Impozitul minim pe cifra de afaceri este un subiect spinos pentru companiile vizate, modul de aplicare fiind foarte complex, fiind necesare norme din partea Ministerului Finanţelor. În noul episod PwC Romania Tax Talks, Ionuţ Simion, Partener PwC România, şi Florin Rizea, Senior Manager au discutat despre provocările practice cu care se pot confrunta companiile în aplicarea acestui impozit, dând exemple pentru contribuabilii vizaţi.
Principalele declaraţii:
Aproape nicio ţară dezvoltată nu aplică un astfel de impozit. Şi asta pentru că mărimea cifrei de afaceri nu înseamnă şi profitabilitate mare.
Fondul Monetar Internaţional, la ultima misiune de evaluare, a recomandat Guvernului României să se gândească atent la necesitatea şi utilitatea unei astfel de măsuri, recomandând în fapt reconsiderarea ei.
începând cu anul 2024, companiile plătitoare de impozit pe profit care depăşesc plafonul cifrei de afaceri de 50 milioane euro vor calcula la fiecare termen de calcul al impozitului pe profit şi acest impozit minim. Dacă impozitul minim este mai mare decât impozitul pe profit, contribuabilii vor plăti impozit minim.
Avem trei categorii de contribuabili care sunt subiectul acestui nou impozit: companii în general, instituţiile financiare şi companii din domeniul petrol şi gaze naturale. Pentru companiile normale avem un procent de 1% aplicat la o bază de calcul, care pleacă de la veniturile totale ale companiei. Atenţie aici! Se numeşte un impozit pe cifra de afaceri, însă tehnic, nu ne raportăm la cifra de afaceri calculată conform reglementărilor contabile. La bănci sistemul de calcul este puţin diferit, avem o limitare în timp explicită, şi anume 2% până în 2025, deci pentru doi ani, urmând ca din 2026 să se aplice 1%. Pentru companiile din domeniul de petrol şi gaze naturale avem o combinaţie între cele două.
Din câte înţelegem noi, informal, nu s-ar mai publica norme, însă este foarte mare nevoie de clarificări. În ce sens? Sunt mai multe aspecte neclare şi aş aminti aici ce se întâmplă cu pierderile fiscale din trecut. Se consideră ele folosite la momentul în care facem comparaţia între impozit pe profit şi impozitul acesta minim?
Alte aspecte pe care le-am identificat ca fiind neclare. Ce se întâmplă cu diferenţele de curs valutar în baza de calcul, având în vedere că plecăm de la total venituri. Şi aici apare o discrepanţă legislativă. În cazul grupurilor fiscale, toţi membrii grupului vor trebui să calculeze impozitul minim pe cifra de afaceri, să vadă dacă este mai mare decât impozitul pe profit.
În anumite discuţii, reprezentanţii Ministerului de Finanţe susţin că, în principiu, impozitul minim pe cifra de afaceri trebuie să urmeze o logică similară cu impozitul pe micro companii. Dar să vedem concret.
Acest impozit minim pe cifra de afaceri reprezintă o nouă inovaţie a guvernanţilor din România. Pentru că am mai avut şi altele taxa pe stâlp, am avut şi acea faimoasă ordonanţă 114. Multe dintre măsuri au fost abrogate într-un interval scurt de timp, pentru că nu au produs efectele scontate.