Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA) consideră inadecvat modul în care guvernele europene au răspuns crizei provocate de erupţia vulcanului din Islanda şi a estimat că impactul economic va fi mai mare decât cel al atacurilor teroriste din 11 septembrie 2001. Amintim că, vineri, în Islanda a erupt un vulcan care a generat un nor de cenuşă, iar statele europene au decis închiderea spaţiilor aeriene.
Agenţia europeană de control aviatic, Eurocontrol, a anunţat că doar 30% din cursele normale urmau să fie efectuate ieri, pe continent, res-spectiv 8.000-9.000 de zboruri, dintr-un total de 28.000. Duminică au fost oprite peste 75% din curse.
"Decizia Europei a fost luată fără analiza riscurilor, fără consultări, fără o coordonare, fără un lider", a declarat directorul IATA, Giovanni Bisignani, adăugând: "Europenii folosesc, încă, un sistem bazat pe un model teoretic care nu funcţionează, în loc să utilizeze un sistem real şi să ia decizii în baza unor fapte şi a evaluării riscurilor".
Oficialul IATA a estimat că pierderile înregistrate de companiile aeriene ca urmare a paralizării traficului aerian european se ridică, în prezent, la peste 200 de milioane de dolari pe zi. Bisignani a cerut acţiuni urgente pentru redeschiderea spaţiului aerian.
• Redresarea UE ar putea fi afectată
Închiderea spaţiului aerian al Europei, din cauza norului de cenuşă vulcanică, ameninţă slaba redresare economică a regiunii, determinând companiile aeriene să ia măsuri neobişnuite în efortul de a prelua, din nou, controlul asupra situaţiei, potrivit Wall Street Journal.
Economiştii susţin că, dacă interdicţia zborurilor va lua sfârşit zilele acestea, atunci impactul financiar va fi limitat la industrie, transporturi aeriene, turism şi la producătorii care depind de livrările cu avionul. Însă, dacă interdicţia se va prelungi, problemele vor fi mult mai grave.
Eric Chaney, economist şef la "AXA Group", a declarat: "Europa este cel mai mare exportator din lume şi al doilea mare importator. Este, de asemenea, cel mai mare partener comercial al Chinei. Comerţul a fost cel mai important element al relansării globale, iar o interdicţie prelungită va avea un impact semnificativ asupra schimburilor comerciale mondiale şi asupra unei redresări care, şi aşa, este fragilă".
Pe măsură ce autorităţile aviatice au prelungit până ieri interdicţia de zbor, numărul curselor anulate depăşind 63.000, mai multe companii aeriene europene au derulat zboruri test, ca să evalueze dacă pot opera în siguranţă prin norul de cenuşă.
"Este complet sigur să operăm zboruri în timpul zilei", a declarat directorul general al "KLM Royal Dutch Airlines", Peter Hartman.
De asemenea, "British Airways" Plc şi "Deutsche Lufthansa" AG au derulat zbo-ruri de testare şi nu au constatat vreo problemă.
Pe de altă parte, "British Airways" a estimat pierderi zilnice de 15-20 de milioane de lire (17-26 milioane de euro) din cauza blocării traficului aerian. "British Airways" şi alţi transportatori aerieni europeni au solicitat ajutor public pentru acest sector.
Câştigătorii şi perdanţii sistării traficului aerian
Erupţia vulcanului din Islanda nu este un eveniment fără precedent, iar procedurile aplicate în alte părţi ale lumii în cazuri similare nu par să solicite acest gen de restricţii, impuse în prezent în Europa, au anunţat Asociaţia Operatorilor de Transport Aerian din Europa şi Consiliul Internaţional al Aeroporturilor din Europa.
Însă autorităţile aviatice au afirmat că au urmat îndrumările Naţiunilor Unite şi experienţa incidentelor anterioare.
•
Ieri, unele state au reluat cursele aeriene, însă altele au decis să menţină închis spaţiul aerian, total sau parţial, până după-amiază sau până astăzi.
Printre ţările cu spaţiul aerian închis până ieri, în a doua parte a zilei, s-au numărat Germania (până luni la 18.00 GMT), Belgia (18.00 GMT), Olanda (12.00 GMT), Irlanda (17.00 GMT), însă restricţiile puteau fi extinse.
Marea Britanie a decis să menţină interdicţia până astăzi (ora 00.00 GMT), la fel Franţa (06.00 GMT), Italia (06.00 GMT), Polonia (spaţiu aerian închis, dar erau permise zborurile de tranzit sau cele de sub 6.000 de metri), Elveţia (06.00 GMT), Letonia (deschis doar pentru zboruri de tranzit).
Ţările cu spaţiul aerian deschis total sau parţial sunt: Suedia, Norvegia, Danemarca, Spania, Portugalia, Austria, Rusia, România, Serbia, Muntenegru, Slovenia, Bosnia-Herţegovina, Croaţia şi Lituania.
•
Comisia Europeană ia în calcul relaxarea regulilor privind ajutoarele de stat, ca să-i sprijine pe transportatorii aerieni ale căror venituri sunt afectate de întreruperea zborurilor, a declarat comisarul european pentru Concurenţă, Joaquin Almunia.
1. CE SCADERE ECONOMICA?
(mesaj trimis de IORDACHE în data de 20.04.2010, 08:30)
PAI CUM ASA? CACI PASAGERII NU S-AU EVAPORAT. EI AU CHELTUIT MAI MULT PE HOTELURI, PE MANCARE. NU AU MAI GATIT ACASA, CI AU CUMPARAT DE LA RESTAURANT. IAR CALATORIILE IN LOC SA SE EFECTUEZE CU AVIONUL, S-AU EFECTUAT CU AUTOCARUL. AU JUBILAT IERI CEI CARE SE OCUPA DE TRANSPORT TERESTRU.