să automatizeze procesele de afaceri. Spre deosebire de versiunile anterioare, S/4HANA utilizează tehnologia in-memory computing pentru a creşte viteza şi eficienţa operaţiunilor, permiţând companiilor să analizeze şi să proceseze date în timp real. Implementarea acestui sistem este un pas critic pentru companiile care doresc să rămână competitive într-un mediu de afaceri din ce în ce mai digitalizat.
Opinia Cititorului