Licitaţia "Alis" de duminica asta a fost o trecere în revistă a unora dintre pictorii ale căror lucrări s-au perindat constant, cel puţin în acest an, pe scena de la Teatrul de operetă din Bucureşti. Să-l luăm, la întîmplare, pe Rudolf Schweitzer-Cumpăna, a cărui "Căruţă cu cal" a urcat duminică de la 57,5 la 475 de milioane de lei. În aces-te trei luni din 2004 au apărut lucrări de Schweitzer-Cumpăna aproape la fiecare licitaţie. Oferta a fost diversă, iar preţurile şi ele ciudat alese şi la fel de straniu onorate. Multe nu s-au vîndut, iar dintre cele adjudecate, cărbunele vîndut la 11 ianuarie, cu 11 milioane, peste cele 7 cerute iniţial, ne făcea să credem că va fi un an bun pentru Rudolf Schweitzer-Cumpăna. La ediţia următoare, din 25 ianuarie, "Întoarcerea de la cîmp" creată în 1943 la Liebling, a săltat zdrobitor de la 22 la 65 de milioane. Oricum, aproape jumătatea de miliard obţinută acum pare a fi cel mai mare preţ realizat de numitul pictor, cel puţin în ultimul timp. În 2003, de exemplu, doar două tablouri ale sale au sărit de 100 de milioane, şi nici ele prea departe de acest prag.
Iorgulescu-Yor are o cotă mult mai constantă. În schimb, toate realizările sale din acest an reprezintă tot atîtea salturi spectaculoase de preţ. Acum, "Interior" a plecat de la 50 de milioane şi a ajuns la 145, iar cu două săptămîni în urmă "Peisaj urban" a crescut şi el, dar numai de două ori, de la 68 la 130 de milioane. În ianuarie, saltul a fost şi mai mare, de la 20 la 75 de milioane, pentru un "Tors", un bust feminin semi-întors dar mai mult cu spatele, suficient ca, undeva pe la stomac să se vadă şi sînii. Pictura, datată 1918, are pe spate o dedicaţie autografă pentru colecţionarul Gheorghe Morţun.
Anul se anunţă bun şi pentru Lucia Dem. Bălăcescu, la recenta licitaţie "Alis" vînzîndu-i-se nu mai puţin de două lucrări, una cu 105 milioane. În cazul "Gloxinia" nu numai preţul de adjudecare uimeşte, ci şi cele de pornire, de 30 de milioane. În 2003, o singură pictură de Lucia Dem. Bălăcescu s-a dat cu 22 de milioane, restul au plecat sub 10 milioane sau n-au plecat deloc. În acest an, însă, "La promenadă" s-a vîndut cu 65 de milioane, în creştere de la 20, iar "În parc" s-a vîndut cu 26 de milioane, cu 10 mai mult decît preţul de pornire.
Tot ce a apărut de Nicolae Vermont, anul acesta, în licitaţie, s-a dat. Duminică s-a vîndut "Pe gînduri" cu 85 de milioane, în creştere de la 27, iar în ianuarie "Rochia verde" o superbă imagine cu o doamnă din lumea bună, în rochie lungă, stînd la o masă, a urcat de la 30 la 50 de milioane de lei. Multe lucrări de Vermont, Nicolae, s-au vîndut la licitaţie în 2003, dar nici una peste preţul picturii "Pe gînduri" vîndute duminică. De fapt, cel mai bine s-a dat tot un "Pe gînduri", altul decît cel dat atît de recent, dar preţul de adjudecare al acestei picturi, în noiembrie, a fost de 65 de milioane, în creştere de la 31.
Deşi anonim, un "Nud" de dimensiuni mari a reuşit să sară de la 25 la 65 de milioane de lei. De fapt a fost o şedinţă bună pentru picturile cu acest subiect, o fi din cauza căldurii sau a noului Big Brother? E drept, unul era semnat de Corneliu Baba şi chiar de era numai un cărbune de mici dimensiuni, cu dedicaţie autografă, în schimb, s-a vîndut cu 6 milioane. Un alt nud, culcat de această dată, era semnat de Ecaterina Cristescu Delighioz, şi s-a vîndut cu preţul de pornire, 8 milioane de lei. Cam pe aici, adică 8,6 mi-lioane, dar în creştere de la 7,8, s-a dat, la şedinţa precedentă, o altă acuarelă a acestei artiste, numită mai prozaic "Spălînd rufe".
După două picturi ale căror autori nu ne spun prea multe - V. Morozov, "Vas cu pînze", 31 de milioane, preţ de pornire 20, şi Wolf Karoly, "Portretul doamnei M.A.", preţ de adjudecare 22 de milioane, cel iniţial doar 15 - se ajunge la categoria foarte bine reprezentată a picturilor cu preţuri peste 10, dar sub 20 de milioane. Astfel, Leon Biju-ul ediţiei a evoluat de la 13 la 19 milioane şi se numeşte "Cana cu crizanteme". La acelaşi preţ de adjudecare a ajuns şi "Spaniola" de Arthur Mendel, plecată de la numai 11. Cu 18 s-a vîndut "Casa pe malul lacului" de un alt pictor mai puţin cunos-cut, ca să nu zicem mai rău, N. Dimitriu. Şi el a făcut cunoştinţă cu o creştere, preţul de pornire fiind de jumătate, adică 8,933 milioane. De fapt, majoritatea zdrobitoare a lucrărilor vîndute au fost adjudecate cu preţuri în creştere serioasă. Şi pictura de Partog Vartanian, care a reînceput să apară în licitaţie, a urcat la un milion şi jumătate. În schimb, de la 10 la 16 milioane a evoluat "Pe potecă" de Grigore Negoşanu, un pictor mai rar prezent în licitaţii, dar căruia i se cunosc limitele cronologice ale existenţei terestre, spre deosebire de anterior pomenitul Vartanian, des-pre care nu s-a aflat dacă şi cînd a decedat.
Deşi cu mici sincope, continuă ploaia cu acuarele de Ignat Bednarik, de această dată, "La un pahar" s-a dat cu preţul de pornire, 15,8 milioane, dar acum o lună s-au vîndut două "străzi comerciale" ale acestui remarcabil pictor, una cu 20 de milioane, iar cealaltă cu 14,8 milioane, adică preţul de pornire pentru amîndouă. Tot în februarie, dar în prima şedinţă, "Doi ciobănaşi" şi-au rotunjit preţul de la 9,1 la 11 milioane, iar în ianuarie "La piaţă" a urcat de la obişnuitul preţ de pornire de 14 milioane la ceea ce ar putea deveni un obişnuit preţ de adjudecare, 18 milioane. Acuarelele lui Ignat Bednarik se vînd la preţuri diverse, dar pentru o lucrare mare, neapărat acuarelă, pe la 18 milioane purtăm discuţia. Nu mă întrebaţi cu cît s-ar da o pictură în ulei a acestui artist, că nu aş putea nici măcar să-mi dau cu părerea, de vreme ce şi recordul, de 80 de milioane, a fost atins, în 2003, tot de o pictură, un "Oraş evreiesc" de nu mai puţin de 60 pe 90 cm, care plecase de la un nivel atipic oricum, de 25,8 de milioane.
Tot la licitaţia de duminică, un obiect pe care se cereau 57 de milioane s-a vîndut cu de vreo patru ori mai mult, 200 de milioane mai exact. Nu este, însă, un tablou, ci un inel fantezie din aur şi argint, nu prea greu, doar 5,3 grame, dar plin de briliante mici care cumulează 2,44 carate, şi cu un diamant, mic şi el. Preţurile mari şi în creştere nu au lipsit nici ele de la secţiunea "Bijuterii".
Astfel, un inel din aur alb de 18 carate, cu un smarald drept-unghiular şi 6 briliante, şi-a dublat preţul, vînzîndu-se cu 32 de milioane, iar o pereche de cercei anturaj, din aur şi argint şi cu multe pietre preţioase mici, ca şi inelul fantezie anterior lăudat, a săltat de la 17 la 30 de milioane. Un pic mai jos, la 27 s-a dat un inel de platină de 10,5 grame cu numai 3 briliante, dar care adunau 1,2 carate.
Un preţ mare, mia de dolari adică, a fost realizat şi la "Icoane, obiecte de cult" unde o icoa-nă pe două registre, în tempera pe lemn, din Rusia sfîrşitului de secol XIX, cu titlul "Maica Domnului în glorie", a fost vîndută cu 34 de milioane, în creştere de la 15,8. Mai de pe la noi, "Maica Domnului cu Pruncul, Sf. Mihai şi Sf. Gavril", semnată de Gheorghe Zugravu şi datată 1837, a fost vîndută cu numai 12 milioane, probabil fiindcă era restaurată iar cadrul de lemn nu era în cea mai bună stare.