• Conducerea rafinăriei se gândeşte să vândă cele 43 de benzinării
"Rafo" Oneşti (simbol bursier RAF) ar putea să primească banii necesari pentru modernizarea rafinăriei cel mai târziu la începutul lunii octombrie, anul acesta, după ce guvernul a transmis semnale favorabile în privinţa garantării unui împrumut de 330 de milioane de euro destinat retehnologizării societăţii, a declarat, pentru ziarul Bursa, Ion Marian, liderul sindicatului "Rafinorul Oneşti".
"Dacă nu ne mai împotmolim, iar eu sunt sigur că vom merge bine, este posibil să ni se deschidă o linie de finanţare spre sfârşitul lunii septembrie-începutul lunii octombrie, anul acesta", ne-a spus domnul Marian, explicând că speranţele iniţiale ale companiei pentru obţinerea finanţării necesare s-au ruinat în octombrie, anul trecut, odată cu acutizarea crizei financiare.
"Am avut o serie de discuţii favorabile cu băncile pentru acordarea unui împrumut, însă, după octombrie 2008, nicio bancă nu a mai dorit să ne acorde banii ceruţi", a precizat liderul sindicatului "Rafinorul".
• Salvarea ar putea veni tot de la stat
Situaţia finanţării "Rafinăriei" pare să se fi deblocat odată cu diligenţele depuse de conducerea "Rafo" pe lângă primul-ministru, la finele lunii martie.
Astfel, pe 23 martie, o delegaţie "Rafo" compusă din Iakov Goldovskiy, din partea acţionarului majoritar, Miroslav Dermendjiev, directorul general al rafinăriei, Andrei Yurkevvich, directorul economic şi Ion Marian, a fost primită de Emil Boc. Conducerea "Rafo" a solicitat, în timpul, întrevederii, acordarea unei garanţii guvernamentale pentru obţinerea unui împumut necesar programului de investiţii planificat să se încheie la începutul anului 2010.
Solicitarea "Rafo" s-a bazat pe faptul că societatea nu are niciun fel de datorii către bugetul de stat sau către alte firme colaboratoare, se arată într-un comunicat transmis de reprezentanţii rafinăriei la finele întâlnirii cu primul-ministru.
Acesta a decis că solicitarea "Rafo" va fi analizată de o Comisie Interguvernamentală şi că rafinăria poate primi o garanţie guvernamentală pentru deschiderea unei linii de finanţare.
• Rafo ar putea avea 4.200 de salariaţi, odată cu primirea creditelor necesare
Începând cu finele lunii februarie 2008, rafinăria a fost închisă în vederea pregătirii acesteia pentru programul de modernizare. "În acest moment, rafinăria este oprită şi golită de toate produsele petroliere, dar se lucrează parţial la modernizarea ei", ne-a spus domnul Marian, adăugând că, odată obţinută finanţarea necesară, "Rafo" ar mai putea atrage încă 3.000 de angajaţi, în afara celor 1.200 care lucrează deja în cadrul societăţii.
"Din momentul în care facem rost de bani, vom demara în forţă programul de retehnologizare şi probabil că vom ajunge să avem peste 4.200 de salariaţi", a mai spus liderul de sindicat.
Programul de modernizare/retehnologizare a rafinăriei urmăreşte creşterea eficienţei prelucrării ţiţeiului, obţinerea produselor EURO5 în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene şi înlocuirea producţiei de benzină cu producţia de aromate (benzen şi paraxilen).
Reprezentanţii societăţii ne-au spus că decizia de reluare a producţiei de aromate în cadrul rafinăriei a fost fundamentată pe scăderea constantă a consumului de benzină auto în Europa, dar şi pe o serie de considerente tehnologice întrucât, iniţial, "Rafo" a fost proiectată ca o sursă principală de materie primă pentru ramurile de petrochimie din România. Odată cu finalizarea retehnologizării rafinăriei, conducerea "Rafo" ar putea decide să vândă benzinăriile.
"S-a făcut o evaluare la zi a celor 43 de benzinării ale rafinăriei, urmând să se decidă după repornirea acesteia dacă ele vor fi vândute sau nu", a declarat domnul Marian.
"Rafo" are o valoare de piaţă de 2,01 miliarde lei, potrivit preţului de 2 lei/acţiune înregistrat la începutul lunii iulie. "Calder International B.V" are o participaţie de 35,98%, în timp ce "Petrochemical Holding" deţine 31,87% din acţiunile RAF. "Balkan Petroleum Limited" controlează 20,98% din companie.
Pe 8 decembrie 2004, "Rafo" a intrat în reorganizare judiciară.